Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns enligt MSB 8 skyddsrum inom en radie på 800 m från min bostad. Bor i en liten miniort med ca noll anledning att bli bombad annat än om någon råkar sikta totalt fel. Ändå är det ända som diskuteras på lokala fb-gruppen skyddsrum,skyddsrum och åter skyddsrum och det är ramaskri över bristen på dessa. Vad är det jag inte förstår? :confused:
Inte som min miniort? eller ja faktiskt en stad, Oxelösund att både har stål och kalkindustri här. Här kryllar av skyddsrum och, dessutom många lägenhetshus. Tack och lov, så inte tjatas som mycket om skyddsrum i lokalgrupperna här.

Kollade stan jag kommer ifrån, Skara och kryllar av skyddsrum, där fallerar med är 8våns hus... Men gammal "regel" inget får va högre än domkyrkan så max är 4vån :rofl:. @Jeffery , däremot undrar vad som skulle va högintressant där? Jula? :rofl:

Inte som miniort? eller ja faktiskt en stad, Oxelösund att både har stål och kalkindustri här. Här kryllar av skyddsrum och, dessutom många lägenhetshus. Tack och lov, så inte tjatas som mycket om skyddsrum i lokalgrupperna här.

Kollade stan jag kommer ifrån, Skara och kryllar av skyddsrum, där fallerar med är 8våns hus... Men gammal "regel" inget får va högre än domkyrkan så max är 4vån :rofl:. @Jeffery , däremot undrar vad som skulle va högintressant där? Jula? :rofl:

Nää, men däremot Berts sommarland och övriga faciliteter. Kommer ju ihåg hur han och Ian ivrigt kampanjade för minskad invandrig samtidigt som han tjänade miljoner på att hyra ut till migrationsverket under "Jugoslavia krisen".

Nää, men däremot Berts sommarland och övriga faciliteter. Kommer ju ihåg hur han och Ian ivrigt kampanjade för minskad invandrig samtidigt som han tjänade miljoner på att hyra ut till migrationsverket under "Jugoslavia krisen".
Bert har tjänat stora pengar på varje kris och har redan gett klartecken om ett antal platser på flyktingboende även för ukrainare, allt på bekostnad av stat och kommuner.

Det där med 8 våningar måste jag nog förtydliga när jag inte är på tfn.
Såvitt jag vet finns inga regler när och var det ska byggas skyddsrum, min fråga om 8 våningar hade ett helt annat syfte.

Har fått en förklaring på det här (som vi i väst anser) struntpratet om denazifiering av Ukraina, som plötsligt låter logiskt;

Den ryska självbilden, den som matats ut från Kreml under Sovjetstyret post WWII är att det var Ryssland och Sovjetunionen som till sist besegrade Hitler, Nazismen och Tyskland. Och kunde de besegra dem, så kan de besegra vem som helst.

Nu, under den ryska flaggan har ovanstående gått ett steg längre, Ryssland har nu blivit den stora och enda Antinazististka kraften i världen. Antingen är du Ryss, eller så är du Nazi.

En denazifiering av Ukraina ska alltså helt enkelt läsas som en ryssifiering.

Har fått en förklaring på det här (som vi i väst anser) struntpratet om denazifiering av Ukraina, som plötsligt låter logiskt;

Den ryska självbilden, den som matats ut från Kreml under Sovjetstyret post WWII är att det var Ryssland och Sovjetunionen som till sist besegrade Hitler, Nazismen och Tyskland. Och kunde de besegra dem, så kan de besegra vem som helst.

Nu, under den ryska flaggan har ovanstående gått ett steg längre, Ryssland har nu blivit den stora och enda Antinazististka kraften i världen. Antingen är du Ryss, eller så är du Nazi.

En denazifiering av Ukraina ska alltså helt enkelt läsas som en ryssifiering.

Ovanstående är en liten, liten del av en riktigt lång men läsvärd twittertråd som den utmärkte analytikern Kamil Galeev producerat under kvällen idag, under rubriken How to defeat Putin?

Slutsaten är att världen måste få bort Putin nu - det blir inget bättre läge än så här - annars kommer han vara bättre förberedd nästa gång - och då starta ett världskrig.
Rekommenderad läsning, bra för att förstå den Ryska mentaltiteten.

Senast ändrad:
Imorgon lär det komma frågor om förfogandelagen.
En tidning skrev idag om "Det här krävs av dig om kriget skulle komma" "Totalförsvaret kan behöva din bil, din hund....osv"
Så imorgon kan jag gissa vad samtalen handlar om...
Det där är anledningen till att jag slutat att kolla på flera nyhetssidor nu, och absolut inte lyssnar på nyheterna i tv. På samtliga nyheter jag ser så pratas det i princip som om kriget skulle komma till Sverige inatt och att vi alla måste ut omgående och strida med skjutvapen, för det tvingar lagen oss till att göra! Alltså. Någon gång undrar jag om journalister i Sverige verkligen känner sig nöjda med sitt arbete, eller om de bara är desperata att skriva om något för att få behålla sina jobb... Jag skulle skämmas om jag skrivit en text i den stilen som nu matas ut överallt.

Det där är anledningen till att jag slutat att kolla på flera nyhetssidor nu, och absolut inte lyssnar på nyheterna i tv. På samtliga nyheter jag ser så pratas det i princip som om kriget skulle komma till Sverige inatt och att vi alla måste ut omgående och strida med skjutvapen, för det tvingar lagen oss till att göra! Alltså. Någon gång undrar jag om journalister i Sverige verkligen känner sig nöjda med sitt arbete, eller om de bara är desperata att skriva om något för att få behålla sina jobb... Jag skulle skämmas om jag skrivit en text i den stilen som nu matas ut överallt.
Jag läser heller inte så mycket tidningen men det är ju mig (bland många andra) ”allmänheten” ringer så jag behöver ha koll på vilka frågor som diskuteras 😁 Då kan jag förbereda mig.

O det du skriver stämmer inte men antar att det inte är poängen 😁

Den ryska motsvarigheten till Sovjets KGB, FSB (Rysslands Federala Säkerhetstjänst) sägs vara extremt missnöjda med nuvarande situation.

Det fetade ordet är ett understatement.

@Sharpless (2022.03.06 20:33)
Finns det några säkra källor på det, annat än Ukrainsk propaganda?
https://www.bukefalos.se/threads/ryssland-och-framtiden.1506720/page-97#post-19855540

Nej.
Om du med säkra källor menar det som nyhetsbyråer i väst skriver idag.

Men det finns ett dokument på Internet, som sägs vara skrivet av en FSB-agent. Denne skräder inte orden medan han tömmer sitt hjärta.

Detta dokument är dels alldeles för långt för att vara ett falsarium - sådana brukar vara ganska korta för att minska risken att 'skriva fel', dels har flera oberoende analytiker (däribland pensionerade FSB-agenter) som säger att skribenten har alldeles för bra koll (bl.a i detaljtätheten) på vad som skrivs för att vara psyops.

I min värld är den autentisk tills motbevisad, då den stämmer in med rätt så mycket annat jag lärt mig om detta spektakel.

Idag kör svenska medier på stora trumman om ovanstående - som eskalerade häromda'n, då chefer i hög ställning inom FSB greps, förhördes - för att senare hamna i husarrest.

Nedan finns en länk till en översättning på de läckta FSB-dokumenten. Relativt tätt utskrivet blir det 3½ A4-sida, men är ni roade av att läsa om hur respekten i den ryska autokratin hindrar korrekt information att flöda dill den enda beslutshavaren (the one and only Putin), så är detta väl investerad tid.
Det finns flera läckta dokument från FSB.

(ha överseende över sidans reklam. översättaren finansierar sin verksamhet med hjälp av diverse grejs displayas på er webläsare)
http://www.igorsushko.com/2022/03/translation-of-alleged-analysis-of.html

Senast ändrad:
Fast tar man min stadsdel i Stockholm, som inhyser det kraftvärmeverk som förser hela Stockholm med värme, så saknas det skyddsrum för 25 procent av människorna som bor i stadsdelen. Vidare har vi FRA:s anläggning 5 km bort och ett vattenverk som förser hela norra Stockholm med vatten också 5 km bort. Min stadsdel skulle med andra ord vara ganska utsatt, och ändå saknas det plats för ca. 15000 personer.

Det är förstås inte bra att det saknas platser. Men kanske motsvarar de 25 procenten den andel av invånarna som ändå inte kommer att vara hemma i händelse av krig? Idag är även många av de som är anställda av civila myndigheter krigsplacerade där och som möjligen kommer att få skydd på sina arbetsplatser. Det är alltså inte bara krigsplacerad polis och militär som inte kommer att vara hemma när kriget kommer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023