Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ju svängt en hel del om vad öborna har tycker om dom militära övningarna på öarna. För ett halvår sedan ville militären ha flera dagars övningen på öarna och många öbor var mycket negativa till det. Nu ses fler övningar som positivt och självklart måste militären få öva så mycket dom sig anse behöva.

Typ.
Jag ironiserade mest över att nyhetsfloran i Svensk och Austrailensisk media kanske ser olika ut, förmodligen beroende på nån slags närhetsprincip. Det kändes som om flera av oss upplevde sig ha ett identiskt nyhetsflöde, trots olika geografisk lokation.

Oavsett närhetsprincip tycker jag att ordet katastrof för Ukraina i allmänhet och Mariupol i synnerhet gör mer skäl för sin betydelse än ordet katastrof för översvämningarna i Australien. Thus tycker jag det är rätt att det är (oändligt mycket) mer Ukraina än Australien i svensk media just nu.
Jo självklart är Ukraina mycket mer aktuellt i media med rätta. (och närhetsprincip)

Dock är ju fortfarande en översvämning definierad som en katastrof onekligen (som i fenomenet katastrof)

Har ju svängt en hel del om vad öborna har tycker om dom militära övningarna på öarna. För ett halvår sedan ville militären ha flera dagars övningen på öarna och många öbor var mycket negativa till det. Nu ses fler övningar som positivt och självklart måste militären få öva så mycket dom sig anse behöva.
Det är säkert helt självklart, men jag förstår inte vilka öar du pratar om.

Jo självklart är Ukraina mycket mer aktuellt i media med rätta. (och närhetsprincip)

Dock är ju fortfarande en översvämning definierad som en katastrof onekligen (som i fenomenet katastrof)
Nja. En översvämning är inte per definition en katastrof.

Jämför en översvämning som inte drabbar nån människa, utan bara blöter ned ett landskap - med en översvämning som drabbar en halv miljon människor och dödar 700 stycken.

Öar utanför Göteborg 😅
Jaha, jag tänkte mig Salomonöarna som Kina tänker placera en marinbas på. Men förstod inte riktigt hur de redan nu har hunnit sätta igång att öva där.

Men det fanns förhoppningsvis nånting du spann vidare på, för det där var inte en öppningsfras i en subtråd..?

Jaha, jag tänkte mig Salomonöarna som Kina tänker placera en marinbas på. Men förstod inte riktigt hur de redan nu har hunnit sätta igång att öva där.

Men det fanns förhoppningsvis nånting du spann vidare på, för det där var inte en öppningsfras i en subtråd..?
Jag funderade på någon australiensk ö, sedan funderade jag på Öland och Gotland! :D

Nja. En översvämning är inte per definition en katastrof.

Jämför en översvämning som inte drabbar nån människa, utan bara blöter ned ett landskap - med en översvämning som drabbar en halv miljon människor och dödar 700 stycken.
Jo jo men dessa översvämningar är det :)
Oavsett andra eventuella katastrofer som också sker samtidigt.

Det vet väl jag också att en översvämning i en pöl någonstans eller diskhon inte behöver vara en katastrof :D

Om inte annat borde Australien i rent självintresse stötta Ukraina. Ju sämre kriget går för Ryssland, desto starkare växer sig Kina när ett försvagat Ryssland blir lillebror med Kina som största handels och politisk partner. Något Australien bör frukta, inte bara pga usla förbindelser med Kina just nu men även framtidens geopolitik i Asien. Några miljoners stöd till Ukraina är ett mikroskopiskt pris att betala om man ser till omständigheterna.

Dessutom borde väl de återkommande översvämningarna och torkan vid någon tidpunkt få australiska väljare att vakna upp och inse att de är ett av länderna som redan drabbas hårdast av klimatförändringar och börja rösta på politiker som erkänner att de ens existerar. Australien är en välfungerande, relativt välbärgad demokrati så jag har begränsat med sympati så länge de fortsätter att rösta fram politiker som för en politik som bidrar till klimatförsämringar.

Det här känns inte så bra för någon. Undra om det blir andra konsekvenser av det.

https://metro.co.uk/2022/03/31/cher...roops-suffering-radiation-poisoning-16377485/
Det är så tragiskt för de ryska soldaterna :cry:
Another said a soldier sent to work alongside them in the facility ‘did not have a clue’ about the notorious explosion at the plant, one of the world’s worst nuclear disasters. [...]
‘They had no idea what kind of a facility they were at. We talked to regular soldiers. All we heard from them was, “It’s critically important infrastructure”. That was it.’
De har ingen aning! Inte konstigt att de grävde i jorden då, i ett område där t.o.m de som arbetar där undviker pga radioaktiviteten :crazy:
Vad lär de barnen i de ryska skolorna egentligen :banghead:

Fast strålningen verkar ju inte komma från reaktorn utan för att de grävt skyttegravar i radioaktiv jord. Trist för de enskilda individerna men faran för resten av världen får nog i nuläget ses som begränsad.
Som jag förstod det hade de åkt i ”red forest” och där dragit upp damm som i sin tur avger strålning.
Ja det är tragiskt, tydligen är det fortfarande många ryssar som inte känner till Tjernobyl händelsen. Man kan ju tycka att någon officerare eller högt uppsatt person borde haft koll på att man inte bör va där pga radioaktiviteten.

Det är så tragiskt för de ryska soldaterna :cry:

De har ingen aning! Inte konstigt att de grävde i jorden då, i ett område där t.o.m de som arbetar där undviker pga radioaktiviteten :crazy:
Vad lär de barnen i de ryska skolorna egentligen :banghead:
Ja verkligen, hela det är kriget är tragiskt. :(

Misstänker att Ryssland försökt mörka Tjernobyl händelsen. Såg en dokumentär på SVT play omjust den händelsen där KGB hade försökt mörka händelsen och det var först när strålningen nådde Forsmark som det upptäcktes att något inte stod rätt till och sen när strålningen var på väg mot Moskva som de skickade upp flygplan som dumpde något så det började regna för att inte strålningen skulle nå Moskva. Helt sinnes.

Misstänker att Ryssland försökt mörka Tjernobyl händelsen. Såg en dokumentär på SVT play omjust den händelsen där KGB hade försökt mörka händelsen och det var först när strålningen nådde Forsmark som det upptäcktes att något inte stod rätt till och sen när strålningen var på väg mot Moskva som de skickade upp flygplan som dumpde något så det började regna för att inte strålningen skulle nå Moskva. Helt sinnes.
Fast om det senare är effektivt är det väl en väldigt bra idé att försöka få nedfallet utanför storstäder?

Sovjet var det väl då? Jag har också läst om det, inte överraskad 🤷‍♀️
Numera är det väl inte så himla stor skillnad på Sovjet och Ryssland så jag borde kanske inte vara överraskad att de fortfarande mörkar det för sina egna medborgare men ... :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar