Kriminell och jobba inom vården?

Nebraska

Trådstartare
Kan man som kriminell få jobb inom vården? Jag tänker på de jobb man kan få som outbildad. T ex. timvikarie inom åldringsvården under sommaren, personlig assistent osv. Krävs inte något utdrag från brottsregistret?
Då tänker jag på brott som har att göra med narkotika , rån ,våld och vidare i den klassen.

Men snälla han har avtjänat sitt straff. Jag har hellre en föredetta nazist som doktor, notera föredetta, som faktiskt kan sitt jobb och bryr sig om sin patient än någon som inte alls kan sitt jobb men som inte har blivit straffad.

Skulle inte hellre ha problem att ha någon som säljt droger, rån eller våld. Har man avtjänat staffet så har man, punkt.

Skulle ta den sidan du läser på med en nypa salt, de verkar ju hel galna.
Past is in the past.

Han vill ju komma ifrån det här och få ett hederligt liv.

Vill du leka med halmdockor får du ragga upp någon annan.
Tyvärr är det ingen lek. Jag råkade upptäcka en person med långt kriminalregister jobba inom vården. Dessutom med väldigt nyligen begånga brott. Jag hade inte velat lämna mina anhöriga i den personens händer. Jag trodde man fick lämna utdrag ur brottsregistret, , men så är alltså inte fallet.

Till vissa tjänster har jag lämnat utdrag ur brottsregistret, till andra inte, det har inte handlat om huruvida jag har varit outbildad eller undersköterska, utan beroende på arbetsgivarens policy. I mitt fall gällande personlig assistans, till vuxna.

Kan man som kriminell få jobb inom vården? Jag tänker på de jobb man kan få som outbildad. T ex. timvikarie inom åldringsvården under sommaren, personlig assistent osv. Krävs inte något utdrag från brottsregistret?
Då tänker jag på brott som har att göra med narkotika , rån ,våld och vidare i den klassen.

Jag hade hoppats på det men det verkar inte så. Jag tycker inte heller att det är lämpligt att köra skolskjuts om man har ett kriminellt förflutet även om man har avtjänat sitt straff. Jag tycker helt enkelt inte att det är lämpligt att jobba med människor när man har ett sådant förflutet. Möjligtvis om det var typ 20 år sedan men inte inom en femårsperiod. Det värsta var nog när en känd knarklangare fick jobb på ett hem för narkotikamissbrukare. Det blev inte så bra om vi säger så.

Vad innebär halmdockor, halmgubbar? Har sett det i många trådar och fattar inget?
Om du har lust att svara så klart
Googla straw man argument. Man tillverkar en halmdocka istället för att bemöta den andres argument, man hittar alltså på något hen ska ha sagt i diskussionen och sedan argumenterar man mot det. Som den andre inte sagt.
Finns förmodligen två miljoner exempel bara på buke :angel:

De flesta jobb inom vård som jag har sett kräver utdrag från belastningsregistret, sen vet jag inte hur länge och vad som visas i det, jag har bara sett mitt eget och eftersom jag inte har begått några brott så står det bara det.

Jag har inte behövt utdrag ur brottsregistret när jag jobbat inom omsorgen i två olika kommuner. Det har dock krävts inom vården (och då har det varit med barn, vilket enligt chefen var det centrala för om utdrag krävts).

Jag tycker det är lite trist att vissa kriminella som avtjänat sitt straff alltid kommer få ha den stämpel på sig. Nu tänker jag inte på dom som begått grova brott, typ mord och liknande. Utan mindre brott, det får mig att tänka på filmen Nyckeln till Frihet och karaktären Red, han gjorde något dumt i sin ungdom och fick avtjäna sitt straff. Han ångrade sig bitter. Varför kan inte de göra detsamma? Vissa kriminella som avsuttit sitt straff, gör aldrig om det, men det är lätt att dra alla över en kam. Kommer alltid finnas rötägg överallt tyvärr..

Googla straw man argument. Man tillverkar en halmdocka istället för att bemöta den andres argument, man hittar alltså på något hen ska ha sagt i diskussionen och sedan argumenterar man mot det. Som den andre inte sagt.
Finns förmodligen två miljoner exempel bara på buke :angel:
Mycket bättre då att tillverka woodoo-dockor för dom funkar faktiskt,,,,,,,,,har jag hört. :angel:

Jag tycker det är lite trist att vissa kriminella som avtjänat sitt straff alltid kommer få ha den stämpel på sig. Nu tänker jag inte på dom som begått grova brott, typ mord och liknande. Utan mindre brott, det får mig att tänka på filmen Nyckeln till Frihet och karaktären Red, han gjorde något dumt i sin ungdom och fick avtjäna sitt straff. Han ångrade sig bitter. Varför kan inte de göra detsamma? Vissa kriminella som avsuttit sitt straff, gör aldrig om det, men det är lätt att dra alla över en kam. Kommer alltid finnas rötägg överallt tyvärr..

Och hur många finns det som har mördat men kommit undan med det? :cautious:

Blä, låt folk som avtjänat staffet få bli folk igen.

Min dotter, som är 16, ska söka sommarjobb inom kommunen. Hon fick först lämna utdrag ur brottsregistret innan hon kunde få sin sommarjobbsansökan godkänd! Och de sommarjobb man får i den åldern är knappast ansvarsfyllda arbeten där man tar hand om människor i utsatta lägen.

Jag tycker att fd kriminella har en viktig kunskap som är direkt nödvändig många gånger för att utöva viss vård.
Tack Örebro kommun för att ni är så kloka att ni skriver avtal med vårdgivare som bara drivs av och där alla anställda är fd kriminella. Och jag är så glad att jag får ha ett samarbete med dem.

De kommer troligtvis be om utdrag ur brottsregistret och du kommer troligtvis inte att få jobb så det hanteras narkotika-klassade läkemedel konstant varje dag. (Äldreomsorg). Men man kan ju alltid försöka.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 822
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka