Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige
Vad är det mer som ni är ute med aveln av OLWS om inte färgen?
Okej, jag drar det här en gång till.....
En del av de bästa hingstarna, dvs det som är viktigt för mig och de flesta seriösa paintuppfödare vad gäller exteriör, gångarter, psyke, meriter, meriterad stam, meriterade avkommor och de bästa blodslinjerna, är overos som bär på olws.
De enda hästarna som med säkerhet ger färg är homozygota tobianos, alltså INTE olws bärarna. Så hade färgen varit prio 1 hade man valt en sådan hingst. De är ofta inte av samma typ som den som är önskvärd för många (quartertypen) utan mer åt ranch/racing hållet. Säkert önskvärt för en del men inte för mig.
Så, om jag vill betäcka med en hingst som passar mitt sto (eller tvärtom för den delen) och som presterat mkt bra, har meriterade avkommor och är en mkt bra häst helt enkelt, då vill jag KUNNA välja den även om den bär på olws genen. Naturligtvis är då stoet fritestat och vice verca.
Alternativet skulle då kunna vara att välja en hingst som inte passar mitt sto lika bra, kanske inte har meriter i de grenarna jag vill avla osv men somär fri för olws genen, dock blir det sämre kvalitét på avkomman.
Med overos är det stor risk att få enfärgade föl, därför kan man helt enkelt inte påstå att det enbart är färgen vi är ute efter! Återigen, då hade det varit en homozygot tobiano (dvs som ALLTID ger fläckiga föl) som gällde eller en sabino overo som har mt större % nedärvning i färg än vad en frame overo har. Det är alltså med risk för att få en enfärgad avkomma man betäcker med en olws bärare men istället har man inte gjort avkall på gångarter, meriter, exteriör, blodslinjer, önskvärd typ (dvs samma som quarter) osv osv.
Det är bara att titta på våra svenska avelshingstar. Nu pratar jag utifrån min egen åsikt om typ, stam, prestationer osv.
Av alla de vi har som inte är reining/cow hingstar är alla presterande OLWS positiva utom en. Vi har alltså inte kunnat välja dom att betäcka med utan fått nöja oss med sämre kvalitét i många fall (eller som många gjort, struntat i att betäcka) Dessa hingstar har allt som är önskvärt, bra stam, presterande avkommor, enormt mkt meriter -dvs ligger i Europa topp och på USA's leading sires listor. Som uppfödare är det sådana hingstar jag vill betäcka med även om jag riskerar enfärgade föl. Annars hade jag tagit "grannens" homozygota skräphingst men visst, jag hade fått färg om jag så betäckte en fjording!
(obs, säger inte att alla homozygota tobianohingstar är skräp men de är oftast av ranch/racing blod och inte av quartertyp -dessutom ofta omeriterade)
Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna förklara detta på fler sätt....