kronisk bronkit

Jag undrar om man inte måste endoskopera för att kalla hostan 'kronisk', med endoskopi ser man ju just hur skadade luftvägarna/lungorna är.

Min förra häst hade kronisk bronkit. När han blev dålig fick han kortison + ventipulmin. Blev helt symptomfri!
:) I övrigt fick jag bestämda order av veterinären att EJ stå i ett stall som ströades med halm(alltså ingen av boxarna, räcker inte bara med den min stod i då mögelsporer färdas i luften) + att fodra med hösilage istället för hö! Hösilage är kanon, men se upp med att ha ett för torrt då det är stora risker för jäst och mögeltillväxt!

NEJ! Kronisk bronkit och kvickdrag är inte samma sak men de flesta tror det, så även vissa veterinärer :eek:
Kronisk bronkit=COPD Min häst fick den diagnosen, EJ KVICKDRAG! (han hade även ej den tydliga "linjen" som kvickdragshästar får)

Hej
Jag har också problem med min hosthäst och jag kan rekomendera först 1-3 mån med alg carragen som man kokar ihop med vatten och blir en gelemassa kan vara lite kinkiga att äta detta men ihop med betfor och riktigt gegga ihop detta så brukar det gå. Sedan går du över till alger här får de även alla vitaminer och mineraler de behöver det ända man får köpa till är alg kalk och sedan vitlök ihop med algerna fungerar bra värt att testa. Det går nog att läsa mer om att på internet sök på ishavsalger (alg börjes ishavsalger)

Jag vet faktiskt inte hur man vet om det bara är bronkit eller om det är kronisk bronkit. Det är vetrinärerna utbildade på så det får dom avgöra, men detta är min teori:

Bronkit är ju luftrörskatarr. Oftast får hästen problemen efter en virusinfektion men det kan även vara efter att ha bott i dålig miljö. Efter det blir hästen ofta känslig för ex. drag, damm mm. eftersom immunförsvaret i slemhinnorna slås ut. Skulle kunna tänka mig att det är detta som är bronkit.

När sedan tillståndet försämras pga. andningsvägarna svullnar, slem bildas etc. så tänjs alveolerna (lungblåsorna) ut eller spricker och detta gör att syreupptagningen försämras. Hästen har nu utvecklat kronisk bronkit-kvickdrag. Gränsen mellan bronkit och kronisk bronkit är väl, som jag förstår det, när alveolerna brister. De går liksom inte att reparera.

(han hade även ej den tydliga "linjen" som kvickdragshästar får)

Det har inte min häst heller, men han har ändå kvickdrag. Olika symptom kommer efter olika lång tid. Och det kan vara utdraget över många år.

Kronisk bronkit=COPD

Kan du då förklara för mig varför kvickdrag också heter COPD (=Chronic Obstructive Pulmonary Disease = kronisk obstruktiv lungsjukdom), med ett annat namn?? Kärt barn har många namn sägs det...

Kroniskt är kroniskt...

Använde de där algerna du pratade om till min häst. Fungerade dock inte så bra... Han fick ej upp ngt slem. har dock hört andra hästar det funkat bra på!

OKI! Jag kanske har fel men men... hittat lite olika uppgifter som jag saxat
"Följdsjukdomar kan innefatta kronisk faryngit, kronisk bronkit och alveolärt emfysem, vilket kan leda till kvickdrag, sinusiter eller infektioner i luftsäckarna." från equip´s hemsida

"COPD betyder kronisk obstruktiv lungsjukdom och är en nyare benämning på det som tidigare kallades kvickdrag" Från Agrias hemsida

"Typiska symtom vid COPD är hosta, ökad slemproduktion och en mer eller mindre påtagligt försvårad andning. Andningsfrekvensen är förhöjd och framför allt utandningen är ansträngd. Detta kan på sikt leda till lungemfysem och i svåra fall till så kallat kvickdrag, där hästen pressar ut luften med hjälp av flankmuskulaturen" Från svensk veterinärtidning

man tycker ju att det mest korrekta borde stå i svensk veterinärtidning, eller?!? Där står det ju att COPD kan leda till kvickdrag... Inte att det är det samma som kvickdrag...

"Följdsjukdomar kan innefatta kronisk faryngit, kronisk bronkit och alveolärt emfysem, vilket kan leda till kvickdrag, sinusiter eller infektioner i luftsäckarna."

Följdsjukdomar av vad? När det blir alveolärt emfysem så är det kvickdrag.

"COPD betyder kronisk obstruktiv lungsjukdom och är en nyare benämning på det som tidigare kallades kvickdrag"

Säger inte detta citatet det mesta? Det är ju bara en nyare benämning på kvickdrag. Eller?

"Typiska symtom vid COPD är hosta, ökad slemproduktion och en mer eller mindre påtagligt försvårad andning. Andningsfrekvensen är förhöjd och framför allt utandningen är ansträngd. Detta kan på sikt leda till lungemfysem och i svåra fall till så kallat kvickdrag, där hästen pressar ut luften med hjälp av flankmuskulaturen"

Detta är precis symtomen för kvickdrag.

Har nu läst på Agrias hemsida om COPD och där står ju klart och tydligt, enligt mig i alla fall att det är kvickdrag det handlar om. Som jag uppfattar det när jag läser det så är det att COPD bara är det nyare namnet för kvickdrag, men att sjukdomen är densamma.

ja! vi kommer nog ingen vart med detta! Det känns som skit e samma ;) jag står för att jag tror/tycker det ej är samma sak! Jag är själv en SLU-student och har tidigare diskuterat denna fråga med ngr föreläsare som menar på att det ej riktigt är samma sak!

Cecilia som hade skrivit den där rapporten du hänvisade till har jag haft föreläsning med! Dock pratade vi ej om den frågan den gången... bara om hur man ska göra bra ensilage :)

vi kommer nog ingen vart med detta! Det känns som skit e samma jag står för att jag tror/tycker det ej är samma sak!

Instämmer! :D Och jag står där jag står... ;)

Nu röker vi fredspipa i stället... ;) :D

:)
En sak är vi ju förmodligen överens om? Det är ingen höjdare att ha en häst med COPD/kvickdrag... en gång-aldrig mer.. har dock märkt att min nya är lite rosslig för tillfället... :cry: hoppas på förkylning! annars kanske en kur ventipulmin kan göra susen så slemmet löses upp...

en gång-aldrig mer..

Kunde inte säga det bättre själv. :)

har dock märkt att min nya är lite rosslig för tillfället... hoppas på förkylning!

Usch, det var ju inte kul! :( Är själv lite orolig ibland. Min häst hostar till en gång ibland när hon har sprungit i hagen. Jag blir skiträdd varje gång :crazy:. Förmodar att det är för att hon bara är 2 och inte rör sig så mycket (har tyvärr inte så stora markytor för henne att springa på :(), och när hon väl gör det så rasslar det loss. Så är det ju på oss människor också ibland. Vad tror du? Tycker du att jag ska oroa mig? Hon hostar aldrig i stallet, mer än om hon fått något i halsen.

Tycker du att jag ska oroa mig? Hon hostar aldrig i stallet, mer än om hon fått något i halsen.

Nej, det är nog lugnt... min häst kan hosta till i hagen oxå, ofta då han rullat och fyllt hela andningsorganen med damm(vilket inte är det smartaste enligt matte ;))
Min häst däremot väser lite när han äter mat från marken (tror ej när han äter i krubban) oftast då när han stressäter, dvs äta så mkt gräs på sån liten tid som möjligt. Kan även väsa när man rider och han spänner sig. Trodde ett tag på att han kanske hade lite trång luftstrupe och att denna "kom iklämm" när han spände sig i ridning, samt att den klupske herren svalde för stora tuggor när han åt. Men dock sista veckan så väser han mer, hostar till ibland....(låter lite slemmigt..) Vad ska jag göra? :cry:

Usch ja, det låter inget vidare. :( Du kanske ska få honom undersökt i tid så att det inte hinner utveckla sig till något värre. På ett tidigt stadium verkar det som att man kan hjälpa hästen ganska bra. Jag hade i alla fall gjort det så fort som möjligt så att du vet hur du ev. ska behandla honom. Vi får trots allt hoppas att det inte är något allvarligt. :)
Man behöver ju inte måla fan på väggen med en gång... :smirk:

nä, får nog ringa och rådfråga. Ska koka lite "slemalger" imorgon för att se om det hjälper...

För många år sedan hade jag ett new-foreststo som fick diagnosen kvickdrag. Efter ett år av noggrant arbete blev hon faktiskt helt symptomfri. Först gavs hon någon medicin som veterinären ordinerade, som jag tyvärr inte minns vad den heter. Jag ställde henne på pappersströ och gav Alg-Börjes Carageen tre gånger om dagen. Jag såg till att höet var ordentligt vattnat (när man gav henne en giva hö lade man nästa i blöt i ett hönät i en tunna med vatten och så fick det ligga där tills det var dags för nästa måltid). Ingen fick någonsin sopa när hon var inomhus. Jag borstade henne bara utomhus. Så fort det var varmt nog fick hon gå ute dygnet runt. Jag kommer aldrig att glömma den ridtur då hon för första gången inte hostade alls. Sedan var hon bra tills hon gick bort 24 år gammal.

Hoppas att du kan få några tips av detta. Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 063
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka