Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte det är i mottagande länder man vill få folk att tro att flyktingarna är råbarkade nazister (vi kan ju se dem och vet att det inte är sant), jag tror det är den egna befolkningen i Ryssland som ska övertygas om att deras land inte gör något fel.
Bingo!
Det är artiklar skrivet för den ryska befolkningen med det ryska narrativet som jag länkar.

Ett lätt skruvat narrativ, i våra västliga ögon.

Det är ingen idé att sitta och vänta på att den ryska befolkningen till slut kommer tycka att de för ett orättfärdigt krig, och vända upp-och-ned på Kreml.

Jag tror inte det är i mottagande länder man vill få folk att tro att flyktingarna är råbarkade nazister (vi kan ju se dem och vet att det inte är sant), jag tror det är den egna befolkningen i Ryssland som ska övertygas om att deras land inte gör något fel.
Det är säkert så att den egna befolkningen måste övertygas också. Det blir ju ytterligare problem för ledningen om befolkningen klagar allt för högljutt.

Men det här är annars ett skolboksexempel på hur Ryssland använder sig av olika metoder i hybridkrigföringen. De väldigt medvetna angreppen mot Ukrainas civilbefolkning syftar bedömt bland annat mot att skapa en flyktingvåg mot väst. 3 miljoner flyktingar blir ett stort problem för oss. Om man dessutom kan få oss att tycka illa om flyktingarna så är det dubbelt vunnet. Visst är det så att många möter flyktingarna och kan se att de inte är en bunt nynazister. Men det finns säkert många som aldrig kommer att möta några flyktingar och som gärna sprider vidare historier som den här.

Kanske. Fast samtidigt är det ju propaganda. Uppenbarligen vill man få ryssarna att tro att de Ukrainare som flyr är just de nazister som Putin säger att ryssarna är i Ukraina för att driva ut. I själva verket är 90% av flyktingarna kvinnor och barn, enligt de siffror jag har sett, så de där männen täckta av nazistatueringar är knappast ett europeiskt samhällsproblem. Men visst, bland 3 miljoner finns det (kanske) en.
Jag är rätt säker på att det inte ens är en - för motivationen att inte släppa det här är i princip 100% i den Ukrainska befolkningen utanför Donbass och Krim.

Frågan är ju också hur många som är fångar i Ukraina. Det lär vara ett gäng vid det här laget.
Återstår att se om ukrainarna
Det är säkert så att den egna befolkningen måste övertygas också. Det blir ju ytterligare problem för ledningen om befolkningen klagar allt för högljutt.

Men det här är annars ett skolboksexempel på hur Ryssland använder sig av olika metoder i hybridkrigföringen. De väldigt medvetna angreppen mot Ukrainas civilbefolkning syftar bedömt bland annat mot att skapa en flyktingvåg mot väst. 3 miljoner flyktingar blir ett stort problem för oss. Om man dessutom kan få oss att tycka illa om flyktingarna så är det dubbelt vunnet. Visst är det så att många möter flyktingarna och kan se att de inte är en bunt nynazister. Men det finns säkert många som aldrig kommer att möta några flyktingar och som gärna sprider vidare historier som den här.
Tror inte det kommer innebära så stora problem för Europa med denna flyktingvåg faktiskt. Det är ju mest kvinnor och barn som kommer, och med en kultur som är snarlik resten av Europa. Folk, inre minst i Östeuropa, har en mycket större tolerans mot dessa än mot tidigare flyktinggrupper som sett annorlunda ut. Att folk skall se dessa som nynazister tror jag är mycket osannolikt.

Personligen har jag noll problem att bojkotta Dostojevskij men det är mest för att jag tenderar att somna när jag försöker ta mig igenom något av honom :angel: Jag tror jag kan bojkotta Tolstoj utan problem också :p (ja, jag har läst dem för att en "ska" göra det... men inte är det någon oerhörd njutning att läsa dem).

Att ens komma på tanken att inte undervisa i ryskrelaterade ämnen oavsett nivå är så urbota korkat att det finns inte. Med samma logik ska vi ju då heller inte undervisa om nazismen för att ta avstånd från den! :banghead:

*Host*, jag har också bojkottat de stora ryska klassikerna efter att ha tvingat mig igenom dem - alltså de har hundra karaktärer+ och jag blandar jämt ihop Peter Mikhailovich och Mikhail Petrovovich mfl och merparten dör vid olika tillfällen och jag har vid det laget tappat tråden totalt. Jag fattar inte hur ryssar själva kan hålla reda på hela patronymsystemet.

De enda jag väl egentligen läste med glädje och inte sammanbiten, jag ska läsa klart, är Tolstoj och ffa Anton Tjechovs noveller.

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/01/the-show-cant-go-on-russian-arts-cancelled-worldwide

Tidigare nånstans i tråden talade jag om att krafter inom Ryska FSB (motsv Sovjetiska KGB) möjligtvis skulle vilja avsätta Putin.

Efter att Vladimir Putin tidigare rensat lite i ledningen på FSB, så talas det om från flera (vad jag skulle vilja kalla 'insatta') håll att dess chef Aleksandr Bortnikov nu börjat planera att en kupp mot Putin, med sig själv som ersättare.

Tiden får utvisa hur mycket substans som finns i detta. Och om Putin rensar först.

Eskalation.

Någon idé om vad det är som kan tänkas hända?

Det är direkt relaterat till följande inlägg från den tidigare tråden (2022.03.06):
Den ryska motsvarigheten till Sovjets KGB, FSB (Rysslands Federala Säkerhetstjänst) sägs vara extremt missnöjda med nuvarande situation.

Det fetade ordet är ett understatement.
Så det kanske blir en joint operation.

Det som kan tänkas hända är att Vladimir Putin på ett eller annat sätt slutar fungera som Rysslands president.

Man kan ju tycka att det vore dumt om sånt här skulle sippra ut i förväg, men som det ser ut nu spelar det nog inte så stor roll. Putin är rätt paranoid för tillfället, har gömt sig i en bunker i Sibirien och släpper ingen intill sig. Frågan om han ens var i Moskva på det här jättemötet på en fotbollsstadion i Moskva härom sistens.
Så stoppa novitjok i hans kalsonger är kanske överkurs.

Fast Igor's tweet behöver ju förståss inte vara sant,
utan en sån där luring som brukar förekomma i krig.

Det är direkt relaterat till följande inlägg från den tidigare tråden (2022.03.06):

Det som kan tänkas hända är att Vladimir Putin på ett eller annat sätt slutar fungera som Rysslands president.

Man kan ju tycka att det vore dumt om sånt här skulle sippra ut i förväg, men som det ser ut nu spelar det nog inte så stor roll. Putin är rätt paranoid för tillfället, har gömt sig i en bunker i Sibirien och släpper ingen intill sig. Frågan om han ens var i Moskva på det här jättemötet på en fotbollsstadion i Moskva härom sistens.
Det där låter som konspirationsteorier. Varför skulle han inte vara i Moskva?

Fast Igor's tweet behöver ju förståss inte vara sant,
utan en sån där luring som brukar förekomma i krig.

Fast av killens follow up lät det inte som en operation vars första konsekvens skulle vara att Putin "tas bort" som statsöverhuvud, utan något vars lavineffekt skulle innebära detta. Men jag antar att vi får se om det leder någonstans. Jag undrar lite, om det är så öppet att FSB smider planer på att åtgärda Putin att tidningar kan ha det på löpsedlarna, hur kan de då lyckas komma Putte nära nog att fixa till honom?

Han kan ju vara i Moskva för det. Vad skulle beläggen vara för att han är i Sibirien?
För att varje gång han har nåt slags officiellt framträdande är det en extremt stor apparat som sätts igång, bestående av ett tiotal ryska regeringsplan som flyger kors och tvärs över landet - åtminstone enligt flightradar24.com

Edit: Dessa flygplan har namn RSD##, där ## är ett löpnummer som börjar med 01. Om nån vill kolla.

Senast ändrad:
För att varje gång han har nåt slags officiellt framträdande är det en extremt stor apparat som sätts igång, bestående av ett tiotal ryska regeringsplan som flyger kors och tvärs över landet - åtminstone enligt flightradar24.com
Om de flyger kors och tvärs, varför betyder det att Putin är i Sibirien?

Det låter ju verkligen som en vild gissning, är det något konkret som skulle peka på det? Källor?
Eftersom Vladimir Putin har gjort sig oåtkomlig sedan lång tid tillbaka, och ingen lyckats fråga honom personligen om varför, och sedan vidarebefodrat svaret till världen - finns det inga källor. Bara antaganden.

Om de flyger kors och tvärs, varför betyder det att Putin är i Sibirien?
Det betyder inte att Putin är i Sibirien.
Det betyder att någon som ansvarar för ekonomin tycker att det är värt att ge Rossiya Special Flight Squadron en väldigt massa extra flygtimmar, trots att landet befinner sig under ett totalt stopp av införsel av underhållsdetaljer till flygplansflottan.
Vad det i sin tur betyder kan det bara spekuleras i.

Och en spekulation landar i att ovanstående händer för att Putin är i Sibirien.

Det betyder inte att Putin är i Sibirien.
Det betyder att någon som ansvarar för ekonomin tycker att det är värt att ge Rossiya Special Flight Squadron en väldigt massa extra flygtimmar, trots att landet befinner sig under ett totalt stopp av införsel av underhållsdetaljer till flygplansflottan.
Vad det i sin tur betyder kan det bara spekuleras i.

Och en spekulation landar i att ovanstående händer för att Putin är i Sibirien.

Jag tolkar det som att man antingen genomför en förflyttning eller vill ge sken av det. Så det säger varken bu eller bä om huruvida han faktiskt deltagit på plats eller inte?
Däremot finns det väl en del källor på att han åtminstone spenderar en större del av tiden utanför Kreml, och i isolering.

Jag har läst och hört om de svenskar och skandinaver som brådstörtat kommit hem igen, efter att militärbasen de varit förlagda till, blivit bombad. Jag har full förståelse för att det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse, men ärligt talat, vad tänkte de när de bestämde sig för att åka till Ukraina? Insåg de inte att just en sådan här sak kan hända i krig? En militärbas är ett uppenbart mål för fienden att slå ut.

Enligt Jesper Söder (som var där) så var det många som inte hade någon stridserfarenhet alls och en del hade också filmat och tagit bilder på förläggningen och lagt ut på sociala medier, vilket väl inte var särskilt smart gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2