Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige
Jag skulle förmodligen kritisera den affär som sätter ut priser där det står uns, pund och gallon angivna
mer än vad jag kritiserar dig...
Vitsen med någon form av standard är att
alla ska använda den.
Jag har tom träffat på western folk som när man pratar med dom på fullt allvar har fått för sig att deras häst är en palomino och inte en isabell bara för att det är en "kvarting"... det blir så mycket onödigt bråk och missförstånd om man ska envisas med en utländsk nomenklatur på
svenska hästar, ofta kan det ju röra sig om en häst som är född i sverige
.
Det finns förvisso färger som kan hamna "mellan stolar", men då rör det sig ofta om väldigt ovanliga färger som tex champagne... ingen risk för detta med isabeller, konstantskimmlar, fuxar, skäckar etc då dessa är vanligt förekommande inom många andra raser och väl täcks upp av det svenska systemet.
Du måste ju översätta till amerikansk engelska om du pratar med jänkare i vilket fall, om det inte är en svenskättling som har bemödat sig med att lära sig svenska dvs (det finns ju en del såna därborta..)
Jag kan tillägga att jag då är id-kontrollant....
Vad gäller genetiska defekter.... ja då får man i första hand se till vilket lidande individen drabbas av. Vissa "defekter" har ingen större betydelse för individen och då är det ju inget problem med att avla på dessa. Faktum är att om inte "defekta" individer hade fått föra sina gener vidare så hade alla hästar idag sett ut som små fjordingar ungefär, då detta är väldigt nära "urhästen".
MEN... OLWS/LWF medför ett otroligt stort lidande för den drabbade individen, och därför bör man inte föra eländet vidare.
Andra mutationer/defekter kanske bara ger vita hästar utan ål... vilket då inte är något större lidande för individen. Avblekbara skimmlar är visserligen överrepresenterade vad gäller melonom, men dom föds inte med igenkorkat tarmsystem och avlider i
svåra plågor under första dagarna som föl
... utan dom har ett handikapp som inte är lika elakartat och därför är detta mer ok att avla på, helt enkelt så är det individuella lidandet inte lika stort som vid OLWS.