Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst och hört om de svenskar och skandinaver som brådstörtat kommit hem igen, efter att militärbasen de varit förlagda till, blivit bombad. Jag har full förståelse för att det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse, men ärligt talat, vad tänkte de när de bestämde sig för att åka till Ukraina? Insåg de inte att just en sådan här sak kan hända i krig? En militärbas är ett uppenbart mål för fienden att slå ut.

Enligt Jesper Söder (som var där) så var det många som inte hade någon stridserfarenhet alls och en del hade också filmat och tagit bilder på förläggningen och lagt ut på sociala medier, vilket väl inte var särskilt smart gjort.

Vad jag har förstått är det också flera av dem som blivit "hemskickade" igen, när det visar sig att den "erfarenhet" de har inte är någon faktisk erfarenhet. De har nog med att träna sitt eget hemvärn, de som kommer dit måste faktiskt vara till hjälp och inte stjälp. (Det finns en och annan rutinerad stridsgrupp från skandinavien på plats också. Jag har vänner som tex varit på insats i Afghanistan som funderar på att åka. De som går ut i media med att de ska dit kan vi nog räkna med är folk som kommer hem med vändande buss..)

Jag tolkar det som att man antingen genomför en förflyttning eller vill ge sken av det. Så det säger varken bu eller bä om huruvida han faktiskt deltagit på plats eller inte?
Däremot finns det väl en del källor på att han åtminstone spenderar en större del av tiden utanför Kreml, och i isolering.
Flyger de kors och tvärs så skulle det antingen bero på att Putin vill åka Ryssland runt före varje framträdande, eller att det är fler än Putin som flyttar på sig. Jag tror kanske mer på det sistnämnda.

När det gäller isoleringen, handlar det inte om att han håller några meters avstånd till andra? Inte att han skulle hålla sig mil från andra?

Min gissning skulle vara att vill man vara säker på att behålla makten, så behöver man vara nära den. Dvs, i Moskva, inte isolerad och avskuren från andra nånstans på tundran. Av de möjliga residens som talats om, så ligger ingen av dem i Sibirien, utan det har varit Novgorod och Sochi, väldigt långt bort från Sibirien. Ryska härskare har väl aldrig gömt sig i Sibirien?

Vad jag har förstått är det också flera av dem som blivit "hemskickade" igen, när det visar sig att den "erfarenhet" de har inte är någon faktisk erfarenhet. De har nog med att träna sitt eget hemvärn, de som kommer dit måste faktiskt vara till hjälp och inte stjälp. (Det finns en och annan rutinerad stridsgrupp från skandinavien på plats också. Jag har vänner som tex varit på insats i Afghanistan som funderar på att åka. De som går ut i media med att de ska dit kan vi nog räkna med är folk som kommer hem med vändande buss..)
Jag tror det är oundvikligt att man får en del idealistiska stollar med en sån internationell appell. Jag är imponerad att man alls lyckas koordinera allt som strömmar in, så att det gör någon nytta.

Jag är sa stolt över barnen i min dotters klass och imponerad av lärarna. Det var tom ett inslag pa nyheterna igar om barnens skola om hur väl flyktingbarnen tagits emot. 14 barn har börjat i "var" skola. 3 i ena dotterns klass. Fragade henne om hur det fungerade eftersom barnen inte kan ngn tyska. Dottern sa att flyktingbarnen (10-11 aringar) kan ganska bra engelska sa lärarna pratar engelska med barnen och klasskompisarna provar med den engelska dom kan och använder google översättaren pa mobilerna och översätter mellan tyska och ukrainska.

Jag tänkte först att det kändes sa tidigt att barnen redan börjar skolan här men när dom far ett sa bra mottagande sa är det nog bara bra att fa lite normal vardag.

Jag är sa stolt över barnen i min dotters klass och imponerad av lärarna. Det var tom ett inslag pa nyheterna igar om barnens skola om hur väl flyktingbarnen tagits emot. 14 barn har börjat i "var" skola. 3 i ena dotterns klass. Fragade henne om hur det fungerade eftersom barnen inte kan ngn tyska. Dottern sa att flyktingbarnen (10-11 aringar) kan ganska bra engelska sa lärarna pratar engelska med barnen och klasskompisarna provar med den engelska dom kan och använder google översättaren pa mobilerna och översätter mellan tyska och ukrainska.

Jag tänkte först att det kändes sa tidigt att barnen redan börjar skolan här men när dom far ett sa bra mottagande sa är det nog bara bra att fa lite normal vardag.

Ja, jag tror en någorlunda normal vardag med skola osv är väldigt viktigt. Det är barn från Ukraina som börjat i skolan här i Sverige också.

Flyger de kors och tvärs så skulle det antingen bero på att Putin vill åka Ryssland runt före varje framträdande, eller att det är fler än Putin som flyttar på sig. Jag tror kanske mer på det sistnämnda.

När det gäller isoleringen, handlar det inte om att han håller några meters avstånd till andra? Inte att han skulle hålla sig mil från andra?

Min gissning skulle vara att vill man vara säker på att behålla makten, så behöver man vara nära den. Dvs, i Moskva, inte isolerad och avskuren från andra nånstans på tundran. Av de möjliga residens som talats om, så ligger ingen av dem i Sibirien, utan det har varit Novgorod och Sochi, väldigt långt bort från Sibirien. Ryska härskare har väl aldrig gömt sig i Sibirien?

Det är ju en inte helt ovanlig taktik att sätta många fordon i rörelse för att kunna dölja vilket av dem som är känsligt. Ryssland gör det ofta, men det är ju snarast standardförfarande på många fler ställen än så. 2-3 tomma bilar får man ju räkna med även vid vanliga statsbesök tex. Flyganalytiker har även spårat mer rörelse än vanligt åt just det håll han har sin bunker. Det är ju inte ett ställe folk nöjesflyger till så ofta.

Den bunker han har ligger i Altai, så jo, Sibirien. Sen är det väl ingen som kan veta exakt var han är för stunden, men bildanalyser av de framträdanden han gjort i TV tyder åtminstone på att han ofta inte är i samma rum som övriga deltagare.

Alexei Navalny avslöjade en del residens som hörde ihop med Putin,
bl.a det här jakt- och fiskeanläggningen i Sibiriska Krasnoyarsk-regionen.
Det är dock inte det som hans sägs befinna sig i dessa tider.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...ansion-linked-Putin-removed-Russian-maps.html

Artikeln ligger fortfarande uppe men enligt EKO togs siffrororna bort efter 5 minuter, Förklaring till hur "hackare" tog sig in och ändrade i artikeln kommer inom kort enligt VDn

Jag gick in på kp.ru ungefär en och en halv timme efter efter cornucopia rapporterade om de ryska förlusterna och översatte själv via google translate. Det tog säkerligen ett tag också för Cornucopia att hitta artikeln och sedan rapportera om den. Så vad ekot, aftonbladet och andra svenska medier rapporterar stämmer inte. Den enda källan till att förlustsiffrorna bara låg upp i några minuter verkar vara kp.ru själva.

Senast ändrad:
Kan inte nån erbjuda den tävlingsintresserade och fåfänga Putin en plats i Fångarna på Fortet och sedan skapa ett rum där man tvingas skriva på evig fred med våra bröder i Ukraina för att komma ut?

Alternativt som nån skrev innan, låsa bunkern med orden ”här kommer du vara säker för evigt.”

Min 13 åring var irriterad på sina lärare igår, han (och hans kompisar) är oroliga för att de inte vet var det finns skyddsrum för dem att springa till om det smäller.
De ska inte behöva tänka på sådant! :(
Det är hjärtskärande att höra barnen vara rädda för krig och känna att de måste ha koll på var det finns skyddsrum när de är i skolan 😭

Ryssen Alexander Nevzorov förutspår hur ett kommande krig mot Ukraina kommer gå - och detta i april 2021.
Han är, milt sagt, ganska 'spot on'.

Nevzorov är journalist, filmare och har suttit i det ryska parlamentet 1993-2007.
Han är dessutom förklarad som helgon av den Ryska Kyrkan av det Flygande Spaghettimonstret.

Min 13 åring var irriterad på sina lärare igår, han (och hans kompisar) är oroliga för att de inte vet var det finns skyddsrum för dem att springa till om det smäller.
Det är hjärtskärande att höra barnen vara rädda för krig och känna att de måste ha koll på var det finns skyddsrum när de är i skolan 😭
Du får tipsa hens lärare om att det faktiskt finns en del bra stöd för att prata om krig och kriser. Här är en bra start som du kan tipsa om:
https://www.skolverket.se/skolutvec...tt-prata-med-barn-och-unga-om-krig-och-kriser

För du har helt rätt. Barn ska inte behöva vara rädda och oroliga nu. De behöver trygghet så att de kan ha fokus på sin skola.

Ryssen Alexander Nevzorov förutspår hur ett kommande krig mot Ukraina kommer gå - och detta i april 2021.
Han är, milt sagt, ganska 'spot on'.

Nevzorov är journalist, filmare och har suttit i det ryska parlamentet 1993-2007.
Han är dessutom förklarad som helgon av den Ryska Kyrkan av det Flygande Spaghettimonstret.
Det där såg ut som det bara hade ryska subtitles.
Det blir lite bättre med Engelska...

Varför var han irriterad på sina lärare? Och han behöver ju inte tänka på sånt, det låter som ni har lite föräldrajobb att göra därhemma med att förklara vad det är som händer, och varför han inte behöver vara rädd för krig.

Det måste vara jobbigt och rejält distraherande. Någon behöver förklara för honom och hans kompisar att det inte börjar regna bomber och granater utan förvarning.

Varför var han irriterad på sina lärare? Och han behöver ju inte tänka på sånt, det låter som ni har lite föräldrajobb att göra därhemma med att förklara vad det är som händer, och varför han inte behöver vara rädd för krig.
Ursäkta? 🤨
Så du anser att det är föräldrarnas fel om barnen blir oroliga när det är krig inte alls speciellt långt härifrån (så himla långt är det trots allt inte till Ukraina) och de hör, ser och läser om det överallt? Att tänka att "det händer inte mig" är bara naivt och ärligt talat ganska obildat och inget jag tänker lära mina barn. Din kommentar var inte konstruktiv för fem öre utan bara oförskämd och nedlåtande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar