Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör man med flyktingar från andra länder? Någon som vet? Det här problemet är väl förmodligen inte unikt för just Ukraina, tänker jag.Undra om den svenska sjukvården (eller alla mottagarländer av flyktingar såklart) förbereder sig på detta också? Jag läste om att de förberedde sig för vaccination av covid iaf. Hoppas även detta.
Det är jag också säker på - men vi är fortfarande med i EU, och vi vill inte bjuda på den lätte att någon skulle tolka en sådan No Fly Zone som att EU förklarar krig mot Ryssland.
Bättre med en FN-ledd koalision med länder som typ Saudi, Australien och Brasilien.
Just nu behövs inte så mycket för att hålla luftrummet, skulle jag gissa. Stridsvärdet på Rysslands Flygvapen motsvarar just nu inte den näst största i världen, som deras numerär påstår.
Nu är det klart att Polen gratis skickar samtliga sina MIG-29 till Ukraina,
mot att USA skickar begagnade plan med samma kapacitet till Polen.
Nej, de sista reaktorerna togs ur drift på hösten 2000. Men lagrat ryskt material med otillräcklig kylning har ju resulterat i katastrof förut.Det finns inga reaktorer i drift i Tjernobyl. SSM gör bedömningen att på flera veckors sikt finns ingen risk för radioaktivt utsläpp (det finns ju ett lager med kärnbränsle där som behöver kylning). Men visst, man vet väl aldrig.
Nu har regeringen kommit på att vi behöver öka försvaret. Heja, säga vad man vill om SD men det Magdalena A säger nu är samma sak som Åkesson sade redan för 10 år sedan. Han blev då i princip dumförklarad av Reinfeldt, Sverige skulle ju aldrig hamna i ett sådant läge att det behövdes. Nu står vi inför att det eventuellt blir krig även här, DÅ först kommer regeringen på att det kanske är dags att tag i det och att det måste ske så snabbt som möjligt vilket kommer kosta multum. Är inte "SD:are" men i den här frågan tycker jag ändå att Åkesson hade rätt. S vill självklart finansiera detta med ännu högre skatter.
Om jag förstått det rätt så är det härden från olyckan 1986 som fortfarande behöver kylning.Nej, de sista reaktorerna togs ur drift på hösten 2000. Men lagrat ryskt material med otillräcklig kylning har ju resulterat i katastrof förut.
Jag tror det är den gamla rysskräcken som sitter i här i Sverige. Som de flesta rädslor är den inte nödvändigtvis rationell.Här är många väldigt rädda för utsläpp från kärnkraft men inte så oroliga för att kriget ska komma hit. I Sverige känns det som att det är tvärtom
Jag tror det är den gamla rysskräcken som sitter i här i Sverige. Som de flesta rädslor är den inte nödvändigtvis rationell.
Jag kan bara tala för mig själv men min rysskräck är påtaglig.Jag tror det är den gamla rysskräcken som sitter i här i Sverige. Som de flesta rädslor är den inte nödvändigtvis rationell.
Putin vill ju återställa gränserna för gamla storryssland, när var Sverige en del av Ryssland/Sovjet? Dessutom har ju ryssarna händerna fulla i Ukraina, vad det verkar. Om något annat land står på tur så är det väl Moldavien, i så fall. Där är ju ryssarna redan på plats i transnistrien. Eller Baltikum - om inte de hade varit med i NATO.Eh, what? De senaste veckornas händelser har väl visat att "rysskräcken" i högsta grad inte är tagen ur tomma luften?!
Putin vill ju återställa gränserna för gamla storryssland, när var Sverige en del av Ryssland/Sovjet? Dessutom har ju ryssarna händerna fulla i Ukraina, vad det verkar. Om något annat land står på tur så är det väl Moldavien, i så fall. Eller Baltikum - om inte de hade varit med i NATO.
Putin anser uppenbart att Ukraina inte är en egen nation, och att ukrainare egentligen är "småryssar" och alltså borde följa Ryssland. Jag har aldrig hört honom säga att Sverige inte finns, eller att svenskar egentligen är ryssar. Det finns en metod i vansinnet, så att säga. Han angriper inte länder på måfå.