Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Du gafflar fortfarande om att man avlar på olws hästar för att få en viss färg!

Du har fortfarande inte fattat. Eller så vill du inte fatta jag vet inte vilket som är sorgligast.

Så egentligen hade regeln kunnat vara kvar, vad är det då man strider för? Det kvittar ju liksom om ingen avlar på genen menar jag.;)

För mig liknar diskussionen hyckleri faktiskt, sorry men så är det.

Man strider för att kunna avla hur man vill, sen påstår man att man inte gör det.

Så egentligen hade regeln kunnat vara kvar, vad är det då man strider för? Det kvittar ju liksom om ingen avlar på genen menar jag.;)

Man strider för att kunna avla hur man vill, sen påstår man att man inte gör det.

Nej, man strider inte för att kunna avla hur man vill. Man strider för att inte behöva eliminera bra hästar ur avel och sänka kvalitén (kanske även riskera problem med inavel). Detta utan att behöva föda upp sjuka hästar.

Man strider för att kunskapen ska kunna användas på ett konstruktivt sätt.

Vem vill gynna forskning om kunskapen inte kan hanteras på ett konstruktivt sätt?

Icke-bärare och bärare ger inte sjuka djur. Att para bärare med icke-bärare innebär inte heller att alla individer till slut kommer vara bärare (den som sade det har ingen grundläggande kunskaper i ämnet). Vem tar skada av att sådan avel sker?

När man avlar med dessa Overhästar så får man ofta enfärgade föl. Så det är inte fråga om en ren färgavel. Inom paintrasen finns två olika hästtyper, inte bara till färgen, Overon (där alltså ungefär 50% bär på genen) samt Tobianon som är av en annan typ och har en traditionell skäckfärg.

Overon är sprungen ur Quartern och är alltså en fläckig Quarterhäst.
Tobianon har ett annat ursprung med inblandning av andra hästar. Man kan alltså säga att det nästan är två raser i en ras.

Ibland får två Quarterhästar en fläckig avkomma, en s.k. Crop out, det är alltid en Overo. Dessa hästar bär ofta OLWS-anlaget. Därför betäckar man ofta en sådan häst med en Quarter för att eliminera risken för sjukt föl. Tittar man i stamtavlorna på våra Frame Overos så är det Overo/Quarter, Overo/Quarter så långt ögat når.

Tidigare fick inte dessa crop outs registreras som Quarter, utan registrerades som Paint. Sen några år tillbaka så registreras de numera i Quarterstamboken. Det betyder att vi kommer att "Paintar" på Quartershowerna. Samt att Paintstamboken inte kommer att utökas med dessa hästar.

Vad svenska uppfödare alltså gör är att de bedriver en kontrollerad avel utan sjuka individer. Sedan förbudet hävdes så kan nu också våra mest välmeriterade hästar användas i aveln. För tittar man på resultatlistor och rankinglistor världen över, så är det just Overon du hittar i topp.

Så Overoaveln går inte ut på att få fram fläckiga hästar. Det är en prestationsavel, där man vill få fram bra sunda individer som fungerar såväl för barnen ute på en skogstur som står sig i konkurrens på tävlingsbanan.

Nu kan jag enbart svara för min egen del.. :D
Och kanske svamlar lite...

En fölmärr som skulle bära någon upptäckt sjukdomsgen skulle omedelbart ut ur avelsboxen..En hingst skulle omedelbart kastreras. Detta oavsett vad den presterat på ovalen.
Och jag skulle fortsätta kastrera så länge inte forskningen kan ge mig en hundra procentig garanti på mina fölmärrar/avelshingstar/avkommor/ännu fler avkommor.

Som uppfödare av dryga 15 föl per år så har man gått igenom en del.
Det är inte alls kul att stycka ut föl. Inte heller att hitta döda föl i boxen. Än värre om fölungarna dör i sina första levnadsdagar.
(därav min åsikt att alla som kan riskera framtida avkommor skall bort eftersom trassel kan vi få ändå.)

Vi gör ju allt för att detta skall förhindras. Till varje pris.
Och eftersom det finns en del IC i vår ras så skulle det vara katastrof om det uppkom diverse sjukdomsgener.

Däremot skulle jag i alla fall välkomna forskning i vår ras om det skulle behövas.

Jag vet faktist inte..funderar på varför t.ex inte vår ras har alla dom där Bokstavsgenerna..
Och varför det uppkommit så mycket mer i andra raser.

Och som uppfödare så bör ju sådana problem vara ett bevis att man någonstans på vägen har avlat fel..eller hur?

AM

Ok, då förstår jag dig rätt att dessa ston/hingstar där avkommorna har dött på ett eller annat sätt genast tagits ur avel?? Eftersom det är mycket troligt att de varit behäftade med någon letal sjukdom som antagligen varit ärftlig, kanske dominant, kanske recessiv....det vet du ju inte...men har fölet dött kan du ju inte garantera att avkomman ej avlidit av någon ärftlig sjukdom???? Så givetvis avlas inte mer på det stoet....eller hur?!?!?

:angel:

*rätta mig om jag har fel*:grin:

Senast ändrad:

Vad är det mer som ni är ute med aveln av OLWS om inte färgen?

"OLWS (Overo Lethal White Syndrome) är en genetisk färgkollision som när den uppstår, resulterar i ett helt eller nästan helt vitt föl som föds med ett outvecklat tarmsystem. Detta innebär att fölet dör, oftast inom 24 timmar efter födseln av ett kolikliknande tillstånd.

Tester har också visat att 95% av alla overohingstar i världen är bärare av OLWS anlaget."

:confused:

Källa:http://www.western-ridning.com/haesten/avel/OLWS---Overo-Lethal-White-Syndrome.html

FRÄMST: EXTERIÖR; MENTALITET; PRESTATION....vad tror du liksom???:cool:
De är de viktigaste bitarna i PAINT aveln, för dom flesta....
Dom främsta painthästarna i världen är oftast overos, fram overos, och bär då OLWS genen, MEN....vi kan undvika att det föds ett Lethal white föl....EFTERSOM VI KAN TESTA!!!! DÄRFÖR kan vi använda det främsta avelsmaterialet i världen....!!
och då får vi bra...EXTERIÖR, MENTALITET och PRESTATIONSSTAM!!!

*suck*

Förresten om du har frågor om texten du citerat, fråga på....det är jag som har skrivit den...

kl

Eftersom jag är en nyfiken jävel så googlade jag på overo+olws

Och råkade på denna svenska hingstannons som jag klippt bort hingstnamnen på:

XXXXX och XXXXXär testad negativ för Hypp N/N, OLWS N/N, GBED N/N
Du behöver inte OLWS testa ditt sto före betäckning eftersom XXXX och XXXX är fria från letala anlag.

Så då undrar jag Naffa om jag är helt dum i huvudet att detta betyder att jag kan gå dit med en märr som bär genen??

Så kan det väl inte vara, eller?

Såg att du svarat en del på frågan..men bär inte avkomman genen vidare?

AM

Annonsen ljuger...eftersom det inte är bevisat att hingstarna inte bär på någon letal gen...dom är testade negativt för OLWS, GBED samt HYPP....thats it! Man får inte säga att någon är fri från alla letal anlag...då är man ute på hal is!!

*OT*

Du har totalt missuppfattat mig.

Läs om,läs rätt.

Ok, då förstår jag dig rätt att dessa ston/hingstar där avkommorna har dött på ett eller annat sätt genast tagits ur avel?? Eftersom det är mycket troligt att de varit behäftade med någon letal sjukdom som antagligen varit ärftlig, kanske dominant, kanske recessiv....det vet du ju inte...men har fölet dött kan du ju inte garantera att avkomman ej avlidit av någon ärftlig sjukdom???? Så givetvis avlas inte mer på det stoet....eller hur?!?!?

:angel:

*rätta mig om jag har fel*:grin:

Först och främst vill jag bara säga att Wrangler har ett vettigare sätt att diskutera. Då jag inte föder upp skäckar så vill man ju veta hur dom tänker...

Vidare säger jag så här:

Alla ston som lämnar exteriört defekta går ur aveln.

Alla födda föl som har dött hos oss har faktist gjort det genom olyckshändelse. Exemelvis tramp från mamma.

Föl som får styckas ut p.g.a. felläge har vi inget prov på.

Ofödda döda föl tar vi däremot obduktion på. ALLA.
Då framför allt för att förvisso oss om att det inte är EHV-1, EHV-4, EAV.

Får vi negativt svar så kollar dom vidare efter eventuella orsaker.

Jag skrev förut att det skulle vara bra med undersökning även inom vår ras.
Och jag skrev att OM vi skulle få besked att vårt avelsmaterial bar på dödliga gener eller liknande så skulle dom omedelbart kasseras i avelsboxen.

Skrev detta i inlägg 144 så du behöver inte fråga om det :angel:

Och jag påängterar att jag skriver om att för rasen kända defekter.
Vad jag vet så har inte travarna undersökts för bokstavs-sjukdomarna som ni skriver om.

AM

Annonsen ljuger...eftersom det inte är bevisat att hingstarna inte bär på någon letal gen...dom är testade negativt för OLWS, GBED samt HYPP....thats it! Man får inte säga att någon är fri från alla letal anlag...då är man ute på hal is!!

*OT*

Nu fattar jag ingenting....

Jag trodde att om testet var negativt så hade dom inte generna.....:confused:

Eller finns det ytterligare en bunt kända bokstavs-gener??

AM

Nu fattar jag ingenting....

Jag trodde att om testet var negativt så hade dom inte generna.....:confused:

Eller finns det ytterligare en bunt kända bokstavs-gener??

AM

Det finns flera testningsbara letala gener som man mig veterligen enbart testar för hos Quarter och Paint.
Det WR menar är nog dock att det med största sannorlikhet finns otaliga genetiska defekter som ännu inte är klarlagda och att det därför är att ge sig ut på hal is och säga att ens häst är helt fri från alla letala anlag -det kan man ju rimligtvis inte veta.

När det gäller paintaveln verkar det inte finnas någon ambition att avla bort OLWS genen utan snarare en glädje att kunna använda avelsmaterial med OLWS.
PL

FRÄMST: EXTERIÖR; MENTALITET; PRESTATION....vad tror du liksom???:cool:
De är de viktigaste bitarna i PAINT aveln, för dom flesta....
Dom främsta painthästarna i världen är oftast overos, fram overos, och bär då OLWS genen, MEN....vi kan undvika att det föds ett Lethal white föl....EFTERSOM VI KAN TESTA!!!! DÄRFÖR kan vi använda det främsta avelsmaterialet i världen....!!
och då får vi bra...EXTERIÖR, MENTALITET och PRESTATIONSSTAM!!!

*suck*

Förresten om du har frågor om texten du citerat, fråga på....det är jag som har skrivit den...

Oj herregud! FÖRLÅT FÖR ATT JAG FRÅGAR!! Detta måste vara väldigt jobbigt för dig förstår jag! Du SOsom måste stå ut med ovetande personer som frågar om sånt du har skrivit och som är självklart för dig! Det är inte lika självklart för mig

jag har försökt läsa, och jag skriver frågor för att jag vill veta mer och förstå. jag kanske inte har uppfattat det bättre. Och det hjälper inte att vara otrevlig.

Så då är det alltså inget problem då? Vrf skriva det som en kritiserad avel om det nu finns sådana här käcka lösningar?

Senast ändrad:

Det finns flera testningsbara letala gener som man mig veterligen enbart testar för hos Quarter och Paint.
Det WR menar är nog dock att det med största sannorlikhet finns otaliga genetiska defekter som ännu inte är klarlagda och att det därför är att ge sig ut på hal is och säga att ens häst är helt fri från alla letala anlag -det kan man ju rimligtvis inte veta.

OK.
Tack för förklaringen :)
Visste inte att det fanns ännu fler kända gener

Fast jag tar för givet att dom som läser annonsen förstår att det är dom angivna generna som menas..

AM

Jag skrev förut att det skulle vara bra med undersökning även inom vår ras.
Och jag skrev att OM vi skulle få besked att vårt avelsmaterial bar på dödliga gener eller liknande så skulle dom omedelbart kasseras i avelsboxen.

AM

De hästar vi diskuterar bär inte på "dödliga gener", det är fel att uttrycka det så...eftersom en häst som bär på ett OLWS, eller ett GBED anlag inte nedärver ett dödligt/svårt sjukdomstillstånd...i enkel upplaga. Anlaget är recessivt, omärkbart i all avel och hos alla avkommor om ena parten är negativt testad (något annat är otänkbart hos varje seriös uppfödare). Det krävs TVÅ med anlaget...och inte ens då är det ett högfrekvent faktiskt antal som skulle födas med tillståndet/sjukdomen.

Oj herregud! FÖRLÅT FÖR ATT JAG FRÅGAR!! Detta måste vara väldigt jobbigt för dig förstår jag! Du SOsom måste stå ut med ovetande personer som frågar om sånt du har skrivit och som är självklart för dig! Det är inte lika självklart för mig

jag har försökt läsa, och jag skriver frågor för att jag vill veta mer och förstå. jag kanske inte har uppfattat det bättre. Och det hjälper inte att vara otrevlig.

Så då är det alltså inget problem då? Vrf skriva det som en kritiserad avel om det nu finns sådana här käcka lösningar?

Givetvis är det jobbigt för mig....det är fruktansvärt jobbigt!
Det har pågått i tio eller elva år nu tror jag...samma krig och ändå....

Inget annat land i världen har restriktioner för detta anlag...säkerligen beroende på att det är testningsbart...så alla kan idka välplanerad och säkrare avel...

Det är så lätt att attackera en ras i minoritet som redan utan det här med OLWS är påhoppad av andra anledningar...precis som hela disciplinen som är allmänt trakasserad många gånger av "dom finare" disciplinerna (vilket jag inte bryr mig om direkt, utan bara en liten paragraf!)

Att kunna identifiera och göra recessiva anlag testningsbara borde vi alla välkomna på rätt sätt...och då inte genom totalt avelsförbud på positivt testade avelsdjur, utan använda sig av selektiv avel istället. Ju fler sjukdomar, tillstånd osv som identifieras i framtiden...vilket kommer att hända..kommer i så stor utsträckning begränsa antalet avelsdjur att inavel blir lösningen...och som jag tidigare sagt...med inavel kommer fler nya mutationer ge sig till känna...och tillbaka på ruta ett!!

Man måste se längre än till sina egna fötter...

OK

Jag har uttryckt mig fel.
Om stoet bär på ett anlag som vid eventuell dubbel uppsättning skulle vara katastrof för avkomman så tar jag ur henne ur aveln.

Detta för, som jag skrev tidigare, finns stundtals hög IC på travarna, vilket gör, att om vi avlar på henne så skulle risken finnas att vi raserar rasen...

Med vi, menar jag då alla som håller på med travavel.

Samma sak om miljonhingstar hade den genen/generna. Ur aveln med dom också.

Här anser jag då, att om travaren går 1.10 med risk för letala gener så finns det ingen ursäkt. Kastrering punkt slut.
Då får vi i så fall backa några steg i prestationen, avla på friska travare som går 1.16 i stället och på så sätt försöka få bort snabbloppande "sjuka" individer som springer fortare.

Lite gtrann som dom fick göra med Lippizzaneraveln efter kriget. För lite material oc då togs spanska hästar in för att rädda rasen.

Och det var här, som Wranglers och min åsikt gick isär men det godkände vi oss emellan.
Alla har som sagt åsikter.

AM

Senast ändrad:

Recessiva gener finns ju hos alla djurarter, även hos oss människor. Vad anser ni där, ska ett par som fått ett barn med ett handikapp, mentalt eller fysiskt att få skaffa fler barn, eller ska de kastreras allihopa?

Eller ska de tillåtas få barn med någon som inte har samma gendefekt som de själva har? På så sätt kan inte barnet bli mentalt handikappat, döv eller vad det nu kan vara. Men 50% av barnen kommer att bära på genen även om de inte är sjuka. Enligt de uttalandes som görs i de artiklar som nu publicerats i div tidningar om OLWS-genen, så skulle det ju också betyda att alla människor till sist skulle vara bärare av genen.... (vilket ju naturligtvis är helt felaktigt!)

Om jag inte missminner så har jag nyligen läst att det i Sverige blivit tillåtet att hjälpa dessa par (där båda bär på samma anlag) med provrörsbefruktning för att se till att det ägg som befruktas inte har dubbla uppsättningar av genen. Är det bra tycker ni?

Och över till något helt annat, jag tror inte ett smack på att travaveln skulle kassera sina elithästar ifall de bar på en recessiv gen! Och faktum är att ett antal av dem garanterat gör det, man vet bara inte om det.... Sen har vi ju konstantskimmelanlaget som är dödligt i dubbel uppsättning, även om de flesta aborteras tidigt.

Men en letalgen dvs en dödlig gen är det likväl, allt annat är förnekande.
PL

Visst är det det. Men poängen är att den är identifierad så man kan testa. Och med den avel som nu är tillåten så krävs att man testar individerna så att inga bärare paras med varandra. Riskfritt på det området alltså.

Du själv kan mycket väl också bära på en letal gen...

Då tycker jag att diskussionen om Osteochondros är mycket mera relevant ur djurskyddssynpunkt. Hästar som verkligen har ont och lider. Forskning pågår och man vet väl vid det här laget att det är ärftligt och förhoppningsvis har man en dag identifierat genen och då kan man också kontrollera den på ett helt annat sätt.

När det gäller osteochondros är det säkert ärftligt men även starkt miljöpåverkat. Man kommer nog aldrig att hitta en enda gen som orsak till osteochondros.
Är det ingen som ser något etiskt problem att avla vidare på en letalgen bara för att man med en test kan undvika att bärare korsas med varandra???
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka