Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
16:06
Dan Helenius

Ryssland inför sanktioner mot USA:s president​

Ryssland har infört sanktioner mot USA:s president Joe Biden och utrikesminister Antony Blinken.
Enligt det ryska utrikesministeriet gäller sanktionsbeslutet också en rad andra amerikanska toppbeslutsfattare bland dem försvarsminister Lloyd Austin och CIA-chefen William Burns. USA:s tidigare utrikesminister Hillary Clinton finns också med på den ryska listan.
Fler personer kommer också att beröras av beslutet, uppger det ryska utrikesministeriet.
Enligt utrikesministeriet kommer Ryssland att uppehålla officiella kontakter med USA trots sanktionsbeslutet. Ministeriet utesluter inte heller direkta kontakter med personerna på sanktionslistan.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013113

Dan Helenius

Ryssland har infört sanktioner mot USA:s president Joe Biden och utrikesminister Antony Blinken.
Enligt det ryska utrikesministeriet gäller sanktionsbeslutet också en rad andra amerikanska toppbeslutsfattare bland dem försvarsminister Lloyd Austin och CIA-chefen William Burns. USA:s tidigare utrikesminister Hillary Clinton finns också med på den ryska listan.
Fler personer kommer också att beröras av beslutet, uppger det ryska utrikesministeriet.
Enligt utrikesministeriet kommer Ryssland att uppehålla officiella kontakter med USA trots sanktionsbeslutet. Ministeriet utesluter inte heller direkta kontakter med personerna på sanktionslistan.

Märkligt.
Ingen från Trump-administrationen på listan.

Gissar att sanktionerna innebär att det nu är slut på frossandet av rysk lök, morötter och potatis för imperialistena.

Märkligt.
Ingen från Trump-administrationen på listan.

Gissar att sanktionerna innebär att det nu är slut på frossandet av rysk lök, morötter och potatis för imperialistena.
Jag tänkte precis fråga vad sanktionerna innebär. Men är detta ett case of "vi vill inte ha er potatis" / "vad bra för ni får ingen"?
Eller har inte USA infört sanktioner mot Ryssland?

Jag tänkte precis fråga vad sanktionerna innebär. Men är detta ett case of "vi vill inte ha er potatis" / "vad bra för ni får ingen"?
Eller har inte USA infört sanktioner mot Ryssland?
Visst har USA infört sanktioner - extremt hårda sanktioner, dessutom - mot både Ryssland som stat, och landets ledning.
Jag kan däremot inte tänka mig att det finns någonting verkligt som nån amerikansk toppbeslutsfattare på listan kommer sakna det allra minsta - eller knappt ens vetat om att det funnits.

Och inte har de miljoner av rubel undangömda på nån ljusskygg bank i Jekaterinburg, Arhangelsk eller Magnitogorsk heller.

Visst har USA infört sanktioner - extremt hårda sanktioner, dessutom - mot både Ryssland som stat, och landets ledning.
Jag kan däremot inte tänka mig att det finns någonting verkligt som nån amerikansk toppbeslutsfattare på listan kommer sakna det allra minsta - eller knappt ens vetat om att det funnits.

Och inte har de miljoner av rubel undangömda på nån ljusskygg bank i Jekaterinburg, Arhangelsk eller Magnitogorsk heller.

Konstgödsel? Ryssland (och Kina) är de största exportländerna, USA ett av de största importländerna.

Dan Helenius

Flaggan till höger bakom Garry Kasparov sägs bli Ryska flaggan efter Putin;
med det röda blodet borttaget.

russianflag.webp

Hemskt!
Det är ju när man läser liknande som det känns oundvikligt för ett tredje världskrig, för att Ryssland ska "vinna" är inte ett alternativ.
Och @Jeffery

Det känns lite igen från åren upp till och med 1939, helt klart. Skillnaden nu är väl att ingen har förbundit sig att hjälpa Ukraina, men det kommer inte bli roligt så länge nuvarande regim sitter kvar i Ryssland

Ja, som historiker ser jag så fruktansvärt många paralleller. Nu har de första rapporterna kommit från krigsdrabbade områden i Ukraina om att HBTQ-personer/aktivister försvinner eller fängslas, och det talas i Pink News källor (det vill säga aktivister på plats i krigszonen) om utrotning. Alla andra är nazister, men det är Ryssland som följer mallen till punkt och pricka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA