Jag har läst och hört om de svenskar och skandinaver som brådstörtat kommit hem igen, efter att militärbasen de varit förlagda till, blivit bombad. Jag har full förståelse för att det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse, men ärligt talat, vad tänkte de när de bestämde sig för att åka till Ukraina? Insåg de inte att just en sådan här sak kan hända i krig? En militärbas är ett uppenbart mål för fienden att slå ut.
Enligt Jesper Söder (som var där) så var det många som inte hade någon stridserfarenhet alls och en del hade också filmat och tagit bilder på förläggningen och lagt ut på sociala medier, vilket väl inte var särskilt smart gjort.
Vad jag har förstått är det också flera av dem som blivit "hemskickade" igen, när det visar sig att den "erfarenhet" de har inte är någon faktisk erfarenhet. De har nog med att träna sitt eget hemvärn, de som kommer dit måste faktiskt vara till hjälp och inte stjälp. (Det finns en och annan rutinerad stridsgrupp från skandinavien på plats också. Jag har vänner som tex varit på insats i Afghanistan som funderar på att åka. De som går ut i media med att de ska dit kan vi nog räkna med är folk som kommer hem med vändande buss..)