M
Millz
Jag undrar om man inte måste endoskopera för att kalla hostan 'kronisk', med endoskopi ser man ju just hur skadade luftvägarna/lungorna är.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
(han hade även ej den tydliga "linjen" som kvickdragshästar får)
Kronisk bronkit=COPD
"Följdsjukdomar kan innefatta kronisk faryngit, kronisk bronkit och alveolärt emfysem, vilket kan leda till kvickdrag, sinusiter eller infektioner i luftsäckarna."
"COPD betyder kronisk obstruktiv lungsjukdom och är en nyare benämning på det som tidigare kallades kvickdrag"
"Typiska symtom vid COPD är hosta, ökad slemproduktion och en mer eller mindre påtagligt försvårad andning. Andningsfrekvensen är förhöjd och framför allt utandningen är ansträngd. Detta kan på sikt leda till lungemfysem och i svåra fall till så kallat kvickdrag, där hästen pressar ut luften med hjälp av flankmuskulaturen"
vi kommer nog ingen vart med detta! Det känns som skit e samma jag står för att jag tror/tycker det ej är samma sak!
en gång-aldrig mer..
har dock märkt att min nya är lite rosslig för tillfället... hoppas på förkylning!
Tycker du att jag ska oroa mig? Hon hostar aldrig i stallet, mer än om hon fått något i halsen.