Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forlossning-och-barhus-sida-vid-sida-i-belagrade-staden

Jag duger ingenting till... men just nu känner jag mest för att stå med ett vapen där och ha ihjäl de som orsakar sådant (titta inte om ni är känsliga, det är riktigt vidrigt).

Det där slog undan benen på mig. Jag försöker hålla mig balanserad men det där tog fram den rödglödgade ilskan. Det är bara så fel.

/end rant

(vad jag tror är) den film Zelenskyj visade för USA's kongress finns att beskåda på Internet.
Jag vet inte om den ska länkas. Men gör det ändå.
Det är ingen feelgood-2½-minutare. Och samtidigt är väldigt bra gjord.

Titta inte heller på den här, om den här sortens verklighet är ett problem för dig.

De hade gjort mycket mer nytta om de hade fokuserat på "det här kan du göra för att vara så väl förberedd som man kan vara" istället för click bait-tramset de håller på med nu. Undrar vad myndigheten för psykologiskt försvar tycker om dagens medialäge... 🤔
Eller hur. Jag orkar knappt läsa om kriget då jag känner dom kör media som dom gör i USA, försöker skrämma folk mest möjligt.
Så fruktansvärt äckligt av aftonbladet mm. Istället för att fokuserar på hur man kan hjälpa Ukraina, så blir det massor med clickbait och trams.

Jag önskar att hela mitt hjärta att Rysslands pengar snart tar slut och detta kriget får ett avslut och dom går med förlust.

Är det någon som vill hjälpa mig att fatta vad det är för/vad det innebär med "svensk modell" (var ett annat land som också kunde väljas, men minns inte vilket) som Ukraina i förhandlingar med Ryssland avböjt att gå med på?

Är det någon som vill hjälpa mig att fatta vad det är för/vad det innebär med "svensk modell" (var ett annat land som också kunde väljas, men minns inte vilket) som Ukraina i förhandlingar med Ryssland avböjt att gå med på?
Svensk modell innebär neutralitetspolitik, det vill säga allianslös. Nåja, nu är inte Sverige så neutrala. Det andra landet är Österrike. Det som åsyftas är att stå utanför NATO.

(vad jag tror är) den film Zelenskyj visade för USA's kongress finns att beskåda på Internet.
Jag vet inte om den ska länkas. Men gör det ändå.
Det är ingen feelgood-2½-minutare. Och samtidigt är väldigt bra gjord.

Titta inte heller på den här, om den här sortens verklighet är ett problem för dig.

Usch, började titta men kunde inte kolla klart :(.
Vågade aldrig trycka igång filmen på länken @athena_arabians la upp heller. Räckte mer än väl att läsa.

Usch, började titta men kunde inte kolla klart :(.
Vågade aldrig trycka igång filmen på länken @athena_arabians la upp heller. Räckte mer än väl att läsa.

En ska inte titta om en kommer att må dåligt av det.

Jag klarar det, jag blir som sagt rosenrasande arg och vill helt ärligt göra illa någon. Inte för att det är en bra reaktion egentligen och normalt har jag som sagt mitt humör under kontroll. Men det här är så inte ok.

Ryssland vill att de ska vara som Sverige, dvs neutrala och vad gäller NATO alliansfria. EU är vi ju med i redan (Ryssland vill inte ha Ukraina där heller).

Svensk modell innebär neutralitetspolitik, det vill säga allianslös. Nåja, nu är inte Sverige så neutrala. Det andra landet är Österrike. Det som åsyftas är att stå utanför NATO.

Ryssland vill att de ska vara som Sverige, dvs neutrala och vad gäller NATO alliansfria. EU är vi ju med i redan (Ryssland vill inte ha Ukraina där heller).
Tack, var en rätt kass artikel jag läste, den förklarade liksom i princip ingenting..
Men Ryssland måste väl ändå ha mer krav än att Ukraina bara skulle hålla sig utanför Nato? :confused:

Tack, var en rätt kass artikel jag läste, den förklarade liksom i princip ingenting..
Men Ryssland måste väl ändå ha mer krav än att Ukraina bara skulle hålla sig utanför Nato? :confused:

Ja, personligen tror jag att Ryssland inte vill ge med sig alls utan vill som sagt annektera Ukraina som en del av Storryssland.

Sen är ju det hela inte okomplicerat med det strategiska värdet i Krim men också Ukrainas inte obetydliga naturtillgångar heller.

Jadå, finns absolut ingenting som talar för att Ryssland skulle nöja sig med ett allianslöst Ukraina. Finns just nu heller inget som talar för att Ryssland förhandlar med ärligt uppsåt eller har för avsikt att följa avtal.

En 22½ minuter lång CBN News med frilansande krigskorrespondenten Chuck Holton, där han ingående förklarar varför Ryssland inte kommer vinna det här kriget, berättar om situationen i Kiev...
(nej, Kiev är inte belägrat, det är ganska lungt därinne. Ryssarna har inget artilleri som når fram, vad de skjuter är ett fåtal raketer och missiler per dag. Det rapporteras om hela tiden om kraftig beskjutning från media, men det är av reportrar som inte klarar av att skilja på inkommande och utgående artilleri. Det är Ukraina som skjuter mot Ryssar.)
...om hur ryska soldater upplever kriget, om jättekonvojen, om skillnaden mellan kriget i norr, i söder, i öster.

Ledsamt nog är inte hans ljud 100%-igt, det hackar och laggar vid ett fåtal tillfällen.
Men ändå definitivt hörvärd, om man vill få en bild av vad som egentligen händer på marken.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forlossning-och-barhus-sida-vid-sida-i-belagrade-staden

Jag duger ingenting till... men just nu känner jag mest för att stå med ett vapen där och ha ihjäl de som orsakar sådant (titta inte om ni är känsliga, det är riktigt vidrigt).

Det där slog undan benen på mig. Jag försöker hålla mig balanserad men det där tog fram den rödglödgade ilskan. Det är bara så fel.

/end rant
Uff, jag vågar inte titta 😭 Det räcker med bild jag råkade få upp i mitt flöde för några dagar sedan. Det var tur att mina kids inte var hemma, för jag bröt samman fullkomligt. Jävla jävla Putin.

Fick ett meddelande från min vän, han sa att de behöver bra skyttar, (menade på att jag skulle åka ner), Jag är för gammal, för fet, för astmatisk för att göra nytta där.
Jag vill bara att eländet ska ta ett slut!

En 22½ minuter lång CBN News med frilansande krigskorrespondenten Chuck Holton, där han ingående förklarar varför Ryssland inte kommer vinna det här kriget, berättar om situationen i Kiev...
(nej, Kiev är inte belägrat, det är ganska lungt därinne. Ryssarna har inget artilleri som når fram, vad de skjuter är ett fåtal raketer och missiler per dag. Det rapporteras om hela tiden om kraftig beskjutning från media, men det är av reportrar som inte klarar av att skilja på inkommande och utgående artilleri. Det är Ukraina som skjuter mot Ryssar.)
...om hur ryska soldater upplever kriget, om jättekonvojen, om skillnaden mellan kriget i norr, i söder, i öster.

Ledsamt nog är inte hans ljud 100%-igt, det hackar och laggar vid ett fåtal tillfällen.
Men ändå definitivt hörvärd, om man vill få en bild av vad som egentligen händer på marken.

För de som vill förstå vilka CBN News är kan se de första två minuterna av den här videon.

Det finns 230 bekämpade ryska stridsvagnar på bild. Ukraina säger att det faktiska antalet är 440 st. Chuck Holton påstår 1000+. Så fortsätter det genom intervjun. Ger en någon för rosig bild av läget tyvärr.

Jag vill helst inte se bilder alls, alltså är Sveriges radio (P1) min huvudsakliga källa.

P1 och Ekot är mina källor. Jag har sett ett fåtal bilder/filmsnuttar när jag helt enkelt inte hunnit scrolla förbi och en dag var Ekot lite för hemskt. Jag tittar liksom inte på nyheter normalt sett pga blir helt förstörd. Varje dag försöker jag att inte börja gråta och hata mänskligheten för jag vet att det hjälper verkligen ingen att hamna i det läget 🙈

Ja, personligen tror jag att Ryssland inte vill ge med sig alls utan vill som sagt annektera Ukraina som en del av Storryssland.

Sen är ju det hela inte okomplicerat med det strategiska värdet i Krim men också Ukrainas inte obetydliga naturtillgångar heller.
Min bestämda uppfattning är att Ryssland post Sovjet har haft noll strategi att ta hand om några som helst naturtillgångar. Dessa överlämnades med varm hand över till att driva till de enskilda personer som idag kallas oligarker.

Dessa såg bara en sak framför sig; att tjäna så mycket pengar som möjligt, till minsta möjliga ansträngning. Detta fick till följd att det - till absolut största del - är utrikiska företag som idag exploaterar Rysslands naturtillgångar. Undantaget är det som fanns innan Sovjetunionen upplöstes, exempelvis Gazprom.

Så Ukrainas naturtillgångar finns vääääldigt långt ned på Putins lista över vad man vinner med att ta Ukraina.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar