Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut. Jag är för diskussioner on topic.
Ber om ursäkt för att jag laddade upp alla bilderna samtidigt. Skyller på att jag ville passa på när jag hade tid i småbarnslivet och när jag kom ihåg.

Nån annan kanske har tid att starta en egen meme/humor-tråd, likt den för pandemin.
Jag sökte lite men hittade ingen tråd för memes, så jag tog mig friheten att starta en 😊

https://www.bukefalos.se/threads/up...eos-relaterade-till-kriget-i-ukraina.1508069/

Just nu på aftonbladet, "Extra" med vita, feta versaler på svart bakgrund, sedan några bilder från Sthlm och stor text: "Kravet från MSB: Blixtutrusta stora bergskyddsrum".

M.a.o. en ny variant av deras "imorgon är det kanske krig i Sverige"... Tänker inte ens klicka på rubriken. Önskar att de hade mer relevanta nyheter istället, eller ja, att det uttrycktes på ett mer ordentligt sätt.

I princip alla skyddsrum är ju omvandlade till "källarförvaring" i alla hyres- och bostadsrätter, så uppmaning att återställa är på sin plats.

Sedan att Sverige inte står inför något riktigt hot hör inte hit, ett skyddsrum är ett skyddsrum och skal därför fungera som ett sådant med förnödenheter och utrustning att klara av upp till 3-4 veckors "inlåsning" av de personer som hör dit (dvs boende i området)

Även allmäna skyddsrum (så som tunnelbana och tågstationer)l bör ju ha förnödenheter för det antal människor de är dimensionerade för i minst 4 veckor i händelse av krig eller andra katastrofer.

Tror nog inte det här efterlevs någonstädes i Sverige, då uthyrning och intäkter från "butik space" och "trubadurer" för kommunerna vida överstiger kravet på allmän säkerhet och överlevnad för invånarna i kommunen.

I princip alla skyddsrum är ju omvandlade till "källarförvaring" i alla hyres- och bostadsrätter, så uppmaning att återställa är på sin plats.

Sedan att Sverige inte står inför något riktigt hot hör inte hit, ett skyddsrum är ett skyddsrum och skal därför fungera som ett sådant med förnödenheter och utrustning att klara av upp till 3-4 veckors "inlåsning" av de personer som hör dit (dvs boende i området)

Även allmäna skyddsrum (så som tunnelbana och tågstationer)l bör ju ha förnödenheter för det antal människor de är dimensionerade för i minst 4 veckor i händelse av krig eller andra katastrofer.

Tror nog inte det här efterlevs någonstädes i Sverige, då uthyrning och intäkter från "butik space" och "trubadurer" för kommunerna vida överstiger kravet på allmän säkerhet och överlevnad för invånarna i kommunen.
alla har rätt att komma till alla skyddsrum, de tillhör inte de enskilda fastigheterna och de boende i området. Tanken är att människor ska ta skydd i närmaste skyddsrum och de ska inte kunna vägras plats (annat än om skyddsrummet är fullt). I kris är skyddsrummen allmänplats.

Skulle skyddsrummen användas blir det trångt - jag tror det är räknat 0,5-0,75 kvadratmeter per person inklusive packning. Mat och exempelvis hygienprodukter finns inte i skyddsrummen. Det ska människor ta med sig själva.

https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/skyddsrumskarta/

Jag har full förståelse för att skyddsrum ska kunna användas som just det, och tycker att det är bra om det kontrolleras så att allt är som det ska. MEN jag gillar inte på vilket sätt Aftonbladet skriver om det hela. De hade inte behövt få det att låta som kris, kaos och katastof och kriget är här imorgon. Det hade kunnat vara en lugn notis. Nu försöker de bara få folk att klicka på artiklarna av rädsla.

Jag har full förståelse för att skyddsrum ska kunna användas som just det, och tycker att det är bra om det kontrolleras så att allt är som det ska. MEN jag gillar inte på vilket sätt Aftonbladet skriver om det hela. De hade inte behövt få det att låta som kris, kaos och katastof och kriget är här imorgon. Det hade kunnat vara en lugn notis. Nu försöker de bara få folk att klicka på artiklarna av rädsla.

De hade gjort mycket mer nytta om de hade fokuserat på "det här kan du göra för att vara så väl förberedd som man kan vara" istället för click bait-tramset de håller på med nu. Undrar vad myndigheten för psykologiskt försvar tycker om dagens medialäge... 🤔

Det räcker ju vara hyresgäst i en hyresrätt eller bostadsrätt så ser man hur det fungerar. bor man i villa eller på en gård mer en 2 km kilometer utanför tät orten behöver man inte bekymra sig om skyddsrum då dessa inte är aktuella mål.

Ska dock sägas att enligt kalibers granskning så är det otroligt eftersatt med kontrollen av skyddsrum så lite panik är nog inte helt fel.

Jag följer nyheter på Instagram, några svenska och några amerikanska. Har plockat bort en del konton nu sedan kriget utbröt, att se x-antal rubriker med ungefär samma innehåll skrämde upp mig rejält. (vilket känns otroligt priviligerat att kunna göra, men ett måste för den egna hälsan)

Jag har tänkt att jag ska följa något brittiskt konto, det blir väl ett bbc, men om någon har tips på ett annat så tar jag gärna emot det.

Jag följer nyheter på Instagram, några svenska och några amerikanska. Har plockat bort en del konton nu sedan kriget utbröt, att se x-antal rubriker med ungefär samma innehåll skrämde upp mig rejält. (vilket känns otroligt priviligerat att kunna göra, men ett måste för den egna hälsan)

Jag har tänkt att jag ska följa något brittiskt konto, det blir väl ett bbc, men om någon har tips på ett annat så tar jag gärna emot det.
Jag gillar ju The Guardian, om du vill följa mer brittiskt.

Från DN. Det här är väl kanske inte jätteskoj, men jag är MYCKET glad för att jag är vaccinerad nu!

Det är knappt 35 procent av den ukrainska befolkningen som är vaccinerad mot covid-19, enligt statistik från Our World in data, räknat på alla åldrar, vilket är betydligt lägre än i Sverige. Landet var dessutom i en fjärde smittovåg när Ryssland invaderade.

Sverige ska erbjuda alla flyktingar över 12 år vaccin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar