Kritiken mot fälttävlan, alla ridolyckor!

H

Havannis

Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds olyckor och olycksfall gör mig väldigt rödd att tänka på att det är en farlig sport. Självklart är vell allt med hästar att göra farligt, men det är inte som själa hoppningen då hinderna går att riva. Håller själv på med hoppning och man vet ju om hästen slår i en bom så rivs den, men i fälttävlan så går ju inte hinderna att riva och om hästen skulle slå i hindret så rivs ju inte hindret och hästen kan ju då fastna med benen istället och sluta som många tragiska olyckor inom fälttävlan oftast slutar att ekipaget ramlar omkull och det slutar ju som oftast inte så lyckligt. Både ryttare som hästar göra illa sig. Det finns många grenar inom hästsporten som är farlig vi har ju även steeplechase som det händer mkt inom, men det har hänt mycket inom fälttävlan nu på slutet. Som jag läste i en artikel att en annan sport med så mkt döds olyckor och olycksfall skulle tas bort!

Ett exempel är den tragiska olyckan som hände i Bollnäs förra året.
Elin dog av det kraftiga fallet och hästmänniskor och även icke hästmänniskor kunde inte hålla tårarna borta av den tragiska ridolyckan som hände i fälttävlan. Kritiken mot fälttävlan har växt och det är synd att det skall hända så mkt olyckor och speciellt när människor dör på cuppen. Usch, det är hemskt. Jag har hört att dom funderar ju på att göra rivningsbara hinder i fälttävlan, men varför har dom inte gjort det tidigare?

Jag tycker fälttävlan verkar som en rolig gren har inget emot det egentligen. Men man blir ju rädd av allt som händer och just inom fälttävlan händer mkt!

Vad tycker ni? Tycker inte ni att det är hemskt allt som händer?
Som ngn sa till en tidning att en annan sport med så mkt dödsfall skulle tas bort! Jag tycker det skulle vara synd, men vad kan man liksom göra åt allt som händer egentligen?

jag får rysningar av alla dödsfall och det som hände i bollnäs får mig att gråta varje gång jag tänker på det. Ska det fortsätta såhär?

MvH Jessica

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kritiken mot fälttävlan, alla ridolyckor!

Det är fruktansvärt hemskt att det händer olyckor.
Men till sanningen hör också att mer eller mindre alla olyckor inom fälttävlanssporten uppmärksammas något enormt, vilket förvisso är väldigt bra. Det enda som är synd är att olyckor inom vissa andra grenar och sporter (+de som sker på hemmaplan) knappt uppmärksammas överhuvudtaget...

Det är fruktansvärt hemskt att det händer olyckor.
Men till sanningen hör också att mer eller mindre alla olyckor inom fälttävlanssporten uppmärksammas något enormt, vilket förvisso är väldigt bra. Det enda som är synd är att olyckor inom vissa andra grenar och sporter (+de som sker på hemmaplan) knappt uppmärksammas överhuvudtaget...

absolute håller med!

Du ska inte lite allt för mycket på det som står i Ridsport, för jag antar att det är där du läste att fälttävlan bör tas bort.
En viss J.S som sa det har inte mycket koll på fälttävlan överhuvud taget och hans kommentarer i Ridsport var bara pinsamma...

Dessutom är det fakta fel i artiklen om senaste dödsolyckan på Irland. Det står om att det rivbara hindret inte löste ut vid olyckan. Inte konstigt, då ryttaren trillade av innan hindret för att hästen snubblade och lyckades väldigt oturligt bli översprungen.
Något som faktiskt hade kunnat hända var som helst.
Flera av senaste tidens olyckor har faktiskt varit riktig otur. Som hästen Nullabor som halkade i en sväng mellan två hinder i början av banan och bröt nacken.

Men visst är det en farlig sport där det kan hända olyckor. Men det är fortfarande så att fälttävlan kräver stor skicklighet och rutin av häst och framför allt ryttaren. Många verkar tyvärr ha glömt det lite idag...
Och går man och tänker på hur farligt det är och är rädd varje gång man ska hoppa terräng är nog fälttävlan inte rätt sport. Då kan det verkligen bli farligt.
Jag tycker att fördelarna med fälttävlan klart väger över (och om du tänker på hur många som startar ft. varje helg, så är det inte så många procent starter som slutar i en allvarlig olycka). FT hästar lever ett bra liv med varierad träning, lagom mycket tävlingar och är ofta friska och tävlar upp i hög ålder. Dessutom är det en helt underbar sport att tävla i :laugh:
Ryttarna rider ju på egen risk och det är upp till en själv om man vill ta den risken eller inte...

Angående rivbara hinder har man jobbat länge med att komma på en bra lösning, men det är svårt.
Man vill inte gärna ha bommar och hinderdelar som välter och rullar med runt benen på hästen heller...

Det bästa är att bygga shyssta och förlåtande hinder mot hästarna som de inte kan missförstå hur de ska hoppas

Du ska inte lite allt för mycket på det som står i Ridsport, för jag antar att det är där du läste att fälttävlan bör tas bort.
En viss J.S som sa det har inte mycket koll på fälttävlan överhuvud taget och hans kommentarer i Ridsport var bara pinsamma...

Dessutom är det fakta fel i artiklen om senaste dödsolyckan på Irland. Det står om att det rivbara hindret inte löste ut vid olyckan. Inte konstigt, då ryttaren trillade av innan hindret för att hästen snubblade och lyckades väldigt oturligt bli översprungen.
Något som faktiskt hade kunnat hända var som helst.
Flera av senaste tidens olyckor har faktiskt varit riktig otur. Som hästen Nullabor som halkade i en sväng mellan två hinder i början av banan och bröt nacken.

Men visst är det en farlig sport där det kan hända olyckor. Men det är fortfarande så att fälttävlan kräver stor skicklighet och rutin av häst och framför allt ryttaren. Många verkar tyvärr ha glömt det lite idag...
Och går man och tänker på hur farligt det är och är rädd varje gång man ska hoppa terräng är nog fälttävlan inte rätt sport. Då kan det verkligen bli farligt.
Jag tycker att fördelarna med fälttävlan klart väger över (och om du tänker på hur många som startar ft. varje helg, så är det inte så många procent starter som slutar i en allvarlig olycka). FT hästar lever ett bra liv med varierad träning, lagom mycket tävlingar och är ofta friska och tävlar upp i hög ålder. Dessutom är det en helt underbar sport att tävla i :laugh:
Ryttarna rider ju på egen risk och det är upp till en själv om man vill ta den risken eller inte...

okejj vad bra att du hade koll på det heela iallfall!! =)

Håller med dig helt! Känns så mycket farligare att ha rädda ryttare i terrängen - då ska man hålla sig borta, eller på en nivå som känns bra.

Självklart är det hemskt med alla olyckor, men jag tror inte att det går att förhindra faktiskt. Har redan införts en del nya regler som jag är övertygad kommer jobba EMOT mera säkerhet i sporten.

Det är en underbar gren, jag skulle själv aldrig byta bort den mot något. Det är där ute jag lever, och hästarna tycker det är ruskigt roligt. :)

Håller med tidigare skrivare det är verkligen fruktansvärt med olyckorna. Men på ngt sätt, vi som rider fälttävlan är medvetna om riskerna och är förmodligen beredda att ta dom för att vi älskar vår sport. Precis som en motorcross förare eller bergsklättare eller ngn annan som utövar ngn form av extremsport.
Givetvis är det INGEN som vill råka ut för detta men lever man och brinner man för ngt är man beredd ibland att offra.
Så missförstå mig inte nu och tro att vi fälttävlansryttare vill sätta livhanken till varje helg när vi är och tävlar men vi lever helt enkelt för vår gren.

*KL*

Jag har funderat lite runt om detta, kan man göra något för att förebygga dessa olyckor? Utbildning, tuffare kvalgränser för att rida svårare banor tex?

/inte så kunnig inom just fältävlan :cool:

Senast ändrad:

*KL*

Jag har funderat lite runt om detta, kan man göra något för att förebygga dessa olyckor? Utbildning, tuffare kvalgränser för att rida svårare banor tex?

/inte så kunnig inom just fältävlan :cool:

Det görs hela tiden saker införs kval hit och dit, sedan väljer vissa ryttare att strunta i kvalen iallafall...

Har ett nytt skräckexempel i mitt område, en person startade för första gången en debutant i år och vägrade ut sig i terrängen, nästa start blir i lätt klass :eek: Sen blir folk irriterade för att man bryr sig om enstaka ryttares kval, man blir kallad ryttarpolis och allt möjligt men det är väl kanske bättre att dom råkar ut för en olycka än att man ställer sig upp och säger ifrån :grin:

Ok, kval finns men folk struntar i dom :eek: Snacka om att dra ner sporten. Osportsligt och taskigt för dom som vill att det ska fungera :(

Olyckor kan ju självklart hända ändå men det är ju läskigt när det är folk utan erfarenhet och rutin som är ute på banorna :crazy:

Jag tror inte att fälttävlan står för en så särskilt stor del av dödsolyckorna inom ridsport faktiskt.

Det händer otroligt många olyckor som aldrig skapar rubriker men som har dödlig utgång för häst eller ryttare. Medan ALLA fälttävlansolyckor worldwide rapporteras med stora svarta rubriker, till och med i dagspressen.

Det görs hela tiden saker införs kval hit och dit, sedan väljer vissa ryttare att strunta i kvalen iallafall...

Har ett nytt skräckexempel i mitt område, en person startade för första gången en debutant i år och vägrade ut sig i terrängen, nästa start blir i lätt klass :eek: Sen blir folk irriterade för att man bryr sig om enstaka ryttares kval, man blir kallad ryttarpolis och allt möjligt men det är väl kanske bättre att dom råkar ut för en olycka än att man ställer sig upp och säger ifrån :grin:

Anmäl den ryttaren då!

Skit i om du kallas för polis, finns kval så skall de följas

ja sbolute håller med er också. Jag tycker dom ändå borde var stenhårda på kvalet inom fälttävlan, att man verkligen skall veta tt verje ryttare är väl kvalificerad. Det är ju synd då att vissa struntar i det, men då tycker ja attd om borde ha som en slags "koll" på varje tävling inom fälttävlan oh kola så att alla är väl kvalificerade.

sedan som ngn skrev Dom är kanske lite för duktiga på att skriva om allt som händer inomm fälttävlan och inom ridportens andar grenar hänbder det ju också olyckor, men dom kanske inte uppmärksamar det lika mkt. Så klart då om dom bara skirver om allt inom fälttävlan får ju folk en bild om att det händer saker bara i fälttävlan hela tiden...

Anmäl den ryttaren då!

Skit i om du kallas för polis, finns kval så skall de följas

Håller med, skulle gjort samma sak! En lag är en lag och dom ska följas! Det gäller alla..

Kan hålla med dig tillviss del där, så får dem lära sig en läxa. Men det är just dem idiotryttarna som skitar ner fälttävlan. Dem som inte kan hålla sig till reglerna och låta grenen vara fri från olyckor.

Olyckor händer alltid, när man minst anar det, men de går att förebygga och det är det man vill med alla kval. Men om inte folk håller sig till kvalen sker det olyckor. Usch vad jag kan bli arg på sånt. Det är för sportens bästa!

Visst, det blir megarubriker när det händer något inom fälttävlan om man jämför med hoppningen, men varför inte hålla sig till regler och till sitt förnufft, men det gör uppenbarligen inte denna ryttaren du talar om ?!

Fast du behöver ju inte missuppfatta mig med flit? Du är väl smartare än så hoppas jag.
I ett sånt här fall hade jag inte tvekat en sekund att kontakta tävlingsarrangören för att förhindra att personen får starta. Det är väl en j*kla skillnad på att faktiskt göra en sån sak, eller att sitta här & misstänka högt inför alla att den & den ryttaren har nog faktiskt inte kvalat till */**/*** på ride up för att den har faktiskt rivit si & så många hinder på tävling, när du kanske inte vet allt.

Senast ändrad:

Svarade inte fio på mitt inlägg :confused: hur kan hon missuppfattat dig?

/:confused:

Fast du behöver ju inte missuppfatta mig med flit? Du är väl smartare än så hoppas jag.
I ett sånt här fall hade jag inte tvekat en sekund att kontakta tävlingsarrangören för att förhindra att personen får starta. Det är väl en j*kla skillnad på att faktiskt göra en sån sak, eller att sitta här & misstänka högt inför alla att den & den ryttaren har nog faktiskt inte kvalat till */**/*** på ride up för att den har faktiskt rivit si & så många hinder på tävling, när du kanske inte vet allt.

Fast hur man än vänder sig så har man rumpan bak....det känns säkert inget vidare att anmäla en ryttare oavsett vad man vet eller tror sig veta. Man tycker ju att folk själva skulle inse vad de sysslar med?

Att göra fälttävlan säkrare är ju något vi alla vill jobba mot men i sista änden så måste ryttarna själva ta ansvar för att de inte bara är kvalade på pappret utan VÄL förberedda för den klass de tänker starta och sen rida med insidan av huvudet!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama