Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon form av uppgifter om hur läget är idag? Det kan ju hända väldigt mycket på 6-7 år, både åt det bättre och det sämre hållet. 😔
Min uppfattning är att motståndet mot vaccin i allmänhet var hög i Ukraina 2014, och inte direkt lägre idag.
(precis som i många andra fd öststatsländer;
'ingenting som staten vill kan vara bra för mig som individ')

Andrei Turchak, secretary of the ruling United Russia party's general council, said on Monday evening: "United Russia proposes nationalising production plants of the companies that announce their exit and the closure of production in Russia", during what he described as a "special operation" in Ukraine.*
*https://www.bbc.com/news/business-60665877

Så det verkar som att de önskar att Sovjet skall återuppstå i mer än bara landsgränser:grin:

Min uppfattning är att motståndet mot vaccin i allmänhet var hög i Ukraina 2014, och inte direkt lägre idag.
(precis som i många andra fd öststatsländer;
'ingenting som staten vill kan vara bra för mig som individ')

Mm, jag tänkte om man haft koll på om det varit nyliga utbrott av tex mässling och polio, för då är det ju lite mer medicinsk beredskap som krävs. Men å andra sidan kan ju sånt blossa upp i en flyktsituation utan att ha varit något direkt orosmoln tidigare. 😔

Det visar definitivt hur viktigt det är att fortsätta vaccinera även i "friska samhällen", om nån nu hade argument för motsatsen.

*https://www.bbc.com/news/business-60665877

Så det verkar som att de önskar att Sovjet skall återuppstå i mer än bara landsgränser:grin:

"Lära sig av historien" är ju uppenbarligen inte en grej man sysslar med i någon större utsträckning. Önskar bara att man hade kunnat lyfta ut alla ryssar som inte vill vara med om det här, så kan de se hur bra det går med en total brain drain och järnridå.

Världen ser inte längre ut som under kalla kriget, och även då hade man ständiga problem med att motstånd, sabotage och avhopp.

För en halvtimme se'n klipptes strömförsörjningen till Tjernobylverken.
Tankarna till dieselaggregaten för kylanläggningen är dimensionerade för 48h drift.

Vad som händer se'n är oklart.

Edit:
"IAEA sees no critical impact on safety."
https://twitter.com/iaeaorg

Edit2:
Skulle inte sätta en månadspeng på att dieseltankar på ryskkontrolerad mark på ockuperat område är lika fulla nu som de var då ryssen kom dit.

Senast ändrad:
För en halvtimme se'n klipptes strömförsörjningen till Tjernobylverken.
Tankarna till dieselaggregaten för kylanläggningen är dimensionerade för 48h drift.

Vad som händer se'n är oklart.

Edit:
"IAEA sees no critical impact on safety."
https://twitter.com/iaeaorg

Edit2:
Skulle inte sätta en månadspeng på att dieseltankar på ryskkontrolerad mark på ockuperat område är lika fulla nu som de var då ryssen kom dit.
Just nu och närmaste veckan blåser det nästan rakt mot Kiev, 10 mil söderut. Hoppas att det är en tillfällighet.

Om någon undrar över oljepriserna. Fan ta OPEC, det finns tillräckligt med olja men Saudi och Abu Dabi vägrar att ersätta Rysslands oljeproduktion, eg det finns tillräckligt men om inte USA stöder kriget i Jemen så kommer de inte öka produktionen. Så om någon undrar över varför oljepriserna skenar trots att det finns tillräckligt med resurser i världen så vet vi varför.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...-oil-prices-unless-Joe-Biden-backs-Yemen.html

Vad var sammanhanget och vem är ursprungskällan? En bild på ett oönskat element säger ju exakt ingenting om någonting och ursprungstweeten är raderad...?

(Kom ihåg att rätt mycket av det som släpps ut i bildväg har ett syfte åt det ena eller det andra hållet, och i extremt många fall är fotat vid helt andra tillfällen än man vill göra sken av. Många av de bilder som cirkulerar som mest i sociala medier är redan "avslöjade" av tex bellingcat.)

Det var alltså inte Ryssland eller ryskvänliga källor utan EU som twittrade. Det är borttaget nu.

Det var alltså inte Ryssland eller ryskvänliga källor utan EU som twittrade. Det är borttaget nu.

Ja, jo, men vad var det du ville diskutera eller poängtera med att lägga in bilden?

(Nu vet jag inte exakt vilka bilder som var i den här tråden, men det cirkulerar en hel del bilder på just de högerextrema grupperna, tagna i helt andra sammanhang och syften. Både bellingcat och EUs egen källkritikbyrå har "avslöjat" många av dem. Och det är ju tyvärr långt ifrån säkert att det som publiceras av "goda" källor är sant heller, men det är en helt annan fråga. Både svensk media och tex Carl Bildt på sin twitter har ju spridit bilder som redan var "avslöjade". Rätt eller fel kan man ju diskutera, men det är bra att vara medveten om det åtminstone, och fundera på vem det gynnar i längden.)

Ja, jo, men vad var det du ville diskutera eller poängtera med att lägga in bilden?

(Nu vet jag inte exakt vilka bilder som var i den här tråden, men det cirkulerar en hel del bilder på just de högerextrema grupperna, tagna i helt andra sammanhang och syften. Både bellingcat och EUs egen källkritikbyrå har "avslöjat" många av dem. Och det är ju tyvärr långt ifrån säkert att det som publiceras av "goda" källor är sant heller, men det är en helt annan fråga. Både svensk media och tex Carl Bildt på sin twitter har ju spridit bilder som redan var "avslöjade". Rätt eller fel kan man ju diskutera, men det är bra att vara medveten om det åtminstone, och fundera på vem det gynnar i längden.)

Poängen var att när NATO publicerar en bild på en kvinna i ukranisk militäruniform som bär ett nazistiskt svart sol märke på sin officiella twitter kanske man skulle källgranskat bättre. Att det finns nazistiska strömningar i Ukraina tycker jag inte att man ska förneka, det gör ingen en tjänst.

Om någon undrar över oljepriserna. Fan ta OPEC, det finns tillräckligt med olja men Saudi och Abu Dabi vägrar att ersätta Rysslands oljeproduktion, eg det finns tillräckligt men om inte USA stöder kriget i Jemen så kommer de inte öka produktionen. Så om någon undrar över varför oljepriserna skenar trots att det finns tillräckligt med resurser i världen så vet vi varför.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...-oil-prices-unless-Joe-Biden-backs-Yemen.html
Frågan är om inte Saudiarabien hade också varit att gå till en annan diktator istället för Putin och Maduro.... :grin:

Fast där står det ett par veckor innan man behöver se över andra möjligheter till nedkylningen, som diesel. Så jag tolkar det som att verket klarar sig självt i ett par veckor och sedan finns det dieseltankar för drift i 48h? (Som kanske inte behöver slås på alla 48h i raken?)
Ja, det ska ju inte finnas nån reaktorhärd i drift att kyla.

Vi kan väl vara överens om att för oss icke kärnfysiker med lokal kunskap om anläggningen i Pripyat, så är läget svårtolkat - så vi får falla tillbaka på att varken IAEA och vår egen Strålskyddsinspektion verkar jättestressade.

Här i Österrike kommer tydligen 80% av all gas från Ryssland (i Wien värms hälften av alla byggnader med gas).
Just du är flera ministrar bla i Saudiarabien och förhandlar om flytande gas. Jag vet inte om det känns så bra men det behövs en snabb kortsiktig lösning men jag hoppas att det samtidigt satsas på bättre långsiktliga lösningar.

Vi har också gas uppvärmning men började redan förra året att planera för ett byte. Det känns inte helt bra att den värme vi har i huset nu troligtvis kommer från Ryssland. Det är soligt nu så varmvattnet kommer iaf via solcellerna.

Österrike har haft mkt affärssamarbeten och har varit bra affärspartner. Väldigt många rika ryssar har boenden här i alperna. Firman där min man jobbar tappar ca 10% nu när dom avbryter alla samarbeten med Ryssland.

Här är många väldigt rädda för utsläpp från kärnkraft men inte så oroliga för att kriget ska komma hit. I Sverige känns det som att det är tvärtom

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund