Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Om man har en paintmärr hur går det till från början?
Har den papper på att den bär genen eller får man testa själv?
Står sådan info t.ex i hästen pass?

Dessa frågor, mest ifall stoet säljs vidare.

Sedan:
Om man ska betäcka märren, finns det databas och listor på hingstarnas tetstresultat?
Står dessa resultat med i katalogerna?

Och ytterligare en fråga.
Har man semin-verksamhet på denna ras?

Detta undrar jag då jag har läst om att just paint har en liten avelsbas i Sverige och då måste använda det som finns här.
Om det bedrivs seminverksamhet borde det ju vara lättare att kassera från rätt håll och hämta sperma från utlandet...

AM

Alla paintar i sverige som ska användas i avel måste vara testade, detta test görs av hingst respektive stoägare och man kan vad jag vet välja att göra det här i sverige eller som de flesta paintägare som jag vet skicka till USA eftersom de har störst erfarenhet av dessa test.
Man kontaktar företrädesvis den svenska paintföreningen SPHA eftersom de måste ha koll på vilka hingstar som är positiver eller negativa för genen.

Vad gäller passen så hade de tills det släpptes fritt med aveln en stor röd stämpel med "avelsförbud" i de positiva individernas pass.
Jag undrar vem som bekostar nya pass till dessa hästar nu när de får användas i aveln igen?

Semin finns ja, och många av våra stoägare väljer att ta sperma från europa eller om det är möjligt från USA.

Det finns alltså ett DNA-test för denna gen? Så att man lätt kan undvika att avla bärare med varandra.

I sådana fall ser jag inte varför det är så upprörande. Då går det ju att avla på hästar med genen och faktiskt undvika att dubblera genen.

Som sagt, ja det gör det, det finns ett antal test för annat än OLWS också som vi med quarter och painthästar kan göra för att se så att våra hästar är fria från defekta gener på grund av att forskningen i USA på dessa kommit så mycket längre än det har här i sverige och man vet mer hur det ska hanteras.
Vilket tyvärr har varit till en nackdel så här långt för paintarna eftersom alla förfasar sig över detta och skriker "avelsförbud" direkt, trots att man med största sannolikhet skulle finna liknande gener i våra "vanliga" svenska hästar om forskning gjordes på dessa.

Det är ju just det vi försöker förklara, avlar man positivt-negativt så får man en fullt frisk häst som teoretiskt sett har en maximalt 25%-ig chans att bära på genen.

Då fattade jag rätt. Inte något att sparka bakut åt mao.:D

Problemet är att man avlar vidare på en letalgen vilket är etiskt diskutabelt.
PL

Problemet är att man avlar vidare på en letalgen vilket är etiskt diskutabelt.
PL

Men så länge man bara parar bärare med icke-bärare är det ju inte något som spelar någon roll eftersom anlaget nedärvs recessivt. Om någon får föra sig att para bärare med bärare (varför man nu skulle göra det, det måste ju vara en dum sak att göra bara rent ekonomiskt om det slutar med att fölet ändå dör) får man väl anmäla den personen i sådana fall.

Här har man ju faktiskt möjlighet att sätta upp ett regelverk som inte förbjuder, men som reglerar att genen aldrig dubbleras. Så har man gjort med PK-brist och GM på kattsidan och hästfolk är väl inte sämre?

Men så länge man bara parar bärare med icke-bärare är det ju inte något som spelar någon roll eftersom anlaget nedärvs recessivt. Om någon får föra sig att para bärare med bärare (varför man nu skulle göra det, det måste ju vara en dum sak att göra bara rent ekonomiskt om det slutar med att fölet ändå dör) får man väl anmäla den personen i sådana fall.

Här har man ju faktiskt möjlighet att sätta upp ett regelverk som inte förbjuder, men som reglerar att genen aldrig dubbleras. Så har man gjort med PK-brist och GM på kattsidan och hästfolk är väl inte sämre?

Tanken är väl att man vill avla bort den skadliga genen ur rasen.
Vad sker när alla blir bärare av den såsmåning om? För det är väl vad resultatet i slutänden blir.

Tanken är väl att man vill avla bort den skadliga genen ur rasen.
Vad sker när alla blir bärare av den såsmåning om? För det är väl vad resultatet i slutänden blir.

Nej, det kommer inte sluta med att alla blir bärare. Om du parar en bärare med en icke-bärare löper du 50% risk att få en avkomma som bär på anlaget. Du har alltså lika stor chans att få en helt negativ avkomma.

Att avla bärare med icke-bärare kommer på sikt minska frekvensen av denna gen och på sikt kommer man kunna eliminera den helt utan att avelsbasen tar skada.

Det är såhär man jobbar när man vill eliminera recessivt ärftliga defekter.

Nej, det kommer inte sluta med att alla blir bärare. Om du parar en bärare med en icke-bärare löper du 50% risk att få en avkomma som bär på anlaget. Du har alltså lika stor chans att få en helt negativ avkomma.

Att avla bärare med icke-bärare kommer på sikt minska frekvensen av denna gen och på sikt kommer man kunna eliminera den helt utan att avelsbasen tar skada.

Det är såhär man jobbar när man vill eliminera recessivt ärftliga defekter.

Fast det betyder väl att om du parar 100 ston som är bärare, så kommer resultatet bli ca 150 hästar med den skadliga genen? Paras sen dessa igen så blir ju resultatet 225 bärare.. osv..
Det är väl inte att avla bort något skadligt?

Fast det betyder väl att om du parar 100 ston som är bärare, så kommer resultatet bli ca 150 hästar med den skadliga genen? Paras sen dessa igen så blir ju resultatet 225 bärare.. osv..

Det handlar det om ett långsiktigt arbete. Du kan inte bli av med genen över en natt, men i detta fall kan man successivt minska genfrekvensen utan att någon häst behöver lida.

Man kan över tid börja selektera bort bärare från avel. Något som kanske inte låter sig göras från början om populationen löper risk för inavelsproblematik istället men på sikt kan man selektera bort bärare ur avel.

Alternativet att inte avla på några individer som bär på anlaget kan ju innebära att avelsbasen blir för liten, den genetiska variationen minskar och så får man andra hälsoproblem istället.

Det handlar det om ett långsiktigt arbete. Du kan inte bli av med genen över en natt, men i detta fall kan man successivt minska genfrekvensen utan att någon häst behöver lida.

Man kan över tid börja selektera bort bärare från avel. Något som kanske inte låter sig göras från början om populationen löper risk för inavelsproblematik istället men på sikt kan man selektera bort bärare ur avel.

Alternativet att inte avla på några individer som bär på anlaget kan ju innebära att avelsbasen blir för liten, den genetiska variationen minskar och så får man andra hälsoproblem istället.

Men är inte detta en utseende fråga o inget som har med lämplighet för rasen ur användningssynpunkt att göra?

Men är inte detta en utseende fråga o inget som har med lämplighet för rasen ur användningssynpunkt att göra?

Spelar det någon roll? Ingen häst behöver lida om hästägarna tar sitt ansvar. På sikt kan det även bli väldigt problematiskt öht. om vi ska förbjuda avel på alla individer som bär på skadliga recessiva anlag. Forskningen går framåt och vi kommer få fler och fler DNA-test för olika sjukdomar. Om då alla anlagsbärare omedelbart ska tas ur avel pga. en recessiv skadlig gen kan raserna få betydligt större probem med tex. inavel.

Den här genen kan på sikt elimineras helt, utan att någon häst behöver lida så jag förstår faktiskt inte vad problemet är.

Spelar det någon roll? Ingen häst behöver lida om hästägarna tar sitt ansvar. På sikt kan det även bli väldigt problematiskt öht. om vi ska förbjuda avel på alla individer som bär på skadliga recessiva anlag. Forskningen går framåt och vi kommer få fler och fler DNA-test för olika sjukdomar. Om då alla anlagsbärare omedelbart ska tas ur avel pga. en recessiv skadlig gen kan raserna få betydligt större probem med tex. inavel.

Den här genen kan på sikt elimineras helt, utan att någon häst behöver lida så jag förstår faktiskt inte vad problemet är.

INte vet jag om det spelar någon direkt roll vilken färg, tecken o sättningar hästen har för ändamålet?

Jag avlar på prestation som mål o är inte ett dugg insatt i detta, därav mina frågor. :idea:

Det kan ju så vara, men avlar man på individer med denna gen trots att man endast använder en part så att det blir lagligt. Med tiden har man inga inga negativa individer kvar, hur tänker man då? Är det då man ska genomdriva att det är ok att avla på trots att bägge individerna bär på genen?

Jag förstår inte varför alla individer med tiden kommer att få genen? Varför kommer just denna gen att öka i förekomst? Det är ju inte så med andra gener att alla individer i rasen så småningom får just den genen. Det låter lite som skrönan om att det int ekommer ett finna några blondiner om 100 år.

Men i sak är jag ändå skeptisk till att medvetet tillåta defekter.

Jag förstår inte varför alla individer med tiden kommer att få genen? Varför kommer just denna gen att öka i förekomst? Det är ju inte så med andra gener att alla individer i rasen så småningom får just den genen. Det låter lite som skrönan om att det int ekommer ett finna några blondiner om 100 år.

Men i sak är jag ändå skeptisk till att medvetet tillåta defekter.

Defekten som sådan tillåts ju inte eftersom det krävs två upplagor av genen för att defekten ska uppstå.

Och givetvis kommer det inte sluta med att alla individer blir bärare.

Läskigt! :crazy:

Hur uppkom den här sjuka genen från början?

Personligen skulle jag inte avla på ett djur med en sjuk gen, säger som min mentor i häst, är inte märren lämplig för avel, köp ett föl i stället. Men det är min åsikt.

Jag känner igen diskussionen från islandshästsidan, jag säger inte att du resonerar på samma sätt bara att resonemanget finns.

50% ärftlighet hur tolkar du det? En idoga avel med fel individer därför att man vill ha en specifik färg, kan i slutändan ge bara individer som också är bärare av genen och vad ska man då avla på?

Resonemanget är som att måla in sig i ett hörn, och sen inte fatta att det har hänt.

Jag känner igen diskussionen från islandshästsidan, jag säger inte att du resonerar på samma sätt bara att resonemanget finns.

50% ärftlighet hur tolkar du det? En idoga avel med fel individer därför att man vill ha en specifik färg, kan i slutändan ge bara individer som också är bärare av genen och vad ska man då avla på?

Resonemanget är som att måla in sig i ett hörn, och sen inte fatta att det har hänt.

Men varför skulle de som föder upp dessa hästar rikta in sin avel på fel individer? De får ju som sagt 50% icke-bärare och eftersom de knappast vill måla in sig i ett hörn lär de väl på sikt försöka satsa på att gå vidare på just icke-bärare.

Om det finns ett regelverk som hindrar dem från att stambokföra avkomma efter två bärare är ju det ytterligare en faktor som motiverar uppfödarna att på sikt satsa på icke-bärarna.

Man kan jämföra med kattavel. Där finns det, inom tre olika raser, recessiva gener som leder till i värsta fall dödlig sjukdom (GM och PK-brist). Har man löst detta genom att förbjuda avel på bärare helt och hållet? Nej, då skulle uppfödarna istället få problem med inavel. Däremot har man löst det så att avelsdjur måste DNA-testas för dessa sjukdomar och avkomma efter två bärare registreras inte. Detta har lett till att bärare helt enkelt inte paras med varandra. Genfrekvensen för resp. gen har därmed minskat drastiskt. Man håller på att eliminera generna helt och hållet.

Det vore ju rent ut sagt korkat om uppfödarna ledde riktning till en ökning i genfrekvens eftersom vi i princip har en djurskyddslag som förbjuder att man parar två bärare med varandra.

Läskigt! :crazy:

Hur uppkom den här sjuka genen från början?

Personligen skulle jag inte avla på ett djur med en sjuk gen, säger som min mentor i häst, är inte märren lämplig för avel, köp ett föl i stället. Men det är min åsikt.

Då ska du nog inte avla alls. Alla djur har defekta gener. Det är bara så att de flesta känner vi inte till. Vi lär känna dem om vi har oturen att lyckas dubblera genen (de flesta defekta gener nedärvs recessivt).

I det här fallet känner men till en sjukdomsgen, man kan DNA-testa för den och försäkra sig om att man inte dubblerar den.

Men varför skulle de som föder upp dessa hästar rikta in sin avel på fel individer? De får ju som sagt 50% icke-bärare och eftersom de knappast vill måla in sig i ett hörn lär de väl på sikt försöka satsa på att gå vidare på just icke-bärare.

Det vore ju att önska, men varför vill man ens ha möjlighet att avla på individer som är bärare av genen om det är som du skriver? Att avla in denna gen lär ju knappast gynna aveln på något sätt, bara öka risken att få sjuka hästar? Det finns inge logik någonstans, det vore ungefär lika smart att tillåta avel på spatthästar hos islandshästen. Vad får man i slutända?

Naturligtvis menade jag kända sjuka gener. Trodde det inte skulle gå att tolka det fel. Testa varenda gen innan avel, det är ju ogenomförbart.

Däremot så anser jag att man också avstår avel om djuret visar sig ha fysiska eller psykiska svagheter som gör att avkomman allt för mkt riskerar att inte fungera normalt.
Tex så skulle jag aldrig avla på ett sto som inte håller ens att rida in. Vet fler än en som avlat på ston som helt enkelt inte håller för normalt arbete, aven avkommorna har blivit "trasiga". I de fallen köper jag också hellre ett föl.

Fin katt du har på bilden, jag har också en svart katt, tänker på henne så fort jag ser din avatar! :laugh:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka