Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får tipsa hens lärare om att det faktiskt finns en del bra stöd för att prata om krig och kriser. Här är en bra start som du kan tipsa om:
https://www.skolverket.se/skolutvec...tt-prata-med-barn-och-unga-om-krig-och-kriser

För du har helt rätt. Barn ska inte behöva vara rädda och oroliga nu. De behöver trygghet så att de kan ha fokus på sin skola.
Får göra det, de har pratat om det och vi pratar mycket om det hemma också. Men även barnen ser och läser nyheterna, de pratar med varandra och skapar sin egen uppfattning av det precis som med allt annat. Man kan ju inte isolera dem från omvärlden och skapa en bild av verkligheten som inte är sann.

Det måste vara jobbigt och rejält distraherande. Någon behöver förklara för honom och hans kompisar att det inte börjar regna bomber och granater utan förvarning.
Eh ja, det förstår de. De är inte korkade. De har full koll på hur det funkar, men de kan ju vara oroliga över vad som ska hända för det. Precis som alla är mer eller mindre just nu. Eller sitter ni i er trygga bubbla och tänker att inget kan drabba Sverige?

Får göra det, de har pratat om det och vi pratar mycket om det hemma också. Men även barnen ser och läser nyheterna, de pratar med varandra och skapar sin egen uppfattning av det precis som med allt annat. Man kan ju inte isolera dem från omvärlden och skapa en bild av verkligheten som inte är sann.
Det är klart att barnen ska ha stöd i det här. De får ju till sig en massa annat också som inte vi ser. Som den kampanj som någon aktör körde på tiktok att det är krig i Sverige. De behöver verkligen att någon hjälper dem att hålla isär begreppen och pratar med dem.

Eh ja, det förstår de. De är inte korkade. De har full koll på hur det funkar, men de kan ju vara oroliga över vad som ska hända för det. Precis som alla är mer eller mindre just nu. Eller sitter ni i er trygga bubbla och tänker att inget kan drabba Sverige?
Nu bor jag dessutom i Finland som garanterat ligger mer illa ut än er. Och nej, inte heller här behöver vi fundera på skyddsrum just nu. Det låter ju lite som masshysteri, den där skydssrumsdiskussionen.

Nej, men det finns ju ett mellanläge mellan att tro det kommer att regna bomber på oss i morgon och att tro att inget kommer att drabba Sverige. Det har inget att göra med att "sitta i en trygg bubbla".

Inte ens försvarsexperter anser att det är en akut fara för Sveriges del (kolla SVTs frågestund med Jörgen Elfving, den finns i appen). Det är klart att det kan ändra sig men att inhämta trovärdiga fakta och hålla sig sansad kommer en långt med, något som absolut är bra för barn/ungdomar att lära sig. Inte domedagsscenarier och alarmism a la Facebook.

Om de är irriterade och oroliga idag över att de "inte vet var det finns skyddsrum att springa till om det smäller" så har de faktiskt inte full koll.

Man kan ju inte isolera dem från omvärlden och skapa en bild av verkligheten som inte är sann.
Att det kommer falla bomber över Sverige inom kort och att alla därför måste veta exakt var alla skyddsrum finns, är ju inte direkt en sanning, så deras uppfattning om läget är fel och då är det de vuxna omkring som får steppa upp, ta sitt ansvar och förklara att det finns ingen akut (eller ens halvakut) risk för att det ska bli krig i Sverige.

Jag "roar" mig en del med att bemöta direkt rysspropaganda på tex facebook men blir mer och mer uppgiven över hur många som försvarar Putin och hans galenskaper. De som redan är i det träsket känns rätt körda men vad är egentligen bästa sättet att sticka hål i ballongen av lögner? Den taktik jag oftast använder är att ta några "fakta" och ställa motfrågor om dem för att visa att argumenten inte håller men finns det bättre taktiker? Frågorna blir givetvis aldrig besvarade då man inte kan besvara dem utan att visa att man sprider dynga.

Ursäkta? 🤨
Så du anser att det är föräldrarnas fel om barnen blir oroliga när det är krig inte alls speciellt långt härifrån (så himla långt är det trots allt inte till Ukraina) och de hör, ser och läser om det överallt? Att tänka att "det händer inte mig" är bara naivt och ärligt talat ganska obildat och inget jag tänker lära mina barn. Din kommentar var inte konstruktiv för fem öre utan bara oförskämd och nedlåtande.
Det är väl absolut föräldrarnas ansvar att prata med sina barn, om det är så att barnen är rädda och oroliga? Det handlar inte om att tänka ”det händer inte mig” utan om att ta vuxenansvar och förklara för barnen vad som händer i Ukraina och varför. Och inte föra över sin egen oro på barnen.

Det handlar väl varken om att isolera eller skapa en osann bild, men om ditt barn oroar sig för att det blir krig här vilken dag som helst och tror hen måste vara ständigt på helspänn och vara redo för att ta skydd från flyganfall i skyddsrum så är det ju barnet som skapat sig en bild som inte är sann, utan på barns vis misstolkat situationen och tror att kriget står för dörren här. Så är det ju inte, och då måste vuxna omkring, inte minst föräldrar, steppa upp och hjälpa barnet till en mer verklighetsförankrad förståelse av situationen.

Jag "roar" mig en del med att bemöta direkt rysspropaganda på tex facebook men blir mer och mer uppgiven över hur många som försvarar Putin och hans galenskaper. De som redan är i det träsket känns rätt körda men vad är egentligen bästa sättet att sticka hål i ballongen av lögner? Den taktik jag oftast använder är att ta några "fakta" och ställa motfrågor om dem för att visa att argumenten inte håller men finns det bättre taktiker? Frågorna blir givetvis aldrig besvarade då man inte kan besvara dem utan att visa att man sprider dynga.
Om jag tror att det finns möjlighet till en djupare diskussion brukar jag ibland försöka med frågan "vem tror du vinner på att du stöttar x (t.ex. Putin)?". Då brukar det finnas något att nysta i där, men tycker annars det är bra som du gör att ställa frågor som det inte går att svara på utan att avslöja sig själv. Sen är jag ju aldrig på facebook, men det känns verkligen som att andelen konspirationsteoretiker och regelrätta idioter är avsevärt större där än i samhället i stort. Hoppas jag i alla fall.

En väldigt unik sak med detta krig är all information som vi får på oerhört snabbare tid (eller ens alls får dem), även om fiendens kommunikation.
New York Times verkar ha jobbat hårt med att försöka bekräfta all inspelad radiotrafik de fått tag på med all möjlig teknik. Det känns väldigt troligt och man får höra en hel del av klippen.
Varning, ett klipp från en övervakningsfilm visar hur en rysk tank skjuter en bil där ett äldre par satt och dog omedelbart. Inget blod syns men ville varna iallafall.

Det är ganska självklart att ryssarna fick order om att döda civila nästan från början (om jag uppfattade saken rätt). Man hör och läser om det såklart men det är skillnad på det och se det spelas upp. Det äldre paret som jag nämnde ovan gjorde absolut ingenting, de stannade t.o.m, och fick knappt någon chans att reagera, de kunde absolut inte försvara sig :cry: Om, en chans på miljonen, det var någon nervös menig som råkade trycka på knappen så utrotar det andra skottet all tvekan om vad deras syfte var. Döda, döda. Vidrigt är vad det är!

När det gäller barn och deras oro ska det självklart tas på allvar, jag lyssnar på radion de korta 20 min jag har till jobbet och varje dag är det rapporter om kriget och i samband med det -hur påverkas Sverige. Barn lyssnar, läser och ser konstant på nätet, de kommer in i bubblor där informationen kan ha starka tendenser. Det handlar om ett samhällsansvar och påstå att det är föräldrarnas fel att de är oroliga är felaktigt och skapar snarare större problem. Jag undervisar gymnasieelever och de har tagit reda på var det finns skyddsrum själva, frågar om hur det fungerar och vad jag tror. Soeciellt de elever som ska in i lumpen inom några månader har många frågor om vad som händer om det blir krig när de ligger inne. Jag nyanserar deras bild, förklarar sånt de har missförstått och pratar om den faktiska vägen fram till ett krig. De i personalen som är med i hemvärnet kommer med sina kunskaper. De behöver bli lyssnade på, pratade med, inte till och få tillgång till fakta och hur man tänker källkritiskt.

När det gäller barn och deras oro ska det självklart tas på allvar, jag lyssnar på radion de korta 20 min jag har till jobbet och varje dag är det rapporter om kriget och i samband med det -hur påverkas Sverige. Barn lyssnar, läser och ser konstant på nätet, de kommer in i bubblor där informationen kan ha starka tendenser. Det handlar om ett samhällsansvar och påstå att det är föräldrarnas fel att de är oroliga är felaktigt och skapar snarare större problem. Jag undervisar gymnasieelever och de har tagit reda på var det finns skyddsrum själva, frågar om hur det fungerar och vad jag tror. Soeciellt de elever som ska in i lumpen inom några månader har många frågor om vad som händer om det blir krig när de ligger inne. Jag nyanserar deras bild, förklarar sånt de har missförstått och pratar om den faktiska vägen fram till ett krig. De i personalen som är med i hemvärnet kommer med sina kunskaper. De behöver bli lyssnade på, pratade med, inte till och få tillgång till fakta och hur man tänker källkritiskt.

Jag håller med dig men vill lägga till att om en som förälder är extremt orolig är det bra att göra sitt yttersta för att inte föra över oron på sitt barn. Det finns ju faktiskt saker som vuxna ska hantera som inte är för barn. Jag är uppvuxen med en väldigt orolig och ängslig mor och nog förde hon över mycket på mig även om hon gjorde sitt bästa för att inte göra det. I ditt fall förstår jag att det blir lite mellanläge eftersom gymnasieeleverna är närmare vuxenstatus än yngre barn.

Jag håller med dig men vill lägga till att om en som förälder är extremt orolig är det bra att göra sitt yttersta för att inte föra över oron på sitt barn. Det finns ju faktiskt saker som vuxna ska hantera som inte är för barn. Jag är uppvuxen med en väldigt orolig och ängslig mor och nog förde hon över mycket på mig även om hon gjorde sitt bästa för att inte göra det. I ditt fall förstår jag att det blir lite mellanläge eftersom gymnasieeleverna är närmare vuxenstatus än yngre barn.
Absolut kan en förälder förvärra, men då blir det ännu viktigare att övriga i samhället kliver in och tar ansvaret att ge en nyanserad bild. Samt lyfter bort ansvaret från barnen, om ett barn är oroligt så hjälper det inte att vifta bort det med att det är föräldrarnas fel, utan då måste man som vuxen, som anställd i skolan, som bekant till barnet hjälpa till att lyfta ansvaret från barnet. Svara på de frågor som ställs osv.

Absolut kan en förälder förvärra, men då blir det ännu viktigare att övriga i samhället kliver in och tar ansvaret att ge en nyanserad bild. Samt lyfter bort ansvaret från barnen, om ett barn är oroligt så hjälper det inte att vifta bort det med att det är föräldrarnas fel, utan då måste man som vuxen, som anställd i skolan, som bekant till barnet hjälpa till att lyfta ansvaret från barnet. Svara på de frågor som ställs osv.

Helt enig.

Edit: Helvete vad glad jag är över att mamma slapp vara med om det här. Hennes ångest hade varit fruktansvärd :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar