Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh... jo, den delen är intressant vid en ev invasion och i fortsättning ockupation. Det är där vår uranreserv finns... plus en massa annat i råvaruväg.

Allt kretsar inte runt Stockholm vet du ;)

Hehehe, jag vet! Men som vi sett i Ukraina fokuserar ryssarna på städerna först och kommer inte att fokusera på gruvorna innan man pacificerat landet och transporterna är säkrade.

Jag anar drag som kan likna en del religiösa sekter eller andra slutna klubbar. Man skolas in lite försiktigt i början med saker som inte låter helt ovettiga. Sen kommer det till en punkt när "omvärldens avoghet" blir ett argument i sig som talar för riktigheten. Och att det utvecklas en gemenskap och "kampanda" som gör att nyanser försvinner och det blir en vi-och-dom-situation.

Tror detta med känslan att dels höra till en krets och dels brinna för en "uppgift" har stor betydelse. Den dynamiken blir inte bärande för en "ensam knäppis med egna teorier" så de blir bara varaktiga om de har en väldigt stark egen tro, medan de större rörelserna/teorierna kan ha en stor andel "följare" i skarorna.
Det är också min tanke. Likheterna med religiösa sekter är på många vis stor. En relativt liten grupp av utvalda människor som ser som sitt livsverk att omvända andra.

Dessutom en hel del regler för vad man får och inte får göra, vilka skrifter som är de rätta, och en tendens att försöka bevisa sina teser med "vetenskapliga" påståenden och klatchig terminologi som inte håller för något som skulle vara riktig vetenskaplig granskning.

Jag tror att det har att göra med folks vilsenhet och rädsla, världen är stor, svår och skrämmande, och en hel del människor har problem med att klara sin vardag på ett eller annat sätt. De känner sig ensamma och sårbara, och att då ha en stark ledare, en religion, eller en grupp foliehattar att tillhöra ger dem trygghet.

Personen i min närhet har gått med i så gott som varje mer eller mindre knäpp teori som finns de senaste 15 åren. Det började helt oskyldigt med LCHF kost, som ju inte är något konstigt i sig men då det begav sig var relativt nytt och lite mot strömmen. Det eskalerade relativt snabbt till en extrem, och så småningom blev det antivaxxer och silvervatten, och än det ena och det andra. Nu tror jag att det enda som fattas i soppan är att jorden är platt.

Du beskrev tametusan min mor in i minsta detalj :D
Hur gör du för att stå ut? Jag får ont i magen varje gång min närstående ringer, eftersom mitt tålamod med både teorierna själva och paniken som de orsakar hos hen är helt slut.

Jag vill ju inte vara kortfattad och låta misstänksam då vi pratar, men det blir ändå slutresultatet eftersom jag är på min vakt, då diskussionen på en sekund svänger från väder, kattungar och blommor till att mina barn kommer att dö eftersom de är vaccinerade.

Man kan inte alltid ta ansvar för media och hysteriska människor som inte kollar fakta innan man blir hysterisk.

Nä, men i det här läget är det nödvändigt att vara extra noga med sin kommunikation.

Som informationen kring Hesa Fredrik har varit. Testet var bara det vanliga men för att inte oroa folk i onödan så informerades det mycket mer än vanligt att de ska testa. T.o.m. lärarna på min dotters skola informerade eleverna om det så att ingen skulle bli orolig. Rektorn mailade till alla föräldrarna. Staden, räddningstjänsten och liknande gick ut och informerade noga om det.

Nä, men i det här läget är det nödvändigt att vara extra noga med sin kommunikation.

Som informationen kring Hesa Fredrik har varit. Testet var bara det vanliga men för att inte oroa folk i onödan så informerades det mycket mer än vanligt att de ska testa. T.o.m. lärarna på min dotters skola informerade eleverna om det så att ingen skulle bli orolig. Rektorn mailade till alla föräldrarna. Staden, räddningstjänsten och liknande gick ut och informerade noga om det.
Fast behöver man plötsligt inte vara extra noga med sin källkritik i och med läget då?

Och det här med hesa fredrik.... jag tillhör väl den som tyckte det var något till överdrift. Det tillhör allmänbildning när vi hör det, hur det låter och vad man gör. Vad jag däremot kan tycka är kanske att skolan skulle behöva ha undervisning om det i skolan. Har själv aldrig haft det, men det har funnits där i livet alltid, så jag visste vad för måndag som var i annalkande. Så att informera i den grad så att man behöver maila föräldrar osv är att ta i. Har människor inget eget ansvar längre?

Hur gör du för att stå ut? Jag får ont i magen varje gång min närstående ringer, eftersom mitt tålamod med både teorierna själva och paniken som de orsakar hos hen är helt slut.

Jag vill ju inte vara kortfattad och låta misstänksam då vi pratar, men det blir ändå slutresultatet eftersom jag är på min vakt, då diskussionen på en sekund svänger från väder, kattungar och blommor till att mina barn kommer att dö eftersom de är vaccinerade.
Det gör jag inte. Kort sagt. Jag undviker allt för mycket kontakt och ser till att hålla umgänget på en väldigt sparsam nivå.

Tanten och hennes sambo tror på allt från att moln egentligen är änglar med hemliga budskap till att covid är bluff och vaccinen kommer döda alla. Båda två sitter hemma, träffar nästan aldrig någon och tror på allt de hittar på nätet 🤦‍♀️

De tar extremt med energi och jag är oftast helt slut efter att ha varit där. Jag tog mycket skit från dem under lång tid, mycket på grund av att jag hela tiden försökte undvika att de skulle bli sura och arga på mig. Sedan kom jag till en gräns där jag bara fick nog och kände att det kvittar. Vill de sura så gör det då, det är inte hela världen. Båda två blir sura eller rent av riktigt förbannade så fort man inte håller med om deras galna ideér. De stod tom och skrek på mig mitt framför barnen en gång för att jag vägrar gå med i något jäkla pyramidspel som de blivit inlurade i. Jag förstörde då deras liv och det var helt och hållet mitt fel att deras ekonomi går åt skogen.

Så nej, jag håller stenhårt på mina gränser och klipper av direkt om de sätter igång. Det blir väldigt kort och hård ton ibland, men det är nödvändigt.

Fast behöver man plötsligt inte vara extra noga med sin källkritik i och med läget då?

Och det här med hesa fredrik.... jag tillhör väl den som tyckte det var något till överdrift. Det tillhör allmänbildning när vi hör det, hur det låter och vad man gör. Vad jag däremot kan tycka är kanske att skolan skulle behöva ha undervisning om det i skolan. Har själv aldrig haft det, men det har funnits där i livet alltid, så jag visste vad för måndag som var i annalkande. Så att informera i den grad så att man behöver maila föräldrar osv är att ta i. Har människor inget eget ansvar längre?
Vi har inte ens Hesa Fredrik i vår kommun. Här tänker de att sms utskick ska räcka :cautious:

Vi har inte ens Hesa Fredrik i vår kommun. Här tänker de att sms utskick ska räcka :cautious:
Det kan ju både vara positivt och negativt! :D

Det betyder ju att det kanske inte finns något direkt värt att bomba i händelse av krig, att det inte finns några större fabriker det kan brinna i eller något som kan orsaka kemikalieutsläpp eller annat farligt för allmänheten så att ett sådant system är av värde.

Det kan ju både vara positivt och negativt! :D

Det betyder ju att det kanske inte finns något direkt värt att bomba i händelse av krig, att det inte finns några större fabriker det kan brinna i eller något som kan orsaka kemikalieutsläpp eller annat farligt för allmänheten så att ett sådant system är av värde.
Sant, jag tänkte nog mest ur den negativa synvinkeln :)
Vi saknar i princip skyddsrum också, inte så krigsförberedda över huvud taget.

Sant, jag tänkte nog mest ur den negativa synvinkeln :)
Vi saknar i princip skyddsrum också, inte så krigsförberedda över huvud taget.
Jag är rätt less på den kampanj som drivs just nu på att "Se vad som händer i Ukraina! Vi måste genast bygga skyddsrum."

I princip hela Sverige är idag landsbygd med internationella mått mätt. Stora delar är näst intill obefolkade, med internationella mått mätt. Undantaget tre eller fyra större städer - som också är små, med internationella mått mätt.

Det finns liksom inget värde för en angripare att terrorbomba Storuman, Sveg eller Svalöv. Skulle denna vilja ha någon av dessa orter pga nåt strategiskt skäl, är det enklare, billigare, snabbare att ta dem på konventionellt vis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar