Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är rätt less på den kampanj som drivs just nu på att "Se vad som händer i Ukraina! Vi måste genast bygga skyddsrum."

I princip hela Sverige är idag landsbygd med internationella mått mätt. Stora delar är näst intill obefolkade, med internationella mått mätt. Undantaget tre eller fyra större städer - som också är små, med internationella mått mätt.

Det finns liksom inget värde för en angripare att terrorbomba Storuman, Sveg eller Svalöv. Skulle denna vilja ha någon av dessa orter pga nåt strategiskt skäl, är det enklare, billigare, snabbare att ta dem på konventionellt vis.

App, app, app, inte dissa Storuman nu! :p Sveg är faktiskt tristare och mer deprimerande än Storuman :rofl:

Jag är rätt less på den kampanj som drivs just nu på att "Se vad som händer i Ukraina! Vi måste genast bygga skyddsrum."

I princip hela Sverige är idag landsbygd med internationella mått mätt. Stora delar är näst intill obefolkade, med internationella mått mätt. Undantaget tre eller fyra större städer - som också är små, med internationella mått mätt.

Det finns liksom inget värde för en angripare att terrorbomba Storuman, Sveg eller Svalöv. Skulle denna vilja ha någon av dessa orter pga nåt strategiskt skäl, är det enklare, billigare, snabbare att ta dem på konventionellt vis.
Okej ?
Fast jag är varken ny på det hela att min stad har dåligt med skyddsrum eller byggaskyddsrumsförespråkare. Om det är det du menar med ditt svar ?

Precis. Folk tjatar att det inte finns skyddsrum till alla, men alla skulle inte behöva uppsöka ett ens. Inte ens hela Stockholm blir troligtvis bombat samtidigt.

Senast ryssen kom var 1719 när de brände några kuststäder. Sverige har aldrig legat i varken Storrysslands eller SU sfär. Kanske svenskar i allmänhet inte ska ha panik. Risken om konflikten sprider sig är störda transporter från andra delar av Europa. Men vi importerar ffa från södra Europa som inte påverkas i större grad av kriget i Ukraina. Däremot kommer el/oljepriserna med största sannolikhet att öka, likaså inflationen, boräntorna och det är en lågkonjunktur på väg med ökad arbetslöshet. Efter allt covid stöd, stöd för elpriser osv är statsfinanserna försämrade. Det blir helt enkelt dyrare att leva.

Ukraina är ett helt annat fall eftersom de var en lydstat/del av SU och Storryssland innan det föll och Putin därmed ansåg det befogat att återta det. Samtliga baltiska stater är NATO medlemmar så vid en eventuell attack där (Gotland) så kommer NATO att försvara dem. Återigen olikt Ukraina som varken är medlem av NATO eller EU.

Att ge sig ut i skogen och skjuta ryssar, särskilt den del av Sverige som gränsar till Norge och är landsbygd/småorter kommer vara ganska onödigt eftersom ryssarna är totalt ointresserade av den delen av Sverige. Ska man försvara Sverige effektivt får man bege sig till Gotland med omnejd. Antagligen kommer dock ryssen att försöka slå ut Stockholm. Samt Malmö och Göteborg. Och, möjligtvis norra delen där gruvorna finns.
Glöm inte bort att ryssarna bombade Stockholm och Strängnäs på 40-talet

Fram till 1997 (tror jag det var) var det lag pa att alla hus som byggdes i Österrike skulle ha skyddsrum.
I vart hus finns det ett men det är min svägerska och hennes mans sovrum nu och jag är nog hellre i barnens lekstuga än att dela skyddsrum med svägerskans man. Han är livsfarlig om han är rädd eller känner sig hotad. Men de flesta av grannarna har källare sa vi är nog välkommna dit om det skulle behövas (vilket jag inte tror).

Motsvarigheten till "hesa Fredrik" testas här kort varje lördag kl. 12 och en gang om aret ett ordentligare test. Dessutom ljuder den varje gang brandkaren far ett larm. Vi hör den väldigt bra där jag bor. I var by med ca 8000 invanare finns det 2 högtalare, en nere i byn och en i övre delen av byn där jag bor. Är man ute hör man även den fran 3 grannbyar och ligger vinden rätt även fran byar pa berget pa andra sidan dalen. Ingen risk att missa alltsa.

Inför idag var första gangen jag sag en "paminelse" om larmet. Inte för att paminna befokningen om det för vi är ju sa vana men en paminnelse att berätta för flyktingar fran Ukraina om att det inte är ngn fara utan bara ett test.

Senast ändrad:
Det gör jag inte. Kort sagt. Jag undviker allt för mycket kontakt och ser till att hålla umgänget på en väldigt sparsam nivå.

Tanten och hennes sambo tror på allt från att moln egentligen är änglar med hemliga budskap till att covid är bluff och vaccinen kommer döda alla. Båda två sitter hemma, träffar nästan aldrig någon och tror på allt de hittar på nätet 🤦‍♀️

De tar extremt med energi och jag är oftast helt slut efter att ha varit där. Jag tog mycket skit från dem under lång tid, mycket på grund av att jag hela tiden försökte undvika att de skulle bli sura och arga på mig. Sedan kom jag till en gräns där jag bara fick nog och kände att det kvittar. Vill de sura så gör det då, det är inte hela världen. Båda två blir sura eller rent av riktigt förbannade så fort man inte håller med om deras galna ideér. De stod tom och skrek på mig mitt framför barnen en gång för att jag vägrar gå med i något jäkla pyramidspel som de blivit inlurade i. Jag förstörde då deras liv och det var helt och hållet mitt fel att deras ekonomi går åt skogen.

Så nej, jag håller stenhårt på mina gränser och klipper av direkt om de sätter igång. Det blir väldigt kort och hård ton ibland, men det är nödvändigt.
Du det märks faktiskt i dina inlägg här på buke att du har gjort dig fri ifrån dem. Jag är glad för din skull :heart

Och vår sketna lilla stad kryllar de av skyddsrum. Kan bero på att vi har många större lägenhetsområden och att de var tvungna att bygga skyddsrum när husen kom till.

Men Sorsele kanske :nailbiting:!

Många i min kommun verkar hålla på att få hysteriska sammanbrott eftersom endast ca 40% av kommuninvånarna får plats i våra skyddsrum.

1, vi bor på landet, hur mycket vi än försöker förneka det.

2, de flesta vuxna (16-70) kommer att ha annat att göra än att sitta i skyddsrum om det kommer till det.

3, och hur mycket du än tycker att samhälle nr 7 bör få ett skyddsrum (faktiskt citat "för vi har ju faktiskt en affär på orten!") så se punkt nr 1.

(sen kan jag tycka att det är konstigt att bygga ett skyddsrum för 100 pers i en skola som har ca 500 elever och 100 personal. Men det är en annan fråga.)

Många i min kommun verkar hålla på att få hysteriska sammanbrott eftersom endast ca 40% av kommuninvånarna får plats i våra skyddsrum.

1, vi bor på landet, hur mycket vi än försöker förneka det.

2, de flesta vuxna (16-70) kommer att ha annat att göra än att sitta i skyddsrum om det kommer till det.

3, och hur mycket du än tycker att samhälle nr 7 bör få ett skyddsrum (faktiskt citat "för vi har ju faktiskt en affär på orten!") så se punkt nr 1.

(sen kan jag tycka att det är konstigt att bygga ett skyddsrum för 100 pers i en skola som har ca 500 elever och 100 personal. Men det är en annan fråga.)

Ibland blir en så trött på folk... Undrar hur många av de som är upprörda har kollat att de har grejor så de klarar en vecka på egen hand? :angel:

Precis. Folk tjatar att det inte finns skyddsrum till alla, men alla skulle inte behöva uppsöka ett ens. Inte ens hela Stockholm blir troligtvis bombat samtidigt.

Fast tar man min stadsdel i Stockholm, som inhyser det kraftvärmeverk som förser hela Stockholm med värme, så saknas det skyddsrum för 25 procent av människorna som bor i stadsdelen. Vidare har vi FRA:s anläggning 5 km bort och ett vattenverk som förser hela norra Stockholm med vatten också 5 km bort. Min stadsdel skulle med andra ord vara ganska utsatt, och ändå saknas det plats för ca. 15000 personer.

Fast tar man min stadsdel i Stockholm, som inhyser det kraftvärmeverk som förser hela Stockholm med värme, så saknas det skyddsrum för 25 procent av människorna som bor i stadsdelen. Vidare har vi FRA:s anläggning 5 km bort och ett vattenverk som förser hela norra Stockholm med vatten också 5 km bort. Min stadsdel skulle med andra ord vara ganska utsatt, och ändå saknas det plats för ca. 15000 personer.
Du får helt enkelt komma till min kommun.
Där finns ett enda skyddsrum för lite fler än 100 personer.

Senast ändrad:
Det finns enligt MSB 8 skyddsrum inom en radie på 800 m från min bostad. Bor i en liten miniort med ca noll anledning att bli bombad annat än om någon råkar sikta totalt fel. Ändå är det ända som diskuteras på lokala fb-gruppen skyddsrum,skyddsrum och åter skyddsrum och det är ramaskri över bristen på dessa. Vad är det jag inte förstår? :confused:

Senast ryssen kom var 1719 när de brände några kuststäder. Sverige har aldrig legat i varken Storrysslands eller SU sfär. Kanske svenskar i allmänhet inte ska ha panik. Risken om konflikten sprider sig är störda transporter från andra delar av Europa. Men vi importerar ffa från södra Europa som inte påverkas i större grad av kriget i Ukraina. Däremot kommer el/oljepriserna med största sannolikhet att öka, likaså inflationen, boräntorna och det är en lågkonjunktur på väg med ökad arbetslöshet. Efter allt covid stöd, stöd för elpriser osv är statsfinanserna försämrade. Det blir helt enkelt dyrare att leva.
De ryska soldater som härjade i Stockholm skärgård 1809 i samband med i kriget där Sverige förlorade Finland till Ryssland då? Räknas inte det? Då var ju ryssarna på territorium som är svenskt nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023