Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon anledning att det inte hörs nåt från Putin? Eller har jag bara missat helt? Är det ett bra eller dåligt tecken i såna fall?
Vad jag egentligen vill fråga och hoppas på är: kan vi snart börja hoppas att han skickats ut i nån omloppsbana ute i rymden eller att han dragit på sig offerallen och bestämt sig för att permanent bosätta sig i sin håla nere i marken :angel:

På nyheterna på tv4 ikväll hade de direktrapportering från Ukraina. Flyglarmet ljöd och han bara stod kvar och pratade lugnt. Sen avbröt dom pga nåt utrop. Undrar så hur det gick, kändes lite olustigt tyckte både jag och min mor.

Och ändå hittar man mer göteborgsk öl än dito bryggd innanför tullarna om man besöker någon form av pub med självaktning... Kommer bli tufft att klara sig, kanske lika tufft som för oligarken som inte vet hur man städar eller kör bil?
Kan det vara så att du definierar ”pub med självaktning” som ”pub som huvudsakligen serverar Göteborgsk öl”? För jag tycker nog jag ser mer Carnegiebryggeriet och Stockholm Brewing Co än Dugges och Stigberget…

Utöver att det är helt orimligt beteende från vilken riksdagsledamot som helst så; finns det inget sätt att få bort sådana ur försvarsutskottet? Att ha en såndär person i säkerhetspolitiskt viktig ställning är ju bokstavligen talat en fara för rikets säkerhet! 😳🤬
SD verkar försöka kicka ut tomten nu, fast först efter Expos avslöjande. Risken är väl att det kommer en ny tomte av samma kaliber :crazy:
Precis som du säger är det ju säkerhetspolitiskt jättefarligt att ha folk i den positionen som inte kan se igenom dylik desinformation!

SD verkar försöka kicka ut tomten nu, fast först efter Expos avslöjande. Risken är väl att det kommer en ny tomte av samma kaliber :crazy:
Precis som du säger är det ju säkerhetspolitiskt jättefarligt att ha folk i den positionen som inte kan se igenom dylik desinformation!
Han är numera politisk vilde: https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/62443a1f01951400118694e4

Känns ju ... stabilt. :cautious:
Hur många röstade på honom för honom eller för partiet?

Eliten av de ryska elitsoldaterna, VDV, eller Vozdushno Desantnye Voyska är deras luftburna trupper, stormtrupper eller fallskärmsjägare.

Under Putins tid har det odlats en myt om dem att vara en hoper hårdföra badasses som vore fruktansvärda att möta i strid.
VDV's kännetecken är deras blå baskrar (inte FN), undertröjor i blåvitt-randigt, och deras motto är "Ingen, förutom vi!"
VDV kan sägas motsvara US Marines.

Här är the VDV Song från 2006, som anses vara starten i den här mytbildningen:

Rent generellt har det av multipla orsaker gåt ganska klappkasst för Ryssland i det pågående kriget i Ukraina.
Det är dåligt underhållen materiel som skickats ut med omotiverade trupper utan någon tanke eller samordning.

Men trots detta kaos så är det en sak som sticker ut extra mycket i ryssarnas clusterfuck, och det är hur VDV presterat.
Monumental är ett ord som inte räcker till för att beskriva skillnaden mellan VDV's förväntade och verkliga effekt.

Anledningen till att jag lagt tid på det här inlägget, är att jag i morse såg den bästa förklaringen hittills varför det blev som det blev med VDV's insatser så här långt:

Russian's Airborne Troop.
They were originally seen as the best of the best due to Russian Propaganda. They mainly recruit physically large men, and are kind of seen as bullies in Russia but still badasses. However, in Ukraine they have been probably the least effective troops russia has deployed. In the early parts of the war, pretty much every airborne deployment they did resulted in them being slaughtered.
Read that the issue is they were basically riot cops, only deployed by Putin to put down small uprisings and for propaganda reasons. They don't have actual experience in a war, are lightly equipped and poorly lead.

So you have a unit of poorly lead, inexperienced, lightly equipped meatheads, who don't actually know how to fight, being dropped into awful positions for seemingly no reason with no support.
It did not go well.

Det har just announced att Australien kommer supporta Ukraina med AU$25 miljoner ( ~160 miljoner sek) uppdelat i vapen/intelligence systems, förnödenheter och medical.

Aus-folk är VÄLDIGT upprörda just nu, läser kommentarer på nyheten.

Då stora delar av 2 stater är i en naturkatastrof och i stort sett inget har regeringen hjälpt till hittills...

Det har just announced att Australien kommer supporta Ukraina med AU$25 miljoner ( ~160 miljoner sek) uppdelat i vapen/intelligence systems, förnödenheter och medical.

Då stora delar av 2 stater är i en naturkatastrof och i stort sett inget har regeringen hjälpt till hittills...
Wait, "I stort sett inget"? Har du alls läst vad som egentligen satts pengar på?

Hur kan en kontinent vara upprörda över 160 mkr SEK? :confused: Det är ju ingenting om man pratar om vapensystem eller för den delen medicinsk utrustning. Det motsvarar typ en 200-del av Patriot luftvärnssystemet som Sverige köper av USA. Eller ett femtedels Gripen E, som vi köper 60 av.

Wait, "I stort sett inget"? Har du alls läst vad som egentligen satts pengar på?

Jag gissar att @Seabaz bara var otydlig, och att deras regering inte hjälpt till alls med något inrikespolitiskt, som vi här på andra sidan jorden inte har nån aning om.

Hur kan en kontinent vara upprörda över 160 mkr SEK? :confused:

Vi får tänka oss att kontinenten ifråga representerar inte miljarder människor, utan endast 25.800.000 stycken, samt att det den hjälp de ger går till andra sidan jorden. Plus att upprördheten tycks ha ett samband med en lokal current situation som inte hanterats alls av regeringen.

Lite underligt är det ju att Australiensiska myndigheter verkar så totalt obrydda av uppvärmningen samtidigt som Australien drabbas av den ena katastrofen efter den andra som beror på just klimatförändringarna :cry:.

Men det har ju varit så i många år, inget som väl har något med hjälp till Ukraina att göra?

Myndigheterna fick ju kritik för att de inte hjälpte befolkningen vid bränderna heller trots att de då inte hade några andra länder att hjälpa. Varpå de sedan trots att de erkänt att bränderna beror på klimatförändringarna ökar sin kolindustri och exporterar till Kinas kolkraftverk (Australien och deras kolindustri är en av de större problemen anses det i klimatkretsar https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2020/april/australien-trixar-bort-klimatmal/. https://sverigesradio.se/artikel/7281453) (Samtidigt är iofs just dessa demokratiskt framröstade och man visste att de var kolpositiva och klimatpolitik negativa. De som var klimatengagerade förlorade valet vad jag förstod.)

Så deras obryddhet inför klimatförändringar och ovilja att hjälpa sin befolkning vid katastrofer verkar helt enkelt orelaterad till hjälp till Ukraina. (det är väl bra att de hjälper någon?)

(Sedan verkar antingen svenska media urusla på att rapportera om de katastrofala översvämningarna, eller så är jag usel på att läsa svenska media. Något av dem. Oroande oavsett.)

Senast ändrad:
Jag gissar att @Seabaz bara var otydlig, och att deras regering inte hjälpt till alls med något inrikespolitiskt, som vi här på andra sidan jorden inte har nån aning om.

Vi får tänka oss att kontinenten ifråga representerar inte miljarder människor, utan endast 25.800.000 stycken, samt att det den hjälp de ger går till andra sidan jorden. Plus att upprördheten tycks ha ett samband med en lokal current situation som inte hanterats alls av regeringen.
De har gigantiska översvämningar och flera har dött.
https://www.theguardian.com/austral...rophic-floods-really-a-one-in-1000-year-event

Typ.
Jag ironiserade mest över att nyhetsfloran i Svensk och Austrailensisk media kanske ser olika ut, förmodligen beroende på nån slags närhetsprincip. Det kändes som om flera av oss upplevde sig ha ett identiskt nyhetsflöde, trots olika geografisk lokation.
(Sedan verkar antingen svenska media urusla på att rapportera om de katastrofala översvämningarna, eller så är jag usel på att läsa svenska media. Något av dem. Oroande oavsett.)
Oavsett närhetsprincip tycker jag att ordet katastrof för Ukraina i allmänhet och Mariupol i synnerhet gör mer skäl för sin betydelse än ordet katastrof för översvämningarna i Australien. Thus tycker jag det är rätt att det är (oändligt mycket) mer Ukraina än Australien i svensk media just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar