Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite försiktigt vill jag påstå att det verkar kanske hända något svagt positiva saker på den södra fronten ikväll.
Det blir spännande att vakna upp imorgon, och se hur det har utvecklat sig under natten.

Bl.a talas det om ännu en lyckad sneak attack på ett antal ryska helikoptrar ståendes på Kherson flygplats.
Precis vad som gjordes för en handfull da'r se'n.

Och detta samma dag som EU/NATO-länderna Polen, Tjeckiens och Slovakien premiärministrar hälsat på Zelensky i den belägrade krigszonen Kiev.
(Det är nästan så att man tror att detta inte är Kiev, utan i Polen eller Slovakien...)

Senast ändrad:
Samma känsla består fortfarande, plus att den dessutom har spridit sig till Kievs nordvästra flank.

Edit: Det verkar som om inkräktarna tryckts tillbaks ordentligt, och bl.a flygplatsen Hostomel och den strategiska staden Irpin nu åter är under Ukrainsk flagg.

Senast ändrad:
En amerikansk General som varit stationerad i Europa sa att han förutspår att inom 10 dagar kommer Rysslands ammunition, soldater och pengar ta slut. Det blir tuffa 10 dagar för Ukraina men så länge Ukraina fortsätter få vapen från väst så trodde han att de skulle kunna slå ryssarna.

Och detta samma dag som EU/NATO-länderna Polen, Tjeckiens och Slovakien premiärministrar hälsat på Zelensky i den belägrade krigszonen Kiev.
(Det är nästan så att man tror att detta inte är Kiev, utan i Polen eller Slovakien...)

Tryckfel i min text - Slovenien, för bövelen. Inte mer närliggande Slovakien.

/besviken på att Slavonien aldrig utropade sig till en egen republik, det hade gjort allt så mycket klarare.

En amerikansk General som varit stationerad i Europa sa att han förutspår att inom 10 dagar kommer Rysslands ammunition, soldater och pengar ta slut. Det blir tuffa 10 dagar för Ukraina men så länge Ukraina fortsätter få vapen från väst så trodde han att de skulle kunna slå ryssarna.
Jag tror ovanstående mer eller mindre redan har hänt nu, och det ser vi i en välinformerad och direkt Ukrainsk motattack - som kommer driva tillbaks inkräktarna tillbaks över gränsen.

Den här specialmilitäroperationen är byggd på så mycket felinformation, att den är helt felbyxad för den händelseutveckling som skedde; att Ukraina skulle streta emot. Saker har gjorts med för liten mängd trupp, som (med avseende på dess skilda uppgifter) satts in i fel ordning med fel underhållen materiel.

Att detaljer som att Rysslands nykonstruerade högteknologiska vapensystem (skapade efter 2014) har visat sig mer eller mindre odugliga i krig, och är byggda mer för att fylla pengapungen hos oligarker, eller att deras nyss lanserade krypterade ohackningsbara kommunikationslösning havererade, då de själva klippte 4G-master för att lokalbefolkning och motståndare inte skulle kunna kommunicera - det är bara petitesser i sammanhanget.

Det är ett episkt haveri vi bevittnat under tre veckors Goliat mot David.
Clusterfuck, i ordets sanna betydelse.

(stryk 'or' i sista raden nedan, för att se magnituden i detta clusterfuck.)

clusterfuck.webp

Jag har bekanta både kvar i Kyjiv och i Kryvyi Rih (mellan Kyjiv och Krim). Från Kyjiv var senaste rapporten att det visserligen var kö till matbutiker inför utegångsförbudet, men gott om varor förutom vissa mejeriprodukter. Staden bombas (med låg precision, så det är frågan om ren terror utan syfte att slå ut något militärt viktigt), men är väl befäst och det kommer bli mycket svårt att ta sig in med fordon (om de någonsin skulle kunna ta sig så nära).

I Kryvyi Rih har de precis börjat återuppta verksamheten i sin firma, posten har börjat gå igen! Staten har ju tagit bort moms och obligatorisk skatt, så just det här bolaget (som säljer mycket på export) skickar istället 20% i krisstöd till de mest drabbade städerna.

Jag är full av beundran över de ryssar som demonstrerar och protesterar mot kriget i Ryssland. Gudars vet vad som hänt de som blivit arresterade och bortförda. De vet att de inte får något stöd från andra länder, ändå vågar de för att de vet vad som rätt och fel. Jag hoppas att om någon av dem lyckas ta sig ut att de beviljas asyl och skyddas mot paraplyn och polonium.

Just nu på aftonbladet, "Extra" med vita, feta versaler på svart bakgrund, sedan några bilder från Sthlm och stor text: "Kravet från MSB: Blixtutrusta stora bergskyddsrum".

M.a.o. en ny variant av deras "imorgon är det kanske krig i Sverige"... Tänker inte ens klicka på rubriken. Önskar att de hade mer relevanta nyheter istället, eller ja, att det uttrycktes på ett mer ordentligt sätt.

Kan vi inte diskutera här istället för att posta femhundrasjuttioelva "roliga" bilder. En är väl kul men när det blir bara sådana?
Absolut. Jag är för diskussioner on topic.
Ber om ursäkt för att jag laddade upp alla bilderna samtidigt. Skyller på att jag ville passa på när jag hade tid i småbarnslivet och när jag kom ihåg.

Nån annan kanske har tid att starta en egen meme/humor-tråd, likt den för pandemin.

Just nu på aftonbladet, "Extra" med vita, feta versaler på svart bakgrund, sedan några bilder från Sthlm och stor text: "Kravet från MSB: Blixtutrusta stora bergskyddsrum".

M.a.o. en ny variant av deras "imorgon är det kanske krig i Sverige"... Tänker inte ens klicka på rubriken. Önskar att de hade mer relevanta nyheter istället, eller ja, att det uttrycktes på ett mer ordentligt sätt.

Jag tittar inte längre alls på Aftonbladet. Jag håller mig till SVT Nyheter. De är mer sansade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30