Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker BBC hade en bra analys om varför det är farligt (och felaktigt) att stämpla Putin som galen: https://www.bbc.com/news/world-europe-60807134

Jag håller med. Det är viktigt att inte avfärda honom och hans världsbild för snabbt.
Personligen finner jag det rätt inskränkt att anta att Putin är mentalt sjuk bara för man inte kan förstå hans motivationer. Ett sätt att kunna få skaka på huvudet och tvätta sina händer.

Arla vill dra sitt strå till stacken och slutar sälja 100% svenskproducerad Kefir ("förpackningen associeras med Ryssland"). O_o

Jag trodde att Mikael "kasta ut alla ryska medborgare ur Sverige" Odenberg inte gick att bräcka, men se det gick det. Åtminstone nästan.

Vad är nästa sak: Biblioteken gör bokbål på rysk litteratur?

Arla vill dra sitt strå till stacken och slutar sälja 100% svenskproducerad Kefir ("förpackningen associeras med Ryssland"). O_o

Jag trodde att Mikael "kasta ut alla ryska medborgare ur Sverige" Odenberg inte gick att bräcka, men se det gick det. Åtminstone nästan.

Har Systembolaget stoppat all vodka? Jag associerar vodka med Ryssland och kräver omedelbart stopp.

Suck. Varför kan inte människor som tar sådana beslut förstå vad sanktionerna handlar om och förklara det för sina möjligtvis ibland vilsna kunder?

Har Systembolaget stoppat all vodka? Jag associerar vodka med Ryssland och kräver omedelbart stopp.

Suck. Varför kan inte människor som tar sådana beslut förstå vad sanktionerna handlar om och förklara det för sina möjligtvis ibland vilsna kunder?

Jag sätter 100 kr på att Arla får backa på detta. Snacka om att missförstå syftet med sanktioner. Om folk blir arga av att se en liter Kefir i kyldisken så får de väl titta åt ett annat håll.

Jag tror att det hade varit ärligare att säga att Kefir inte har sålt så bra den senaste månaden och eftersom man inte vill ändra för mycket i produktionslinjerna och göra sig av med en annars säljande produkt så kommer produkten byta namn. Själv kanske jag slutar köpa Arla. Valet är fritt.

Oj, vilken helkonstig idé! Sen fattade jag förvisso aldrig varför de lanserade kefir i ett stort filmjöksland, men det är ju en helt annan fråga.

Kefir är bara stoppat till de fått fram en ny förpackning.

Nu fick jag ont i huvudet. Är idioti något som smittar?! (nej, svara inte på det).

Ryska försvarsministeriet uppger nu att 9 861 av deras soldater har dött och 1 6153 har skadats. Ca 26 000 st satta ur spel med andra ord, eller ca 10-15% av invasionsstyrkan. Jag gissar dock på att stridsvärdet har gått ner ännu mer p.g.a brutna logistikkedjor, förlorade befälhavare, fordon som fastnar i leran och bryter ihop. Sen är de faktiskt förlusterna säkert högre än vad Ryssland uppger.

Ryska försvarsministeriet uppger nu att 9 861 av deras soldater har dött och 1 6153 har skadats. Ca 26 000 st satta ur spel med andra ord, eller ca 10-15% av invasionsstyrkan. Jag gissar dock på att stridsvärdet har gått ner ännu mer p.g.a brutna logistikkedjor, förlorade befälhavare, fordon som fastnar i leran och bryter ihop. Sen är de faktiskt förlusterna säkert högre än vad Ryssland uppger.
Frågan är ju också hur många som är fångar i Ukraina. Det lär vara ett gäng vid det här laget.

Frågan är ju också hur många som är fångar i Ukraina. Det lär vara ett gäng vid det här laget.

Sant det tänkte jag inte ens på. Hur som helst är de ryska förlusterna extrema. Om vi jämför med toppåret i USA:s krig i Afghanistan, och mäter i döda soldater per månad per 100,000:

Amerikanska förluster: 37
Ryska förluster: ~5000-8000

Ingen krigsföring som går att upprätthålla under en längre tid.

Jag följer en historia kanal på youtube, men hade inte tittat på deras videor på ett bra tag. Till min överraskning nu när jag råkade få se en video av dem så har mannen bakom kanelen bestämt sig för att åka till en gräns mellan Polen och Ukraina för att hjälpa till med flyktingkrisen. Helt i syfte för att arbeta. Men han filmar lite också, och än så länge verkar det respektfullt och med medkänsla. Utifall någon skulle vara intresserad av hur det är på marken och inte av någon professionell journalist (som kanske jagar klicks).
(Det finns en video innan denna där han förklarar varför han åker, men än så länge är detta första videon av fyra som han har laddat upp hittills.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar