Kriminell och jobba inom vården?

Fast de lyckas inte enas om det inom psyk. Googlar du får du upp lika många som säger störning som läggning.
det beror säkert på vem man frågar och när man frågar. I många samhällen var det ett accepterat. och då betraktades det ju inte som en störning utan som en läggning.
vi har samma omsvängning, fast tvärtom, när det gäller homosexualitet, förr betraktades det som en störning, numera betraktas det som en läggning vilken accepteras i samhället (eller åtminstone börjar att)

Ja du får givetvis ha din egen uppfattning men den riktiga är att det är en störning och störda människor skall inte vara ute helt fritt i samhället.
Din uppfattning kan nog betraktas som störd. Hur i helsike ska du kunna ta reda på de individer som är attraherade av barn men inte lever ut sina böjelser?
Att personer som begår brott hålls borta är en femma, men de som inte gjort ngt?

det beror säkert på vem man frågar och när man frågar. I många samhällen var det ett accepterat. och då betraktades det ju inte som en störning utan som en läggning.
vi har samma omsvängning, fast tvärtom, när det gäller homosexualitet, förr betraktades det som en störning, numera betraktas det som en läggning vilken accepteras i samhället (eller åtminstone börjar att)

Jag menar givetvis i Sverige. Och här verkar man inte riktigt enats om vad det ska benämnas.
Rädda barnen-psykolog som jobbar med utsatta barn anser det är en läggning tex. Någon annan i tråden citerad ansåg störning.

Kl

Att det ska vara fel med sexuella handlingar mellan barn och vuxen är vi ense om i S. Men om det är en läggning eller störning råder delade meningar.

Det finns ju pedofiler som förstår att deras lustar är fel och inte agerar på dem. En del av dem behöver ju stöd för att inte agera på dem. Kanske kan man hindra några övergrepp från att ske om de skulle få vård och hjälp.

Man vill ju gärna flippa ur totalt när man hör om pedofili.
Men ska man kunna påverka och se till att förhindra övergrepp gör man nog klokt i att behandla de med pedofil-läggning så pass att de vågar berätta om det och få vård. Dvs inte hota låsa in alla i förebyggande syfte. Utan låsa in de som begår övergrepp.

Vet någon om det brukar gå att rehabilitera pedofiler som begått övergrepp?

Jag menar givetvis i Sverige. Och här verkar man inte riktigt enats om vad det ska benämnas.
Rädda barnen-psykolog som jobbar med utsatta barn anser det är en läggning tex. Någon annan i tråden citerad ansåg störning.

Kl

Att det ska vara fel med sexuella handlingar mellan barn och vuxen är vi ense om i S. Men om det är en läggning eller störning råder delade meningar.

Det finns ju pedofiler som förstår att deras lustar är fel och inte agerar på dem. En del av dem behöver ju stöd för att inte agera på dem. Kanske kan man hindra några övergrepp från att ske om de skulle få vård och hjälp.

Man vill ju gärna flippa ur totalt när man hör om pedofili.
Men ska man kunna påverka och se till att förhindra övergrepp gör man nog klokt i att behandla de med pedofil-läggning så pass att de vågar berätta om det och få vård. Dvs inte hota låsa in alla i förebyggande syfte. Utan låsa in de som begår övergrepp.

Vet någon om det brukar gå att rehabilitera pedofiler som begått övergrepp?
Hörde ngt på P1 om just förebyggande verksamheter. och det verkade vara lovande resultat, kommer inte ihåg ver det var men tror det handlade om 08 området.

Har inte gått igenom hela tråden, men inom skola måste man lämna registerutdrag att du inte har några pedofiltendenser och anser att sjukvården skulle göra detsamma. Har mailat flera kontaktpersoner inom vårdinrättningar som sökt personal inom barnsjukvård för at fråga om de ber om registerutdrag, om de har diskuterat det, om de inte gör det så om det är något de kan tänka sig att göra, osv. INGEN svarade..
Sorry om det redan är diskuterat :o

inom skola måste man lämna registerutdrag att du inte har några pedofiltendenser
Delvis är det redan diskuterat. Grundproblemet, i den mån det är ett problem, är att det av förklarliga skäl inte finns några register över människors tendenser. Är någon dömd eller misstänkt för brott framgår det i belastningsregistret. Pedofila tendenser som inte lett till eller förknippats med brott finns förstås inte i några register.

På samma sätt är det omöjligt att genom registerutdrag styrka att någon inte är kriminell i vidare mening. Det enda som går att styrka är att en person inte varit dömd eller misstänkt för brott.

Senast ändrad:
Delvis är det redan diskuterat. Grundproblemet, i den mån det är ett problem, är att det av förklarliga skäl inte finns några register över människors tendenser. Är någon dömd eller misstänkt för brott framgår det i belastningsregistret. Pedofila tendenser som inte lett till eller förknippats med brott finns förstås inte i några register.

På samma sätt är det omöjligt att genom registerutdrag styrka att någon inte är kriminell i vidare mening. Det enda som går att styrka är att en person inte varit dömd eller misstänkt för brott.
Och är man dömd för brott, ligger det inte i belastningsregistret för evigt heller för den delen.
I tio år för brott som har lett till fängelse, och fem för brott som lett till böter har jag för mig.
Så den straffade behöver ju inte dras med sin handling hela livet.

Eller personer med ätstörning. Vem vet hur det hade gått om sådana personer fick gå fria på våra gator:nailbiting:

Har du funderat på att börja läsa igenom dina inlägg innan du postar dem? Reflektera över innehållet i det du skrivit? Det här ovan är till exempel ett väl magstarkt uttalande, särskilt som du säger dig ha utbildning(?) i psykologi och arbeta i psykiatrisektorn.

Ja det var givetvis mycket klumpigt av mig. Jag menade givetvis störningar av kriminell grad och INTE störningar i form av en funktionsnedsättning eller ex ätstörning.

Mycket fel av mig, använde störning mycket mer generellt än vad som var tanken, det tar jag på mig och ber om ursäkt för.

Ja det var givetvis mycket klumpigt av mig. Jag menade givetvis störningar av kriminell grad och INTE störningar i form av en funktionsnedsättning eller ex ätstörning.

Mycket fel av mig, använde störning mycket mer generellt än vad som var tanken, det tar jag på mig och ber om ursäkt för.

Och vad är en störning av "kriminell grad"? Har aldrig stött på det uttrycket under den straffrättsliga undervisningen.

med pedofili behöver ju inte vara av kriminell art. Så länge individen ifråga inte lever ut den.
Och vi har ju som tur är ett samhälle där vi straffar individer för att de fantiserar så....

Har inte gått igenom hela tråden, men inom skola måste man lämna registerutdrag att du inte har några pedofiltendenser och anser att sjukvården skulle göra detsamma. Har mailat flera kontaktpersoner inom vårdinrättningar som sökt personal inom barnsjukvård för at fråga om de ber om registerutdrag, om de har diskuterat det, om de inte gör det så om det är något de kan tänka sig att göra, osv. INGEN svarade..
Sorry om det redan är diskuterat :o
Men alltså ... tror folk inom skolan att det finns register över människors "pedofiltendenser"? :crazy:

Det stärker verkligen min uppfattning om att utdrag ur belastningsregistret är ett verktyg som måste användas MYCKET ansvarsfullt av arbetsgivare.

Men alltså ... tror folk inom skolan att det finns register över människors "pedofiltendenser"? :crazy:

Det stärker verkligen min uppfattning om att utdrag ur belastningsregistret är ett verktyg som måste användas MYCKET ansvarsfullt av arbetsgivare.
Jag hittade inget bättre ord, fel av mig. Registerutdrag om de har blivit dömda.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 217
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 822
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka