kronisk bronkit

F

Flizan2

Ni som har hosthästar hur mycket medicin och vad för medicin får de? Någon som har provat något naturläkemedel?

Till min häst, som har kvickdrag, får jag utskrivet Ventipulmin vid behov. Dvs när han har sina jobbiga perioder med mycket hosta. Då får han 3 mått/måltid tills burken är slut.

Provade för många år sedan homeopatmedicin på honom och det funkade väl sådär. Höll på att bli hans död en gång. Homeopaten sa att det kom till att bli sämre innan det blev bättre, men att det SKULLE bli bättre efter ett tag. Saken är bara att när hästen blev sämre så hostade han så mycket att han fick kramp i luftrören. Tur var att jag skulle till stallet vid 22-tiden för att ge dagens sista medicin omgång. Då stod han helt uppsvälld och bara skrek. Han kunde inte få ut luften utan bara in. Usch, vad hemskt det var. Tur att min veterinär kunde komma ut så snabbt, fastän hon inte har någon jour, och ge honom kramplösande. Sen blev han bra igen. Tror att jag slutade med den medicinen så. Vågade inte mer.

vitlöks pulver och nässlor ska visst vara bra till
bronkit hästar.
Sen är det väl många som ger slemlösande också.
Ursäkta att jag lägger till en liten fråga här ;P
Men hur tränar ni som har bronkit hästar dom?,
och om dom börjar hosta ska man avbryta träningen då?.

Ursäkta att jag lägger till en liten fråga här ;P
Men hur tränar ni som har bronkit hästar dom?,
och om dom börjar hosta ska man avbryta träningen då?.

Min häst är 17 år och fick inte diagnosen förrän för ett år sedan. Då var han redan pensionerad så jag har inte behövt tänka så mycket på hur hans träning ska läggas upp. När han var yngre (då hade han inte bronkit, men har ändå alltid varit "hosthäst") tränade jag honom som vanligt utan problem. Han harklade sig lite i början och sedan var det bra.

Som han är idag så hade han inte kunnat gå hårdare pass utan bara promenadridning. I övrigt verkar han må hur bra som helst. :)

Nu har jag lyckats hålla hästen symtomfri i nästan två år så vårat behov av läkemedel har minskat drastiskt.
När hästen var som sämst fick hon ordentliga doser acetylcystein, det var det enda som hjälpte.

Det enda jag använt i 'naturläkemedelsform' är vitlök, dess slemlösande effekt har visat sig fungera alldeles utmärkt.

Min stallkompis 23-åriga valack, som är "min Fatimas" pojkvän, har haft problem med luftrören i många år. Dessutom har han utvecklat allergi, mot en del grässorter och pollen. Han fick från början en tablett opticorten om dagen vid sina "perioder". Nu har han gått sen i vintras på en halv tablett opticorten om dagen och mår oförskämt bra. Som både veterinär och hästägare säger, så här bra har han inte mått på 8 år.

0405061.jpg

0405063.jpg

0405065.jpg

Han är inte min häst, så jag vet inte. Men hans andning (dubbelandas rejält) blir värre när han går/rids vid/på ängar och diken, vid olika tider på våren, försommaren och sommar.

Vissa tider på sommaren, mår han bäst av att stå inne i välventilerat i stall framför att gå ute i hagen.

Jo jag upplever tyvärr liknande problem själv, därav frågan.

Skulle vara spännande att höra huruvida vet. kunnat ordinera medicinen utan pricktest (som det ofta är lång väntetid på).

Jag har en pålle, ett 16-årigt arabsto som hostar och som med all sannolikhet är pollenallergiker. I vår har hon hostat mer än nånsin och även stötandats emellanåt. Hon fick då en kur Ventipulmin och andningen blev bra och hostan försvann. Har nu varit utan Ventipulminet i drygt en månads tid och hostar fortf då och då. Ibland kan hon vara hostfri i flera dagar o ibland hostar hon flera gånger på en dag. Det lustiga är också att hon hostar alltid när man sadlar o tränsar samt i början av ett ridpass. Hostar sällan eller aldrig när hon varit igång ett tag eller efteråt. Hon är pigg och glad och har bra kondition. Jag ger henne vitlök varje dag. Tyvärr är jag inte så konsekvent med att blöta höet, för jag tyckte att hon hostade fastän jag gav henne blött hö så det kände som att det kvittade. Jag tar också tacksamt emot tips på naturläkemedel som kan vara värt att prova. Lycka till med era hostehästar!!

Opticorten har han gått på i MÅNGA år som sagt. Nu har de bara ändrat medicindoseringen... Men som sagt, jag har inte varit där när vet. varit där och det är inte min häst. Så jag är inte inblandad. :smirk:

Vår går på Becotide i inhalator, har varit sjuk i fyra år och hade förmodligen inte levt utan sin inhalator.

Andningen går upp och ner, hon hostar sällan men i bland är det riktigt illa med myyycket slem i andningsvägarna. I bland funderar man på hur länge de kan gå innan de börjar lida.

Hon promenadrids efter dagsform.

/// ghost

Det bästa är att ge hösilage, att blöta höet hjälper sällan i längden tyvärr.

Se i huvudsak över stallmiljön (står hästen i utebox/på lösdrift?) samt blöt allt foder, även havre dammar.

NEJ!
kronisk bronkit är inte samma sak som kvickdrag!
Bronkit kan en häst bli bra ifrån(beror på huir långt det gått)
En kvickdragshäst blir aldrig helt bra.

Jag har en 7 årig halvblodsvalack som har fått diagnosen kronisk bronkit. Han fick diagnosen på hösten som 4 åring. DÅ hostade han en del och hade haft ett anfall. HOstade då någon gång per dag och gick en lektion om dan. Han stod i mögligt stall vilket utlösta bronkiten :crazy:

Sen köpte jag honom sommaren han var 5. Jag har honom ute och han käkar hösilage och inget torrt foder.
När han vilar hostar han någon gång dag, då hostar han lite slem. När han är i gång så hosar han ca en gång månad...
Jag märker aldrig av att han är bronkit häst och han får inge medicin. Möjligtvis så har han lite svårare att få upp konditionen en andra hästar jag ridit (det kan ju ha att göra med att hanär lite lat också :angel:)

Han rids ganska hårt 1-2 timmar om dagen. Dressyr, enklare hoppning och körning.
Har i princip aldrig behövt anpassa ridningen till att han har bronkit.

När jag köpte honom så hörde man lite när man lyssnade på lungorna, men inte mycket. Skulle vara intressant att se om man fortfarande hör något.

Bronkit kan hästen kanske bli bra ifrån (om man är riktigt kvick att komma på det). Men när denna har gått för långt och alveolerna har spruckit och emfysem har bildats, det är då det blir kronisk bronkit (kvickdrag) och då kan du inte göra mer än att försöka underlätta så mycket som möjligt för hästen. En häst med kronisk bronkit kan aldrig prestera lika bra som en frisk häst.

Hur vet man om bronkiten är "bara" bronkit eller om den är kronisk? Novan har, som alla säkert vet vid det här laget, hosta. Vet har aldrig hört någonting från lungorna på henne. Jag tycker att hennes kondition har försämrats rejält sen hostan kom men hon har även stått mycket den här våren pga småskador så det kan ju ha med det att göra.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 063
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka