Vad sa de?Så är det. Gillar inte att skriva inlägg på mobil.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad sa de?Så är det. Gillar inte att skriva inlägg på mobil.
Alltså Rysslands sätt att dementera allt gör ju att jag börjar se en dementi som en bekräftelse. Att dementera saker som de är överbevisade om att de gjort blir ju bara löjligt. Undrar om de ens tänker tanken att deras sätt att uttala sig gör att de i världens ögon blir mycket mer skyldiga än de kanske ens är?
Ja att det är en medveten taktik förstår jag men vad vill man uppnå. Hittills har den ju varit direkt kontraproduktiv och är nu på väg att driva in både Sverige och Finland i NATO vilket är så långt ifrån Rysslands mål som man bara kan komma. Taktiken har ju även gjort att ledningen i Ryssland blivit driftkuckuar bland Europas befolkning och ses som paria av mer eller mindre hela det politiska etablissemanget. För mig känns det som om Ryssland söker "respekt" men lögnare är det i regel svårt att respektera oavsett vilken mening man lägger in i ordet.Det är en del av poängen. Om man rakt upp och ner ljuger om allt så går det inte att bemöta något, och man skrämmer dessutom motståndaren med något som liknar galenskap. Men ja, det som uttalas från Kreml bör (enligt Sveriges rysslandsexperter) tolkas åt motsatt håll.
Till många tror på det, och Frankrikes blivande president kommer att hjälpa till att öka trovärdigheten.Ja att det är en medveten taktik förstår jag men vad vill man uppnå. Hittills har den ju varit direkt kontraproduktiv och är nu på väg att driva in både Sverige och Finland i NATO vilket är så långt ifrån Rysslands mål som man bara kan komma. Taktiken har ju även gjort att ledningen i Ryssland blivit driftkuckuar bland Europas befolkning och ses som paria av mer eller mindre hela det politiska etablissemanget. För mig känns det som om Ryssland söker "respekt" men lögnare är det i regel svårt att respektera oavsett vilken mening man lägger in i ordet.
...i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad...Ja att det är en medveten taktik förstår jag men vad vill man uppnå. Hittills har den ju varit direkt kontraproduktiv och är nu på väg att driva in både Sverige och Finland i NATO vilket är så långt ifrån Rysslands mål som man bara kan komma. Taktiken har ju även gjort att ledningen i Ryssland blivit driftkuckuar bland Europas befolkning och ses som paria av mer eller mindre hela det politiska etablissemanget. För mig känns det som om Ryssland söker "respekt" men lögnare är det i regel svårt att respektera oavsett vilken mening man lägger in i ordet.
Men typ så...i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad...
Här är en splitt ny artikel från den officiella Ryska nyhetsbyrån RIA (ni kommer ihåg den siten som krigets dag tre råkade publicera en tidigare färdigskriven segerkrönika över det framgångsrika blixtkriget mot Ukraina...) där man bekräftar att kryssaren Moskva har sjunkit.
[högerklicka, och översätt till engelska om din ryska presenterad med kyrilliska bokstäver är kass]
https://ria.ru/20220414/kreyser-1783626130.html
Men det visste vi redan, så det är inte själva artikeln i sig som är spännande - utan dess kommentarsfält.
Tidigare har jag där kommentarer varit möjliga på ryska sidor i princip bara sett sådant som varit långt bort från hur vi i väst ser på utvecklingen i Ukraina. Plus vad som (från rysk sida) ansetts vara nazi-troll - men dessa har modererats bort ganska omedelbart.
Under de sista dagarna har jag dock börjat se ryssar tala mycket friare än tidigare - och det har blivit svårare att avgöra vad som är ryskskrivet och västskrivet. I kommentarerna på den här sidan finns det jämförelsevis nästan ingenting [för krig] eller [warmongering om Ukraina-nazister] kvar.
Det jag läser är uppgivenhet. Det här var en genuint kass idé.
Det finns alltså hopp för att hemmaopinionen har börjat vända.
(Kommentarsfältet på RIA syns först då du klickat på en blå ruta med [Discuss] nedanför artikeln. Den dyker upp som högerkolumn.)
En kollega på jobbet kom till Sverige från östra Ukraina 2014. Hon pratade i helgen om kriget, att västra Ukraina avskyr östra Ukraina och alla som talar ryska som modersmål. Att därför är det ukrainsk militär som beskjuter sina egna, för att de talar fel språk. Att Ryssland faktiskt är de som skyddar den rysktalande befolkningen. Och att de östra delarna av Ukraina skulle få det bättre som en del av Ryssland.
En nazistisk jude måste väl vara helt oberäknelig så det behöver nog i den föreställningsvärlden inte förklarasHur kommenterar hon det faktum att Zelenskyy har ryska som modersmål, och kommer från en oblast där en stor del av befolkningen är rysktalande?
Så långt kom vi inte. Jag försökte se på det ur olika vinklar, men hon bara fortsatte prata om att det är den egna armén som bombar öst och att media i Sverige är ensidigt. Så jag återgick till arbetet.Hur kommenterar hon det faktum att Zelenskyy har ryska som modersmål, och kommer från en oblast där en stor del av befolkningen är rysktalande?
Så långt kom vi inte. Jag försökte se på det ur olika vinklar, men hon bara fortsatte prata om att det är den egna armén som bombar öst och att media i Sverige är ensidigt. Så jag återgick till arbetet.
Jag vet inte vad som är riktigt och sant, vad som är propaganda eller exakt vad som är hårt vinklad media, av det vi får till oss. Jag håller inte med henne i att svensk media är ensidigt, men det är inte orimligt att informationen vi får är vinklad. Enligt henne är der stor skillnad i vad ukrainsk tv och rysk tv förmedlar och efter samtal med vänner hade hon bestämt sig för att den ryska vinklingen var sann. Eftersom hon inte är öppen för andra vinklar finns det ju inte så mycket mer att diskutera.
En kollega på jobbet kom till Sverige från östra Ukraina 2014. Hon pratade i helgen om kriget, att västra Ukraina avskyr östra Ukraina och alla som talar ryska som modersmål. Att därför är det ukrainsk militär som beskjuter sina egna, för att de talar fel språk. Att Ryssland faktiskt är de som skyddar den rysktalande befolkningen. Och att de östra delarna av Ukraina skulle få det bättre som en del av Ryssland.