När det gäller barn och deras oro ska det självklart tas på allvar, jag lyssnar på radion de korta 20 min jag har till jobbet och varje dag är det rapporter om kriget och i samband med det -hur påverkas Sverige. Barn lyssnar, läser och ser konstant på nätet, de kommer in i bubblor där informationen kan ha starka tendenser. Det handlar om ett samhällsansvar och påstå att det är föräldrarnas fel att de är oroliga är felaktigt och skapar snarare större problem. Jag undervisar gymnasieelever och de har tagit reda på var det finns skyddsrum själva, frågar om hur det fungerar och vad jag tror. Soeciellt de elever som ska in i lumpen inom några månader har många frågor om vad som händer om det blir krig när de ligger inne. Jag nyanserar deras bild, förklarar sånt de har missförstått och pratar om den faktiska vägen fram till ett krig. De i personalen som är med i hemvärnet kommer med sina kunskaper. De behöver bli lyssnade på, pratade med, inte till och få tillgång till fakta och hur man tänker källkritiskt.