Som jag förstod det hade de åkt i ”red forest” och där dragit upp damm som i sin tur avger strålning.
Ja det är tragiskt, tydligen är det fortfarande många ryssar som inte känner till Tjernobyl händelsen. Man kan ju tycka att någon officerare eller högt uppsatt person borde haft koll på att man inte bör va där pga radioaktiviteten.
Man har beordrat att de ska gräva i området med mest förorenad jord, vilket både gett mer exponering nära jorden och (förmodligen betydligt mer skadligt) andats in massa damm från jorden. I det läget kan man förmodligen även få en viss effekt av förgiftning från de isotoper som finns där, det är ju inte bara strålning som är problemet.
Jag är dock inte ett dugg förvånad, det här sticker inte ut på något sätt i hur inkompetent det ryska ledarskapet fattat beslut eller hur likgiltig man är inför de egna soldaternas liv och hälsa. De fryser ihjäl eftersom man inte har vinterutrustning, pansartrupper blir skickade rakt in i rena dödsfällor utan det beskydd av skyttesoldater som man måste ha för att ha en chans att klara sig i en stridsvagn, (därav benämningen "dödsmaracas"), de har ingen mat, och trupperna hålls i schack genom hot och våld (inkl våldtäkter) från egna befäl...
Tillägg: det är dessutom precis samma historia som i tidigare krig. Det finns en intressant bok skriven av en journalist som var (dittvingad) soldat i Tjetjenien om jag inte minns fel. Helt fruktansvärda beskrivningar av våld och penalism under både värnplikten och vid fronten.
Senast ändrad: