Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

"Paint är grunden samma som quarter fast den har fläckar"

Med andra ord funkar det precis lika bra med en "kvarting" då, så slipper man avla på individer som bär på Overosjukan/LWF/OLWS.... för inte har väl färgen sån markant betydelse ?

Vad gäller färgbeteckningar så finns det fastställda "färger" som ska användas av veterinärer, id-kontrollanter m.fl. för att undvika allehanda missförstånd.
Så i Sverige heter roan rödskimmel och palomino heter isabell, helt enkelt för att det är svensk standard... inte fasen sitter du och räknar om alla hastighetsgränser till "miles per hour" istället för km/timme om du har en amerikansk bil i Sverige, det blir helknäppt.

Om jag kommer till USA däremot, ja då får man ju se till att använda amerikansk standard - men i Sverige använder man svensk nomenklatur.

Det är väl lite skillnad när det handlar om benämningar som används i dagligt tal vilket tex färgerna gör på våra hästar. Är det något att hetsa upp sig över?
Samma sak med delarna på westernsadeln till exempel. Ingen aning om vad de flesta skulle heta på svenska, för det används aldrig. Inte av gemene man, svenska återförsäljare osv. Vet inte ens om de flesta delarna ens har några svenska namn. Samma med olika manövrar inom de olika grenarna, tex reining. De engelska begreppen används, finns inga svenska för många manövrar.

Återigen,är det något som spelar stor roll om vi är vana att använda de färgbenämningar som vi är vana vid och som står i alla våra papper osv?

Stor skillnad på blodslinjer och rasstandard. De olika färgteckningarna är fundamentet för painten som ras då, eftersom den uppkom ur fläckiga quarterhästar just för att man ville bevara dessa och förmycket vitt inte var tillåtet inom quarter fram tills för bara ett par år sedan. Enfärgade paints får registreras i ett särkilt register eftersom de bär på färggenerna (de kallades förut) breedingstock men inte som regular paint. De i mångas ögon mest "äkta" paintblodslinjerna härstammar alltså från quarter och har quarterhästar nära i stammen. Det är också den omtvistade overolinjen (dom inte bara frame overos) som blir resultatet av en sk. crop out, dvs en paintfärgad häst från två enfärgade quarters -så som painten uppstod från början. En crop out är alltid overo,aldrig tobiano.

inte fasen sitter du och räknar om alla hastighetsgränser till "miles per hour" istället för km/timme om du har en amerikansk bil i Sverige, det blir helknäppt

Hur ska jag annars veta om jag kör i rätt hastighet om det är amerikans mätartavla i bilen?!?

För övrigt är en fuxskäck alltid en fuxskäck i svenskt tal, men ska du prata med avelsföreningen (till exempel) så finns det flera olika färger att välja på...så för mig, som annars alltid föredrar att använda det svenska uttrycket, är det väldigt logiskt att man inom paintvärlden även i Sverige använder korrekt engelskt ord för att beskriva färgerna på de amerikanska hästarna.

Meh...herregud!!!!!!!!! Here we go again..........:crazy:

Vad är de för fel på folk egentligen??? We have been there, done that och SJV har tack och lov ändrat sig....veeem kan det vara som inte vill lägga detta bakom sig??? VEM har flörtat med folket som gjort anmälan?!?!? Jaa, det förstår man ju inte alls.....:angel:

*KRÄKS*

...over and out!!

"Paint är grunden samma som quarter fast den har fläckar"

Med andra ord funkar det precis lika bra med en "kvarting" då, så slipper man avla på individer som bär på Overosjukan/LWF/OLWS.... för inte har väl färgen sån markant betydelse ?

Vad gäller färgbeteckningar så finns det fastställda "färger" som ska användas av veterinärer, id-kontrollanter m.fl. för att undvika allehanda missförstånd.
Så i Sverige heter roan rödskimmel och palomino heter isabell, helt enkelt för att det är svensk standard... inte fasen sitter du och räknar om alla hastighetsgränser till "miles per hour" istället för km/timme om du har en amerikansk bil i Sverige, det blir helknäppt.

Om jag kommer till USA däremot, ja då får man ju se till att använda amerikansk standard - men i Sverige använder man svensk nomenklatur.

Painten blev en egen ras eftersom det hör och häpna faktiskt finns folk som gillar fläckiga hästar, plus att på den tiden fanns det inga test för dessa defekta gener så då hade man ju faktiskt ingen aning om det.
Men du anser väl att en hel ras ska åka i papperskorgen bara för att de inte är helt "perfekta" genetiskt. Men finns det egentligen några raser eller djurarter som är det?
Vi kanske ska börja testa oss människor också så att vi bara "avlar" på genetiskt friska individer där med.

Om du tittade i min hästs papper som är utställda av AQHA och APHA (ja hon är dubbelreggad) som ju är våra amerikanska moderorganisationer så står färgerna ju av förklarliga själ på engelska eller anser du att även de ska anpassa sig efter "svensk standard". I det fallet är sverige mycket små på kartan.
För oss är det trots allt våra icke svenska papper på hästen som är viktigast att de är rätt. Man får väl hoppas att ID-kontrollanterna är såpass hemma på färger att de vet utifrån vad som står på våra stamtavlor vad de ska översätta det till. Plus att de kan se på hästen.

Varför skulle jag inte översätta det om jag hade en amerikansk bil för? Jag måste ju ha koll på hur fort jag kör.
På samma sätt som jag översätter min gamla amerikanska våg som är i pounds till kilo när jag väger mig.
Plättlätt att räkna om när man är van.

Varför det för, min häst är sorrel i sin stamtavla men fux i passet, det ena är amerikansk och det andra svenskt, hugget som stucket vilket man väljer att använda. Jag diskuterar mest färg med folk som har samma ras som mig därför använder vi de amerikanska namnen på färgerna.

Senast ändrad:

*kl*

Måste inflika att jag tycker att det är ganska löjligt att envist hålla fast vid de utrikiska färgnamnen. Tänk om alla som hade raser som inte kom från Sverige gjorde så... Väldigt förvirrande med femtielva benämningar på samma sak. Nej, nu när vi har bra benämningar på svenska förstår jag inte varför man ska vara så barnslig att man vill säga de på engelska.

Jag tycker det är helt fantastiskt att folk verkligen letar upp petitesser att reta sig på! :rofl:
Stör det verkligen er så mycket, är det så svårt att bara skita i om någon säger chestnut eller sorrel istället för fux? Finns det inte annat att lägga sin energi på att ha åsikter om? :confused:

Jag kan säga dig redan nu att det kommer inte att förändras av så många anledningar som ni "rättrogna" inte vill höra och ta till er ändå så släpp o gå vidare är mitt råd. :)

***Frid***

Att avla vidare på letalgener eller ej är i mina ögon absolut ingen petitessfråga men det är väl där man hamnar när frän färg o teckning är viktigare är bruksegenskaper.
PL

Att avla vidare på letalgener eller ej är i mina ögon absolut ingen petitessfråga men det är väl där man hamnar när frän färg o teckning är viktigare är bruksegenskaper.
PL

Och vad exakt baserar du det uttalandet på????
Hur många uppfödare har du erfarenhet av som verkar på det sätt du beskriver???
Om du inte har den erfarenheten.....jaa....då skulle i alla fall inte jag haspla ur mig något dylikt...:grin:

men Varför är den färgen så viktig? Om den nu innehåller en sjukdomsgen?

Färgen "innehåller" inte genen. Genen finns dock hos paintar med en viss färg. Två olika saker. Dessutom är genen helt ofarlig bara man låter bli att dubblera den och det är ju plättlätt när det finns ett DNA-test. What's the fuss?

Om det är såhär genetikforskning ska användas dvs. att man ska förbjuda avel på alla hästar som bär på sjukdomsanlag kommer det till slut inte finnas mycket kvar att avla på (för forskningen går framåt). Eventuellt kommer man sluta bekosta forskningen om den medför just förbud.

Kunskapen forskningen har gett oss kan i detta fall användas på ett konstruktivt sätt och det behövs inte födas hästar med sjukdomen.

Det är ju väldigt lätt att sitta och säga "varför är det så viktigt" så länge det faktiskt inte gäller den ras man själv är engagerad i.

(Hade det varit en dominant letalgen skulle jag vara av en annan åsikt.)

Färgen "innehåller" inte genen. Genen finns dock hos paintar med en viss färg. Två olika saker. Dessutom är genen helt ofarlig bara man låter bli att dubblera den och det är ju plättlätt när det finns ett DNA-test. What's the fuss?

Om det är såhär genetikforskning ska användas dvs. att man ska förbjuda avel på alla hästar som bär på sjukdomsanlag kommer det till slut inte finnas mycket kvar att avla på (för forskningen går framåt). Eventuellt kommer man sluta bekosta forskningen om den medför just förbud.

Kunskapen forskningen har gett oss kan i detta fall användas på ett konstruktivt sätt och det behövs inte födas hästar med sjukdomen.

Det är ju väldigt lätt att sitta och säga "varför är det så viktigt" så länge det faktiskt inte gäller den ras man själv är engagerad i.

Okej!

"Det är ju väldigt lätt att sitta och säga "varför är det så viktigt" så länge det faktiskt inte gäller den ras man själv är engagerad i"

Jag bara frågar! Skulle ställa precis samma fråga om det gällde den rasen jag är engagerad i. Skulle nog fråga mer om det gällde min ras.

Det är faktiaskt intressant att veta och höra vad folk tkr och tänker om det.

:bow::bow::bow:

Tack! Jag orkar verkligen inte denna karusellen igen men du satte pränt på det jag ville säga.

Folk väljer att läsa det dom vill och tydligen blunda för det man skriver.
Vi pratar om att vi vill avla på de hästar som är bäst exteriört, mentalt och prestationsmässigt. Det råkar vara så att de hästarna ofta har en viss färgteckning,mycket mer ofta än andra färgteckningar inom paint när det gäller vissa linjer. Så genen är i vissa fall en "bieffekt" som en del av dom allra bästa individerna bär på. Jag väljer ändå den individen framför en som är av sämre kvalitét i alla andra avseenden, ofta med risken att få ett ENFÄRGAT föl eftersom de hästar som kan bära OLWS genen är de som löper störst risk att inte nedärva sin färgteckning!!!!!!!! Vill man vara säker på att få fläckigt så väljer man en homozygot tobianohingst men jag ser det som mer oseriöst för DET ÄR DÅ MAN BARA AVLAR PÅ FÄRG OCH GÖR AVKALL PÅ ALLT DET ANDRA!

SJÄLVKLART väljer man då en negativ individ att para med en eventuellt positiv så det inte finns någon risk för ett sjukt föl, lätt som en plätt att undvika och INGEN tar risken att få ett OLWS föl, tro mig!!!! DET är dessutom fortfarande olagligt då man sätter individen i risk för lidande!

Hypp och andra dominanta letalgener är det fortfarande,med rätta, också olagligt att avla på av samma orsak och detta vill INGEN ändra på då ingen i Sverige vill avla på sjuka hästar,vilket dessa hästar är.

Förlåt Sol om jag blev lite hätsk på slutet men du förstår säkert att det inte var riktat till dig....

Och vad exakt baserar du det uttalandet på????
Hur många uppfödare har du erfarenhet av som verkar på det sätt du beskriver???
Om du inte har den erfarenheten.....jaa....då skulle i alla fall inte jag haspla ur mig något dylikt...:grin:

Haspla ur mig???? Du anser att det är ok att avla på en letalgen o säger att den ger bättre egenskaper. På vilket sätt bättre än en vanlig enfärgad quarter? Har aldrig sett att paint ger bättre bruksegenskaper än quarter!
PL

Hur menar du att en domonant letalgen skulle kunna bli ett problem!!!!!
Problemen uppstår ju med de recessiva letalgenerna som i enkel uppsättning ger någon typ av önskvärd egenskap!
Att olika handelsregler od påverkar innebär inte att SJV tänkt om o frivilligt backat på den lagstiftning vi har i landet!
PL

Hur menar du att en domonant letalgen skulle kunna bli ett problem!!!!!
Problemen uppstår ju med de recessiva letalgenerna som i enkel uppsättning ger någon typ av önskvärd egenskap!
Att olika handelsregler od påverkar innebär inte att SJV tänkt om o frivilligt backat på den lagstiftning vi har i landet!
PL

Förstår inte riktigt vad det är du skriver.

Klart en dominant letal gen är ett problem. Det ger ju sjuka hästar.

Du vägrar ju att se vad jag skriver. Det är inte varken färgsättningen eller letalgenen som är attraktiv eller önskvärd. Jag pratar inte om handelsregler eller lagstiftning utan om vad det är som är önskvärt i aveln och VARFÖR man vill använda vissa individer som har en icke dominant letal gen i avel.
Men jag kan nog inte få dig att förstå vad jag skriver helt enkelt. :grin:

Jag skulle förmodligen kritisera den affär som sätter ut priser där det står uns, pund och gallon angivna mer än vad jag kritiserar dig...

Vitsen med någon form av standard är att alla ska använda den.
Jag har tom träffat på western folk som när man pratar med dom på fullt allvar har fått för sig att deras häst är en palomino och inte en isabell bara för att det är en "kvarting"... det blir så mycket onödigt bråk och missförstånd om man ska envisas med en utländsk nomenklatur på svenska hästar, ofta kan det ju röra sig om en häst som är född i sverige :grin:.
Det finns förvisso färger som kan hamna "mellan stolar", men då rör det sig ofta om väldigt ovanliga färger som tex champagne... ingen risk för detta med isabeller, konstantskimmlar, fuxar, skäckar etc då dessa är vanligt förekommande inom många andra raser och väl täcks upp av det svenska systemet.
Du måste ju översätta till amerikansk engelska om du pratar med jänkare i vilket fall, om det inte är en svenskättling som har bemödat sig med att lära sig svenska dvs (det finns ju en del såna därborta..)

Jag kan tillägga att jag då är id-kontrollant....

Vad gäller genetiska defekter.... ja då får man i första hand se till vilket lidande individen drabbas av. Vissa "defekter" har ingen större betydelse för individen och då är det ju inget problem med att avla på dessa. Faktum är att om inte "defekta" individer hade fått föra sina gener vidare så hade alla hästar idag sett ut som små fjordingar ungefär, då detta är väldigt nära "urhästen".
MEN... OLWS/LWF medför ett otroligt stort lidande för den drabbade individen, och därför bör man inte föra eländet vidare.

Andra mutationer/defekter kanske bara ger vita hästar utan ål... vilket då inte är något större lidande för individen. Avblekbara skimmlar är visserligen överrepresenterade vad gäller melonom, men dom föds inte med igenkorkat tarmsystem och avlider i svåra plågor under första dagarna som föl :eek:... utan dom har ett handikapp som inte är lika elakartat och därför är detta mer ok att avla på, helt enkelt så är det individuella lidandet inte lika stort som vid OLWS.

Med kontrollerad avel, vilket ALLA som förespråkar avel med olws individer vill ha, föds inga sjuka och lidande föl. Man testar just för att undvika det.
Så, jag håller inte med dig. All avel som ger lidande ska förbjudas, det håller jag helt med om. Men den är ju också förbjuden. Och jag anser inte att avel OLWS pos/neg faller därunder. Jag skulle aldrig riskera ett sjukt föl men det behöver jag ju inte heller! Det är inte heller säkertatt jag avlar på någon häst som bär på genen men om jag hittar en bra individ som presterat bra och har allt det som är önskvärt vad gäller bra presterande avkommor, bra exteriör, psyke, hovkvalitét och allt annat som är viktigt för mig så vill jag inte behöva välja en sämre individ bara för att den bärpå genen.

Vad gäller färgerna så tycker jag fortfarande inte att det är värt att lägga ner energi på ifall vissa använder de benämningarna dom är vana vid, utan detlämnar jag därhän nu. Det tycker jag inte ens är värt att "kriga" om ;) Det är en liten sak i världen för mig och den kommer inte att förändras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka