Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är jätteviktigt att prata med de som är oroliga och hitta en balans. Jag som jobbar med beredskapsfrågor har de senaste veckorna både varit på skolor och i personalgrupper från äldreboende och på pensionärsråd. Jag tycker det är viktigt att vara tillgänglig för sådant när det är mitt verksamhetsområde som de faktiskt har frågor till/behöver uttrycka sig osv. Ofta brukar det handla om konkreta funderingar som de vill ha svar på, hur fungerar xxx, vad gör ni om xxx osv och jag upplever ofta att de blir mindre oroliga när information förmedlas. Det gäller att hitta balansen mellan att "lugna" men samtidigt förmedla allvaret.

Varför var han irriterad på sina lärare? Och han behöver ju inte tänka på sånt, det låter som ni har lite föräldrajobb att göra därhemma med att förklara vad det är som händer, och varför han inte behöver vara rädd för krig.

Läraren var väl på samma nivå som föräldrarna, sket fullständigt i frågan alternativt gav sådana svar att 13åringen inte fattade ett dugg (typiskt vuxen beteende överfor ett barn).

Hade föräldrarna handlat korrekt från början hade frågan aldrig kommit upp...

Läraren var väl på samma nivå som föräldrarna, sket fullständigt i frågan alternativt gav sådana svar att 13åringen inte fattade ett dugg (typiskt vuxen beteende överfor ett barn).

En av föräldrarna finns i tråden och är den som tog upp frågan.

Men jag förstår att du idiotförklarar både hen och läraren. Det är ibland svårt att diskutera på en annan nivå än sin egen.

En av föräldrarna finns i tråden och är den som tog upp frågan.

Men jag förstår att du idiotförklarar både hen och läraren. Det är ibland svårt att diskutera på en annan nivå än sin egen.

Jag som istället tycker det visar insikt att vilja diskutera frågan här och med andra, det är en komplex fråga utan någon direkt uppenbar perfekt väg - utom då att diskutera det på ett så nyanserat sätt man kan, gärna med flera olika vuxna. ”Handla korrekt från början” låter mer som någon utopisk utifrånbild om vad föräldraskap innebär.

Jag pratar om invasionen och det pågående kriget med mina barn, både de vuxna och de yngre. Och de yngre pratar om det i skolan. Det gäller att hitta en balans där man kan ta in lagom mycket, utan att skapa en obefogat stor oro för den egna omedelbara framtiden.

Jag tror inte det minsta på att skydda / hålla information borta. Det har aldrig fungerat på något slags sikt.

Tänk vad lätt det är att sitta gömd bakom skärmen och döma folk utan att ha någon aning om vilka vi är, vad vi sagt till vår son eller vad lärarna gör i skolan. Men det är väl lätt att vräka ur sig skit när man kan vara anonym. Fegt.

Tänk vad lätt det är att sitta gömd bakom skärmen och döma folk utan att ha någon aning om vilka vi är, vad vi sagt till vår son eller vad lärarna gör i skolan. Men det är väl lätt att vräka ur sig skit när man kan vara anonym. Fegt.
Lugna ned dig.

Skyddsrum finns för alla boende i städer i Sverige. I varenda lägenhuskomplex. På landsbygden fanns det tidigare bidrag för att bygga skyddsrum i garage. Det finns nog en hel del skyddsrum där. Själva grejen med skyddsrum är att de inte ska behövas. Kravet är att skyddsrummen ska kunna tömmas på 24 timmar.

Berätta det för dina barn att bor ni lägenhet så är troligen källarförrådet skyddsrum.

Jag tror täckningen på skyddsrum är typ 130% i stan. Gäller inte boende på landsbygden.

Lugna ned dig.

Skyddsrum finns för alla boende i städer i Sverige. I varenda lägenhuskomplex. På landsbygden fanns det tidigare bidrag för att bygga skyddsrum i garage. Det finns nog en hel del skyddsrum där. Själva grejen med skyddsrum är att de inte ska behövas. Kravet är att skyddsrummen ska kunna tömmas på 24 timmar.

Berätta det för dina barn att bor ni lägenhet så är troligen källarförrådet skyddsrum.

Jag tror täckningen på skyddsrum är typ 130% i stan. Gäller inte boende på landsbygden.
I mitt område är det inga moderna hus med skyddsrum. Enbart de äldre husen som är hyresrätter eller omgjorda hyresrätter har skyddsrum. Blev nyfiken en dag och tittade på kartan över skyddsrum där jag bor och varken i mitt hus eller i de andra moderna husen runt omkring finns det skyddsrum. T-banan närmast mig (6 min bort) har inte heller skyddsrum eftersom det är en station ovan gjord, utomhus.

Känner att jag måste försvara oss lite nu eftersom folk tydligen fick spader av mitt inlägg. Måste säga att jag har lite svårt att förstå varför, det kändes mest som att ni ville passa på och döma ut någon och bräka på med "expertåsikter" när ni fick chansen. Hur många av er har egna barn egentligen? Frasen "I was the perfect parent, until I had kids" känns passande här. Har ni barn så får man ju hoppas att de aldrig har några funderingar om vad som händer i världen, aldrig är minsta oroliga för någonting eller någonsin pratar med någon annan än er om någonting. I så fall får ni ju se till att göra ett bättre jobb som föräldrar. Då har ni ju misslyckats totalt.

För att förtydliga så pratar vi mycket med våra barn, om allt. De FÅR svar på sina funderingar och tankar och vi diskuterar det som de funderar på. Men herregud, barn pratar med varandra! De är inga viljelösa robotar som inte kan tänka själva och är helt styrda av oss.

Dessutom är 13, han är tonåring och är som tonåringar är. De skapar sina egna uppfattningar om saker och ting, diskuterar med sina kompisar om allt möjligt och följer inte slaviskt föräldrarnas åsikter och det vi säger. Sonen är både väldigt intelligent, mån om allt och alla och vill gärna hålla sig uppdaterad i vad som händer.

Känner att jag måste försvara oss lite nu eftersom folk tydligen fick spader av mitt inlägg. Måste säga att jag har lite svårt att förstå varför, det kändes mest som att ni ville passa på och döma ut någon och bräka på med "expertåsikter" när ni fick chansen. Hur många av er har egna barn egentligen? Frasen "I was the perfect parent, until I had kids" känns passande här. Har ni barn så får man ju hoppas att de aldrig har några funderingar om vad som händer i världen, aldrig är minsta oroliga för någonting eller någonsin pratar med någon annan än er om någonting. I så fall får ni ju se till att göra ett bättre jobb som föräldrar. Då har ni ju misslyckats totalt.

För att förtydliga så pratar vi mycket med våra barn, om allt. De FÅR svar på sina funderingar och tankar och vi diskuterar det som de funderar på. Men herregud, barn pratar med varandra! De är inga viljelösa robotar som inte kan tänka själva och är helt styrda av oss.

Dessutom är 13, han är tonåring och är som tonåringar är. De skapar sina egna uppfattningar om saker och ting, diskuterar med sina kompisar om allt möjligt och följer inte slaviskt föräldrarnas åsikter och det vi säger. Sonen är både väldigt intelligent, mån om allt och alla och vill gärna hålla sig uppdaterad i vad som händer.
Jag har barn, i samma ålder som ditt barn. Och vi har pratat hemma, såklart, ibland har den äldsta trott att kriget varit på väg hit, och då har vi förklarat med Putin och storryssland och hur ukrainarna ses som ”småryssar” av Putin och varför han tycker att Ukraina egentligen är Ryssland och ukrainarna egentligen är ryssar (eller möjligen småryssar), men att Sverige aldrig har varit Ryssland, och ingen tror att svenskarna egentligen är ryssar, och att det därför är väldigt liten risk att ryssarna kommer hit. Men att man för säkerhets skull ändå vill se över försvaret och det är därför det pratas om det. Inte för att det egentligen är nån som tror att det ska bli krig här.

Så du är absolut inte ensam om att ha barn, och att behöva hitta ett sätt att förklara för barnen vad som händer för att de blir oroade av sånt de snappar upp.

Jag tänker att det handlar inte om att barnen slaviskt följer vad man säger, utan mer att om man har bra argument så blir man övertygande.

Jag har barn, i samma ålder som ditt barn. Och vi har pratat hemma, såklart, ibland har den äldsta trott att kriget varit på väg hit, och då har vi förklarat med Putin och storryssland och hur ukrainarna ses som ”småryssar” av Putin och varför han tycker att Ukraina egentligen är Ryssland och ukrainarna egentligen är ryssar (eller möjligen småryssar), men att Sverige aldrig har varit Ryssland, och ingen tror att svenskarna egentligen är ryssar, och att det därför är väldigt liten risk att ryssarna kommer hit. Men att man för säkerhets skull ändå vill se över försvaret och det är därför det pratas om det. Inte för att det egentligen är nån som tror att det ska bli krig här.
100% approved.
Mycket enkel och lättförståelig förklaring som bara innehåller vad insatta i väst anser vara sanningar.

Borde också läsas av domedagsscrollande vuxna, istället för ökat valiumintag.

Där har du fel.
Jag kollade på kartan som visar var i Sverige det finns skyddsrum. I ett nybyggt område här i närheten finns det i dagsläget ca 4000 lägenheter, kanske närmare 5000 (det byggs konstant där). Hur många skyddsrum det finns? Inte ett enda. Och det är i en stockholmsförort inte allt för långt från flygplatser m.m. Dvs inte någonstans ute på landsbygden.

Där har du fel.
Jag kollade på kartan som visar var i Sverige det finns skyddsrum. I ett nybyggt område här i närheten finns det i dagsläget ca 4000 lägenheter, kanske närmare 5000 (det byggs konstant där). Hur många skyddsrum det finns? Inte ett enda. Och det är i en stockholmsförort inte allt för långt från flygplatser m.m. Dvs inte någonstans ute på landsbygden.
För de som styr och ställer i Stockholm och övriga som har sina kontorsjobb (arkitekter, byggherrar och myndigheter) innanför tullarna betraktas väl allt utanför som landsbygd och glesbygd?

Har några gånger hört frasen: "Jag/Vi skal ut på landet i helgen" utav personer som bor innanför tullarna och har sin Kolonilott i Bromma eller Arlanda.

För de som styr och ställer i Stockholm och övriga som har sina kontorsjobb (arkitekter, byggherrar och myndigheter) innanför tullarna betraktas väl allt utanför som landsbygd och glesbygd?

Har några gånger hört frasen: "Jag/Vi skal ut på landet i helgen" utav personer som bor innanför tullarna och har sin Kolonilott i Bromma eller Arlanda.
Kan du inte bara lägga ner din dryga och nedlåtande attityd? Du hoppar ständigt på olika grupper som du tydligen ser ner på. Sen visar dina inlägg att du har total nollkoll på vad dessa grupper gör. Arkitekter har rimligen ytterst lite att göra med varför det byggs eller inte byggs skyddsrum (+ att kontoren på intet sätt behöver ligga inom tullarna). Den myndighet som tycks ansvara (dock inte klar över om det är själva byggnationen) är MSB - med kontor i Solna. Jag föreslår att du funderar över varför det är så viktigt för dig att trycka till andra. Bara på de senaste sidorna i tråden har du attackerat föräldrar, lärare, arkitekter, byggherrar och myndighetspersoner. Varför?

För övrigt: Att någon kallar sin kolonilott "landet" betyder inte att personen tror att det är glesbygden. Det är ett sätt att tala. Som är helt korrekt.

Kan du bara lägga ner ditt förakt för de som har utbildning och är stadsbor? Det blir rätt tröttsamt i längden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar