Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag förstod det hade de åkt i ”red forest” och där dragit upp damm som i sin tur avger strålning.
Ja det är tragiskt, tydligen är det fortfarande många ryssar som inte känner till Tjernobyl händelsen. Man kan ju tycka att någon officerare eller högt uppsatt person borde haft koll på att man inte bör va där pga radioaktiviteten.

Man har beordrat att de ska gräva i området med mest förorenad jord, vilket både gett mer exponering nära jorden och (förmodligen betydligt mer skadligt) andats in massa damm från jorden. I det läget kan man förmodligen även få en viss effekt av förgiftning från de isotoper som finns där, det är ju inte bara strålning som är problemet.

Jag är dock inte ett dugg förvånad, det här sticker inte ut på något sätt i hur inkompetent det ryska ledarskapet fattat beslut eller hur likgiltig man är inför de egna soldaternas liv och hälsa. De fryser ihjäl eftersom man inte har vinterutrustning, pansartrupper blir skickade rakt in i rena dödsfällor utan det beskydd av skyttesoldater som man måste ha för att ha en chans att klara sig i en stridsvagn, (därav benämningen "dödsmaracas"), de har ingen mat, och trupperna hålls i schack genom hot och våld (inkl våldtäkter) från egna befäl...

Tillägg: det är dessutom precis samma historia som i tidigare krig. Det finns en intressant bok skriven av en journalist som var (dittvingad) soldat i Tjetjenien om jag inte minns fel. Helt fruktansvärda beskrivningar av våld och penalism under både värnplikten och vid fronten.

Senast ändrad:
Man har beordrat att de ska gräva i området med mest förorenad jord, vilket både gett mer exponering nära jorden och (förmodligen betydligt mer skadligt) andats in massa damm från jorden. I det läget kan man förmodligen även få en viss effekt av förgiftning från de isotoper som finns där, det är ju inte bara strålning som är problemet.

Jag är dock inte ett dugg förvånad, det här sticker inte ut på något sätt i hur inkompetent det ryska ledarskapet fattat beslut eller hur likgiltig man är inför de egna soldaternas liv och hälsa. De fryser ihjäl eftersom man inte har vinterutrustning, pansartrupper blir skickade rakt in i rena dödsfällor utan det beskydd av skyttesoldater som man måste ha för att ha en chans att klara sig i en stridsvagn, (därav benämningen "dödsmaracas"), de har ingen mat, och trupperna hålls i schack genom hot och våld (inkl våldtäkter) från egna befäl...
Min fetning: Wait what, källa tack?

One soldiers war av Arkady Babchenko är en bra början. (Jag förväxlade honom med en annan journalist, han blev inte tvångsrekryterad från början...)

Kan kolla om någon av mina artiklar finns utan betalvägg lite senare...

@Asko
Human rights watch har gjort vad som verkar som en ganska omfattande sammanställning (jag har inte läst den själv än, men man listar åtminstone samma principer som jag känner igen från andra håll).
https://www.hrw.org/report/2004/10/...g-treatment-new-recruits-russian-armed-forces

Den där är från 2004.

Det finns inga som helst belägg för att det skulle ha försvunnit (även om det numera inte längre tillhör den mer eller mindre officiella metoden). Det räcker med att snabbt googla dedovshchina.

Moscow Times, 2020

The Guardian, 2019

Fairplanet, 2021

Kan man läsa ryska finns det källdokument rörande sexuellt våld mot värnpliktiga från de senaste åren. (Jag läser bara hjälpligt nog för att få ihop ett sammanhang, kan inte översätta någon faktisk text.)

Tillägg: det är dessutom precis samma historia som i tidigare krig. Det finns en intressant bok skriven av en journalist som var (dittvingad) soldat i Tjetjenien om jag inte minns fel. Helt fruktansvärda beskrivningar av våld och penalism under både värnplikten och vid fronten.
Ja det är helt sjukt, känns så korkat att utsätta sin armé för sådant och ”förlora” alla mannar. Borde man inte va rädd om sina mannar så man kan kriga, känns så fruktansvärt (oh va heter det nu, men när man skiter i människor typ). Tänker mer generellt kring att kriga, är absolut inte för kriget. Bäst att förtydliga det.

Önskar skiten kunde få ett slut snart. :(

Som jag förstod det hade de åkt i ”red forest” och där dragit upp damm som i sin tur avger strålning.
Ja det är tragiskt, tydligen är det fortfarande många ryssar som inte känner till Tjernobyl händelsen. Man kan ju tycka att någon officerare eller högt uppsatt person borde haft koll på att man inte bör va där pga radioaktiviteten.
Det finns en bred asfaltsväg som går genom the red forrest. Jag har åkt på den. Så jag tänker att de på något vis verkligen har varit i skogen och grottat sig på något vis.
Helt huvudlöst, man baxnar. Och det visar hur lite respekt de som bestämmer i ryska armen har för sina egnas liv och hälsa.

Sovjet var det väl då? Jag har också läst om det, inte överraskad 🤷‍♀️
Numera är det väl inte så himla stor skillnad på Sovjet och Ryssland så jag borde kanske inte vara överraskad att de fortfarande mörkar det för sina egna medborgare men ... :banghead:
Ja det var det, jag är tyvärr inte förvånad här heller. Tycker det är tragiskt. Till och med Usa berättar när det händer något strul med t ex. säg att de skulle få krångel med ett oljeläckage eller liknande.
Kan ju tycka Ryssland kunde göra likadant men verkar lite som nä då visar man att man har brister inte bra typ.

Det finns en bred asfaltsväg som går genom the red forrest. Jag har åkt på den. Så jag tänker att de på något vis verkligen har varit i skogen och grottat sig på något vis.
Helt huvudlöst, man baxnar. Och det visar hur lite respekt de som bestämmer i ryska armen har för sina egnas liv och hälsa.
Håller med, det är sjukt. Det är ett tragiskt krig på flera plan. :(

Jag hörde att de grävt typ skyttegravar i red forest.

Det här är lite löst kopplat till kriget för vår del, kanske främst eftersom NATO-frågan blivit så aktuell nu. Men en liten titt på denna statistiken som sammanfattar bland annat hur mycket av BNP som läggs på försvaret, samt hur många miljoner dollar/% av BNP ett antal länder lägger på försvaret. Lite appropå att Ryssland känner sig så hotat av NATO: https://www.svt.se/datajournalistik/pengar-till-forsvaret-land-for-land/

Senast ändrad:
Det här är lite löst kopplat till kriget för vår del, kanske främst eftersom NATO-frågan blivit så aktuell nu. Men en liten titt på denna statistiken som sammanfattar bland annat hur mycket av BNP som läggs på försvaret, samt hur många miljoner dollar/% av BNP ett antal länder lägger på försvaret. Lite appropå att Ryssland känner sig så hotat av NATO: https://www.svt.se/datajournalistik/pengar-till-forsvaret-land-for-land/
Så genom att känna sig hotade av NATO rättfärdigar man folkmord i icke-NATO-landet Ukraina?
(Bl.a i Mariupol och nu senast i Bucha.)

Hur det ryska inhemska narrativet ser ut idag, efter tillbakadragandet från Kiev-området. Hur man förklarar för vanliga ryssar varför det gått sämre än tidigare sagt i Ukraina. (Det skylls friskt på deras usla underrättelseinhämtning)

Extra intressant är det långa kommentarsfältet, där det inte längre är 100% enhetlighet bakom Rysslands militära specialoperation i Ukraina. Den är dock deprimerande i sin helhet.

https://topwar.ru/194335-bez-paniki-kievu-byt-russkim.html

och kan du inte läsa ryska med kyrilliska bokstäver, så kan du göra det lättare för dig genom att pröva högerklicka och välja "översätt"...

Min fetning: Wait what, källa tack?
One soldiers war av Arkady Babchenko är en bra början. (Jag förväxlade honom med en annan journalist, han blev inte tvångsrekryterad från början...)
Jag trodde det var den här boken du syftade på:

https://cornucopia.se/2018/01/krigets-farger-obligatorisk-lasning-om/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar