Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från Sydsvenskan:

Bifogade filer

• 67329812-FB9E-4CE2-B826-39E74E4ADF04.webp
    67329812-FB9E-4CE2-B826-39E74E4ADF04.webp
    34,3 KB · Visningar: 208
Jag har en kollega från Ukraina. Idag sa jag till henne att jag flyttar ut och bor med min make i hans tvåa tills vidar. Hennes familj kan få ha mitt faktiskt jättefina 270 kvadrat hem om de vill komma hela släkte. Jag är stolt för jag menar det. Måndag och tisdag nästa vecka ska jag ta bort allt personligt städa bädda etc 8 pers får bra säng iaf.

Tittar på Wartime Farm (igen) gillar alla 'Farm' serier. Apropå att inte avslöja något om eventuella trupprörelser i Sverige. I England under WWII slutade man att annonsera väderrapporter (logiskt) även om jag antar att tyskarna hade egna meteorologer, vilket kunde göra livet för bönder surt ibland. Man fick helt enkelt lita på knep från gamla goda tider innan meteorologer

Det är jag också säker på - men vi är fortfarande med i EU, och vi vill inte bjuda på den lätte att någon skulle tolka en sådan No Fly Zone som att EU förklarar krig mot Ryssland.

Bättre med en FN-ledd koalision med länder som typ Saudi, Australien och Brasilien.

Just nu behövs inte så mycket för att hålla luftrummet, skulle jag gissa. Stridsvärdet på Rysslands Flygvapen motsvarar just nu inte den näst största i världen, som deras numerär påstår.

F16 höll ju lekstuga med Iraks flotta av MIG och SU, (det gör den ju förövrigt med Gripen också i en luft duell) så Norge och Danmark skulle enkelt hålla NoFly zonen över Ukraina med stöd av ett par A2 Hawker och KC135 Stratotankers.

Om USA samtidigt lät snabb utbilda ett 20 tal europeiska piloter på Worthogen och "sälja" 20 plan till piloternas länder, skulle även ryska hotet från pansrade fordon vara borta på någon vecka.

2-3 stycken C130 AC hade ju heller inte vore dumt att låna ut, alla Nato länder har ju piloter som flyger Hercen dagligen och laddare till kanonerna har man ju redan i marktrupperna. De ända man behöver utbilda är "skytten" som sitter vid bildskärmarna och väljer mål och kanon.

Det finns inga reaktorer i drift i Tjernobyl. SSM gör bedömningen att på flera veckors sikt finns ingen risk för radioaktivt utsläpp (det finns ju ett lager med kärnbränsle där som behöver kylning). Men visst, man vet väl aldrig.
Nej, de sista reaktorerna togs ur drift på hösten 2000. Men lagrat ryskt material med otillräcklig kylning har ju resulterat i katastrof förut.

Nu har regeringen kommit på att vi behöver öka försvaret. Heja, säga vad man vill om SD men det Magdalena A säger nu är samma sak som Åkesson sade redan för 10 år sedan. Han blev då i princip dumförklarad av Reinfeldt, Sverige skulle ju aldrig hamna i ett sådant läge att det behövdes. 🤦‍♀️ Nu står vi inför att det eventuellt blir krig även här, DÅ först kommer regeringen på att det kanske är dags att tag i det och att det måste ske så snabbt som möjligt vilket kommer kosta multum. Är inte "SD:are" men i den här frågan tycker jag ändå att Åkesson hade rätt. S vill självklart finansiera detta med ännu högre skatter.

Nu har regeringen kommit på att vi behöver öka försvaret. Heja, säga vad man vill om SD men det Magdalena A säger nu är samma sak som Åkesson sade redan för 10 år sedan. Han blev då i princip dumförklarad av Reinfeldt, Sverige skulle ju aldrig hamna i ett sådant läge att det behövdes. 🤦‍♀️ Nu står vi inför att det eventuellt blir krig även här, DÅ först kommer regeringen på att det kanske är dags att tag i det och att det måste ske så snabbt som möjligt vilket kommer kosta multum. Är inte "SD:are" men i den här frågan tycker jag ändå att Åkesson hade rätt. S vill självklart finansiera detta med ännu högre skatter.

1. Sossarna kan ju inte lastas för något moderaterna gjorde (även om ingen rikspolitiker idag är helt oskyldig vad gäller nedmonteringen av vårt försvar). Hur i hela friden gör du den kopplingen?
2. Hur hade du tänkt att det annars skulle finansieras?! Skära i vården?

Tänk på att det är ett valår och populismen kommer att frodas hos alla partier (tja, kanske minus MP och V då) och SD är sinnebilden av populister...

Sedan är det inte alls ovanligt att oppositionen kommer med utspel mot sittande regering, det är liksom deras jobb.

Edit: Sedan anser jag att det var skandal att montera ner försvaret oavsett politisk färg i regeringsställning. De glömde bort att allmän värnplikt även var av godo för mognaden hos främst killarna och att det i förlängningen hade varit bra för integrationen. I försvaret lär en sig att samarbeta och lita på den bredvid en, oavsett namn och hudfärg.

Eh, what? De senaste veckornas händelser har väl visat att "rysskräcken" i högsta grad inte är tagen ur tomma luften?!
Putin vill ju återställa gränserna för gamla storryssland, när var Sverige en del av Ryssland/Sovjet? Dessutom har ju ryssarna händerna fulla i Ukraina, vad det verkar. Om något annat land står på tur så är det väl Moldavien, i så fall. Där är ju ryssarna redan på plats i transnistrien. Eller Baltikum - om inte de hade varit med i NATO.

Putin anser uppenbart att Ukraina inte är en egen nation, och att ukrainare egentligen är "småryssar" och alltså borde följa Ryssland. Jag har aldrig hört honom säga att Sverige inte finns, eller att svenskar egentligen är ryssar. Det finns en metod i vansinnet, så att säga. Han angriper inte länder på måfå.

Putin vill ju återställa gränserna för gamla storryssland, när var Sverige en del av Ryssland/Sovjet? Dessutom har ju ryssarna händerna fulla i Ukraina, vad det verkar. Om något annat land står på tur så är det väl Moldavien, i så fall. Eller Baltikum - om inte de hade varit med i NATO.

Putin anser uppenbart att Ukraina inte är en egen nation, och att ukrainare egentligen är "småryssar" och alltså borde följa Ryssland. Jag har aldrig hört honom säga att Sverige inte finns, eller att svenskar egentligen är ryssar. Det finns en metod i vansinnet, så att säga. Han angriper inte länder på måfå.

Ok.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?