Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
För de som vill förstå vilka CBN News är kan se de första två minuterna av den här videon.

Det finns 230 bekämpade ryska stridsvagnar på bild. Ukraina säger att det faktiska antalet är 440 st. Chuck Holton påstår 1000+. Så fortsätter det genom intervjun. Ger en någon för rosig bild av läget tyvärr.
Christian Broadcast Network.
Ja, det köper jag att det kanske inte är världens mest stabila källa - erkänner att jag måste blandat ihop bokstavskombinationen med nåt annat.

However, det allra mesta han sade stämmer överens med min bild (som tangentbordsobservatör) av vad som händer i Ukraina.
Huvudorsaken till att jag länkade var dessutom hans ord om inkommande och utgående raketer, missiler, artilleri - som en hel del inte förstår skillnaden på, och därför rapporterar allt smällande som "vi är under attack".

Eller dopplereffekten
Jämför skillnad i ljud på en ambulans som kommer mot dig, gentemot en ambulans som åker från dig.

PS. Jag tror du länkade fel video. Inte för att det spelar nån roll, den videon var inte heller till CBN's fördel.

Min bestämda uppfattning är att Ryssland post Sovjet har haft noll strategi att ta hand om några som helst naturtillgångar. Dessa överlämnades med varm hand över till att driva till de enskilda personer som idag kallas oligarker.

Dessa såg bara en sak framför sig; att tjäna så mycket pengar som möjligt, till minsta möjliga ansträngning. Detta fick till följd att det - till absolut största del - är utrikiska företag som idag exploaterar Rysslands naturtillgångar. Undantaget är det som fanns innan Sovjetunionen upplöstes, exempelvis Gazprom.

Så Ukrainas naturtillgångar finns vääääldigt långt ned på Putins lista över vad man vinner med att ta Ukraina.

Sant men de ihop med Krim skadar ju inte att ha (Europas kornbod osv).

Sant men de ihop med Krim skadar ju inte att ha (Europas kornbod osv).
Ja, jordbruket ligger betydligt högre på Putins "vill exploatera-lista" från Ukraina.
Bönderna finns ju redan på plats att bruka, och Rysslands exportflöde av spannmål är redan etablerat.
Bara in med Ukrainas produktion i flödet, så är allt klart.

Jämför med Ukrainas produktion av Neon, efter att säkerhetsstyrkor rensat ut de med fel åsikter i den produktionen.
Typ "Wot..?""

Ja, jordbruket ligger betydligt högre på Putins "vill exploatera-lista" från Ukraina.
Bönderna finns ju redan på plats att bruka, och Rysslands exportflöde av spannmål är redan etablerat.
Bara in med Ukrainas produktion i flödet, så är allt klart.

Jämför med Ukrainas produktion av Neon, efter att säkerhetsstyrkor rensat ut de med fel åsikter i den produktionen.
Typ "Wot..?""

Jag räknade in deras svarta jord i naturtillgångar ;) Jag skulle ha varit tydligare :D

Jadå, finns absolut ingenting som talar för att Ryssland skulle nöja sig med ett allianslöst Ukraina. Finns just nu heller inget som talar för att Ryssland förhandlar med ärligt uppsåt eller har för avsikt att följa avtal.
Jodå, det finns mycket som talar för. Bland annat att kriget inte alls går som ryssarna vill och de skulle nog gärna komma ur den här situationen nu. Sedan skulle de gärna vilja bli kvitt sanktionerna så fort som möjligt.

Min bestämda uppfattning är att Ryssland post Sovjet har haft noll strategi att ta hand om några som helst naturtillgångar. Dessa överlämnades med varm hand över till att driva till de enskilda personer som idag kallas oligarker.

Dessa såg bara en sak framför sig; att tjäna så mycket pengar som möjligt, till minsta möjliga ansträngning. Detta fick till följd att det - till absolut största del - är utrikiska företag som idag exploaterar Rysslands naturtillgångar. Undantaget är det som fanns innan Sovjetunionen upplöstes, exempelvis Gazprom.

Så Ukrainas naturtillgångar finns vääääldigt långt ned på Putins lista över vad man vinner med att ta Ukraina.
De stora gasfyndigheterna i vattnet utanför Krim står nog inte så långt ned på listan, eftersom de skulle kunna göra Ukraina till Europas gasleverantör istället. Dels skulle Ryssland förlora intäkter, dels skulle man förlora "fingret i ögat på Tyskland" som man haft.

De stora gasfyndigheterna i vattnet utanför Krim står nog inte så långt ned på listan, eftersom de skulle kunna göra Ukraina till Europas gasleverantör istället. Dels skulle Ryssland förlora intäkter, dels skulle man förlora "fingret i ögat på Tyskland" som man haft.
Ute i vattnet = det blir alltså inget ryskt företag som kommer hantera det, precis som inget ryskt företag hanterar nån offshoreutvinning i ishavet.
Fingret i ögat på Tyskland är redan förlorat deLuxe.

Jodå, det finns mycket som talar för. Bland annat att kriget inte alls går som ryssarna vill och de skulle nog gärna komma ur den här situationen nu. Sedan skulle de gärna vilja bli kvitt sanktionerna så fort som möjligt.
Problemet för Putin är att komma ur den här militära specialoperationen utan att förlora ansiktet.
Och sanktionerna kommer leva kvar länge efter kriget, om det inte blir regimbyte - alternativt Ryssland erkänner sig besegrade. Det senare kommer dock inte hända eftersom nån i meningen ovan inte vill förlora nåt ansikte.

Problemet för Putin är att komma ur den här militära specialoperationen utan att förlora ansiktet.
Och sanktionerna kommer leva kvar länge efter kriget, om det inte blir regimbyte - alternativt Ryssland erkänner sig besegrade. Det senare kommer dock inte hända eftersom nån i meningen ovan inte vill förlora nåt ansikte.

Detta är det som gör mig så nedstämd.

Att Ryssland skulle vilja förändra förutsättningarna kan man på goda grunder anta, men finns inget som tyder på att Ryssland kommer backa från att göra anspråk på Krim, Luhansk och Donetsk.

Ryssland har heller inte gjort uttryck för att ett allainslöst Ukraina är vad som räcker utan strävar efter åtminstone omfattande ”finlandisering”.

Putin blir i detta fall synonymt med Ryssland och Putin är inte den som backar. Tvärtom har han de få veckor kriget varit styrt kraftigt mot totalitarism och mycket aggressiv utrikespolitik.

….släppa taget om livet.
Gå in i ljuset Vladimir!

Det här är nog första gången som jag innerligt önskat livet ur någon annan, och varit fullt beredd att göra det själv om jag fått chansen... (Det finns ju många tillfällen där jag faktiskt kan se det som befogat att döda någon om det är vad som krävs för att få stopp på (oftast) honom, men jag kan inte minnas att jag varit så övertygad om att jag själv skulle kunna döda utan att det är i självförsvar.)

(Även om jag faktiskt placerat tex Saddam Hussein högre på avskyvärda listan.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar