Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige
Here we go again.. Och visst kan man vinkla artiklar
....
Det finns test för att kolla status om ens häst har OLW genen. Har den genen så korsar man den INTE med en annan bärare = garanterat inga lidande och döda föl av OLWS. Obervera att en häst som bär på en kopia av genen är en
helt frisk häst.
Tycker vi är ganska dumförklarade eftersom de tror att vi kommer avla hejvillt på anlagsbärare. Stämmer det att det fötts EN fölunge som hade OLWS under alla år där vi avlade fritt. EN! Hur många ickevita föl dör av koliksymtom i övrigt under första två-tre levnadsdagarna? Menar inte att skylla ifrån eller mörka den här frågan men undrar hur stort problem det egentligen är?
Av vad jag förstått så väljer många bort en anlagsbärare mot en icke anlagsbärare. De anlagsbärande hingstarna har säkert fått en nedgång i ston jämfört med innan. Folk är inte dumma! Men många anlagsbärare är av mycket god stam, har mycket goda prestationer och eftersom man inte får en OLWS ankomma med icke anlagsbärare så vill man antagligen få fram en mycket snygg, duktig och bra avkomma. Tokigt va!
Läste att någon sagt att om man får avla på hästar som bär en kopia av genen så skulle teoretiskt alla hästar sen bära på genen. Är det inte Mendels lag som säger att risken/chansen att föra tex denna gen vidare är baserad per betäckning, per individ så
teoretiskt skulle lika gärna INGA hästar få genen.
Vet att det var en lite dum jämförelse men problemet som jag ser i hela den här debatten som egentligen rör sig om
resseciva gener är lite oroväckande i ett långt perspektiv. Visst strävar vi alla bra hästar MEN.....
I takt med att forskningen går framåt så kommer vi säkert att upptäcka många många resseciva gener som i dubbel uppsättning kan vara letala (dödliga) inom alla raser/djurslag. Är då förbud det rätta sättet att hantera det? Eller är det upplysning? Skulle det bli ett förbud IGEN för anlagsbörare av OLW så kommer alla resseciva gener att behöva granskas. Vem ska bestämma vilka lethala resseciva gener som är ok(Konstantskimmelgenen).
Vilket avelsunderlag kommer vi att få i lilla Sverige? I övriga världen är inte reccesiva gener samma debatt som tex de dominanta generna som orsakar lidande och problem i enkel uppsättning. Där kan jag tycka att ett förbud är mer befogat.
Vilka kommer att få avla/ta föl på sina hästar i framtiden om alla resseciva gener förbjuds? Och hur många tester måste man i framtiden ta på sina hästar innan man avlar? 5? 12? 35? Har tagit 5 på min. Men jag väntar på resterande 30........ Ja. Jag har Quarter.