Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte om bedrivandet av underrättelseinhämtning mot Sverige säger något alls om intresset av att angripa oss militärt. Sverige bedriver ju underrättelseinhämtning gentemot Ryssland i hyfsat stor omfattning utan att vi har minsta avsikt att invadera Ryssland.

Min förståelse av Putin är att han är intresserad av att undanröja hot mot Ryssland, bland annat Sveriges förhållande till NATO, samt att återfå det han menar är den eftersträvansvärda maktbalansen och den bipolära avskräckningsbalansen mellan två stormakter som existerade under Sovjettiden.
Visst är det så, att vi också inhämtar mot Ryssland. Bland annat genom signalspaning. Men vi bedriver ingen krigsförberedande inhämtning, vi rekryterar inte agenter i Ryssland och det är inte så att var tredje ambassadanställd på svenska ambassaden i Moskva jobbar för MUST. Och det är klart att bara för att Ryssland förbereder sig på att angripa Sverige så betyder det inte att de avser att göra det.

Visst är det så, att vi också inhämtar mot Ryssland. Bland annat genom signalspaning. Men vi bedriver ingen krigsförberedande inhämtning, vi rekryterar inte agenter i Ryssland och det är inte så att var tredje ambassadanställd på svenska ambassaden i Moskva jobbar för MUST. Och det är klart att bara för att Ryssland förbereder sig på att angripa Sverige så betyder det inte att de avser att göra det.

Det är självklart betydande skillnader i praktiken, som har sin grund i synen på vad rätten till självförsvar omfattas av.

Det här är lite OT och så...men Farmen Norge har krig i Ryssland som anledning för gårdsägaren att inte vara hemma och anlita arrendatorer (d v s se som tävlar i programmet).
Det var mycket och många blandade känslor som första programmet gav mig.

2022 blir bara mer och mer surrealistiskt…

047C8837-2DCB-4C0D-BCF1-C7F9B7D1BF7C.webp

Hade Putin tänkt till så hade han antingen invaderat innan 2020 eller efter 2024 särskilt om Trump vinner då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar