Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Putin vill ju återställa gränserna för gamla storryssland, när var Sverige en del av Ryssland/Sovjet? Dessutom har ju ryssarna händerna fulla i Ukraina, vad det verkar. Om något annat land står på tur så är det väl Moldavien, i så fall. Där är ju ryssarna redan på plats i transnistrien. Eller Baltikum - om inte de hade varit med i NATO.

Putin anser uppenbart att Ukraina inte är en egen nation, och att ukrainare egentligen är "småryssar" och alltså borde följa Ryssland. Jag har aldrig hört honom säga att Sverige inte finns, eller att svenskar egentligen är ryssar. Det finns en metod i vansinnet, så att säga. Han angriper inte länder på måfå.
Så Finland? Estland? Letland? Litauen?

Nu har regeringen kommit på att vi behöver öka försvaret. Heja, säga vad man vill om SD men det Magdalena A säger nu är samma sak som Åkesson sade redan för 10 år sedan. Han blev då i princip dumförklarad av Reinfeldt, Sverige skulle ju aldrig hamna i ett sådant läge att det behövdes. 🤦‍♀️ Nu står vi inför att det eventuellt blir krig även här, DÅ först kommer regeringen på att det kanske är dags att tag i det och att det måste ske så snabbt som möjligt vilket kommer kosta multum. Är inte "SD:are" men i den här frågan tycker jag ändå att Åkesson hade rätt. S vill självklart finansiera detta med ännu högre skatter.
Kommer man med tillräckligt många utspel, så kan man ibland säga något som går att tolka som att man hade "rätt".

Putin vill ju återställa gränserna för gamla storryssland, när var Sverige en del av Ryssland/Sovjet? Dessutom har ju ryssarna händerna fulla i Ukraina, vad det verkar. Om något annat land står på tur så är det väl Moldavien, i så fall. Där är ju ryssarna redan på plats i transnistrien. Eller Baltikum - om inte de hade varit med i NATO.

Putin anser uppenbart att Ukraina inte är en egen nation, och att ukrainare egentligen är "småryssar" och alltså borde följa Ryssland. Jag har aldrig hört honom säga att Sverige inte finns, eller att svenskar egentligen är ryssar. Det finns en metod i vansinnet, så att säga. Han angriper inte länder på måfå.

Och du ser inget problem i att han troligtvis kommer vilja invadera fler länder bara för att Sverige och landet du bor inte ligger i direkt skottlinje??

Jag tycker att det är oerhört obehagligt när folk tänker så. Det var den tanken som gjorde att väst tillät Hitler att sakta men säkert utöka sitt territorium och invadera bl.a. Polen. "Men han har lovat att han bara vill ha den lilla biten land och sen är han nöjd". "Peace in our time!". Osv. Nä, Putin ska stoppas för att han är ett hot mot hela Europa. Inte bara mot länder som tidigare varit utsatta för Rysslands/Sovjets terror.

Och du ser inget problem i att han troligtvis kommer vilja invadera fler länder bara för att Sverige och landet du bor inte ligger i direkt skottlinje??

Jag tycker att det är oerhört obehagligt när folk tänker så. Det var den tanken som gjorde att väst tillät Hitler att sakta med säkert utöka sitt territorium och invadera bl.a. Polen. "Men han har lovat att han bara vill ha den lilla biten land och sen är han nöjd". "Peace in out time!". Osv. Nä, Putin ska stoppas för att han är ett hot mot hela Europa. Inte bara mot länder som tidigare varit utsatta för Rysslands/Sovjets terror.

Ja, det finns ju en anledning till att en majoritet av svenska försvarets scenarion inbegriper Ryssland.

FYI om det fetade:
Om/när Ryssland tänker återförliva Baltikum till Ryssland/Sovjet, så är de tvingade att använda Gotland för att positionera eget luftvärn, så att man kan skydda en sådan operation mot NATO's ögonblickligen utlösta Artikel 5.

Go figure vad det skulle betyda för Sveriges neutralitet.

Välkomna tillbaka alla de som talar ryska, på senaste åren har det ju varit arabiska man premierat men försvaret har väl insett att Ryssland och inte Syrien är det största hotet.

Jag håller med om att det finns skäl att mana till en balanserad syn på den eventuella risk som Putinregimen utgör för Sverige. Putin har med allra största sannolikhet ingen avsikt att införliva Sverige i ett storryssland. Däremot spelar Sverige en geopolitiskt viktig roll för Putin, både som sköld mot ett expanderande NATO och som (i form av Gotland) strategisk språngbräda om Putinregimen skulle få för sig att genomföra samma manöver på Baltikum som på Ukraina.

Med det sagt så tror jag att inte att det senare scenariot är särskilt realistiskt. Istället tänker jag att det är vilka eventuella ytterligare steg som Putin är beredd att ta för att ytterligare förhindra NATOs utbredning som är mest oroande för Sveriges del - eller vilka medel som han kan ta till för att inte tappa ansiktet om kriget i Ukraina inte får den utgång han har tänkt sig.

Välkomna tillbaka alla de som talar ryska, på senaste åren har det ju varit arabiska man premierat men försvaret har väl insett att Ryssland och inte Syrien är det största hotet.
Vad menar du? Har försvaret sparkat alla som talar ryska senaste åren?

Hur går det ihop med det @athena_arabians skriver om att de flesta övningsscenarier inbegriper Ryssland?

Jag håller med om att det finns skäl att mana till en balanserad syn på den eventuella risk som Putinregimen utgör för Sverige. Putin har med allra största sannolikhet ingen avsikt att införliva Sverige i ett storryssland. Däremot spelar Sverige en geopolitiskt viktig roll för Putin, både som sköld mot ett expanderande NATO och som (i form av Gotland) strategisk språngbräda om Putinregimen skulle få för sig att genomföra samma manöver på Baltikum som på Ukraina.

Med det sagt så tror jag att inte att det senare scenariot är särskilt realistiskt. Istället tänker jag att det är vilka eventuella ytterligare steg som Putin är beredd att ta för att ytterligare förhindra NATOs utbredning som är mest oroande för Sveriges del - eller vilka medel som han kan ta till för att inte tappa ansiktet om kriget i Ukraina inte får den utgång han har tänkt sig.

En annan fråga gällande försvarets varande eller inte varande är ju om vi rent moraliskt sett kan blunda för ett expanderande Ryssland som attackerar suveräna stater som inte är intresserade av att ingå i Storryssland? Stater som vi i en del fall har rätt nära samarbeten med.

Anser vi att vi inte kan blunda för det måste vi ha ett försvar, både för våra egna gränsers skull och för att kunna delta i FN-sanktionerade insatser om det kommer till det.

Jag är orolig för vad satsningen på försvaret ska innebära för ekonomin och det politiska läget i Sverige. Jag har svårt att se att vi ska kunna finansiera satsningen med insparningar på andra områden vilket innebär skattehöjningar som i sin tur innebär att de borgliga partierna antagligen kommer öka eftersom många svenskar är emot högre skatter. Det i sin tur kan leda till kraftiga minskningar i välfärden vilken jag verkligen inte tycker att vi behöver när vi ska leva med en oro för krig och antagligen ett ökat antal flyktingar.

Miljöpolitiken kommer hamna i bakgrunden och får antagligen stå tillbaka för att vi ska kunna göra satsningar på försvaret samtidigt som vi hör om exempelvis regnskogens kollaps och ökade antal naturkatastrofer. Det känns som att vi har en mörk period framför oss rent politiskt.

Ryssland är ett av de länder som lägger stor resurs på att aktivt bedriva underrättelseinhämtning mot Sverige. Det riktar sig mot industrin men även mot militära intressen. Om de var helt ointresserade av att angripa oss så skulle det här vara totalt amatörmässigt resursslöseri. Man kan anklaga rysk underrättelsetjänst för många saker. Men några amatörer är de inte.

Ryssland är ett av de länder som lägger stor resurs på att aktivt bedriva underrättelseinhämtning mot Sverige. Det riktar sig mot industrin men även mot militära intressen. Om de var helt ointresserade av att angripa oss så skulle det här vara totalt amatörmässigt resursslöseri. Man kan anklaga rysk underrättelsetjänst för många saker. Men några amatörer är de inte.

Jag vet inte om bedrivandet av underrättelseinhämtning mot Sverige säger något alls om intresset av att angripa oss militärt. Sverige bedriver ju underrättelseinhämtning gentemot Ryssland i hyfsat stor omfattning utan att vi har minsta avsikt att invadera Ryssland.

Min förståelse av Putin är att han är intresserad av att undanröja hot mot Ryssland, bland annat Sveriges förhållande till NATO, samt att återfå det han menar är den eftersträvansvärda maktbalansen och den bipolära avskräckningsbalansen mellan två stormakter som existerade under Sovjettiden.

Nu har regeringen kommit på att vi behöver öka försvaret. Heja, säga vad man vill om SD men det Magdalena A säger nu är samma sak som Åkesson sade redan för 10 år sedan. Han blev då i princip dumförklarad av Reinfeldt, Sverige skulle ju aldrig hamna i ett sådant läge att det behövdes. 🤦‍♀️ Nu står vi inför att det eventuellt blir krig även här, DÅ först kommer regeringen på att det kanske är dags att tag i det och att det måste ske så snabbt som möjligt vilket kommer kosta multum. Är inte "SD:are" men i den här frågan tycker jag ändå att Åkesson hade rätt. S vill självklart finansiera detta med ännu högre skatter.

Förutom vad andra redan har skrivit så är ju upprustning och omställning av försvaret strikt taget inte något som någon har kommit på den senaste veckan, även om ämnet förstås har högaktualiserats nu. Detta har ju diskuterats, och även påbörjats, i alla fall för ett antal år sedan. Om än kanske mer försiktigt än vad som väl troligen kommer att ske nu framöver.

Sen kan man väl, om man så vill, förstås diskutera hur Försvarsmakten har förvaltats under årens lopp, men det har ju som sagt ett antal folkvalda riksdagspartier och regeringar varit delaktiga i (utifrån hur man bedömt att världsläget sett ut, kan tänkas).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?