Kremera häst

E

Eeiram

Hej!

Det här känns hemskt att skriva om, men jag antar att det skall planeras i tid. Jag undrar nämligen hur man gör när den hemska dagen (som aldrig borde få komma) kommer då hästen går bort.

Finns det något krematorium för hästar? Då menar jag ett riktigt ställe där man får tillbaka askan av SIN häst, och inte aska från tio olika. Är det fasligt dyrt?

Hur är det med begravning, hästar får väl inte bara begravas hur som helst, eller?

Mvh Marie

Sv: Kremera häst

Jag vill oxå veta...känns hemskt att tänka på men hästen är ändå 20år nu :( börjar bli gammal å grå, fast de märks ju inte när vi brallar iväg över en åker precis efter att ha flugit över ett hinder och dundrat genom en massa vatten...ojdå :o nu fick ni hela dagens ridtur också...men som sagt, Jag vill veta, jag vill veta!

Det sägs att separatkremering kostar runt 10 000, själv tycker jag det skulle vara bättre att lägga de pengarna på en ny häst inte minst ur miljösynpunkt.
Att gräva ner kräver ett rutingodkännande av länsvet. samt att kommunen godkänner platsen.
PL

Äh, vi har då grävt ner hästar hemma i skogen ;) gick alldeles utmärkt och hittills har ingen klagat :angel:

Mm, man vill ju veta.

Jag är beredd att betala en summa, jag förstår att det kostar en del. Var kan kremering göras? Hur görs det med frakten dit och tillbaka hem?

Kosta vad det kosta vill - jag vill kremera och begrava min häst...och för den delen tänkt plantera en rosenbuske intill graven. :smirk:

Med själva nedgrävningen har jag också hört att man måste få ett godkännande, samt att det inte får vara närmare 100 meter från en vattentäckt.

Som jag skrev så skall kommunen godkänna platsen, avståndet till vattentäckt kan bli mkt större än 100 m.
PL

man får inte begrava vid en vattentäckt & inte på sin tomt.

Iom nya EU regler har jag hört att man inte behöver söka tillstånd bara man följer dessa regler :confused: :confused: är inte 100 på detta...

En fölunge dog för oss i vintras, bara 1 v. gammal.
Vi kremerade honom och grävde ner honom under hans mammas favorit-äppleträd, dit hon alltid rymmer när hon får en chans.
Tillstånd var inga problem att få, bara ett telefonsamtal.
Veterinären tog hand om kroppen och sedan fick jag lösa ut en grön pappkartong på vet-stationen. Kostnad 3000:-
När det är en vuxen häst får man säkert köra dit hästen själv, och kanske blir det dyrare också, jag vet inte. Vet kan hjälpa till med att hitta ett krematorium.
För oss gick det hela mkt smidigt, tack vare en vet. med hjärtat på rätta stället. :bow:

En 50 kgs hund kan jag fixa separatkremering på för 1050 men en vuxen häst finns inte så många företag som tar emot.
PL

Isåfall var det nog ett överpris för vår lille fölis, men vet tog väl en del för hanteringen också, vi slapp ju den biten.

Tja, trotjänaravlivaren/nödslakten/djurambulansen eller vad han nu var... tog 3500:- för att avliva min häst samt köra den till destruktion (bränning). De sköt honom i hagen och vinschade upp honom i lastbilen, eftersom han skulle brännas tappade de inte honom på blod.
Var inte så intresserad av askan, det var jobbigt nog.
Det beror ju inte bara på vart hästen forslas utan hur de går tillväga på förbränningsstationen för att särskilja askan och hur mycket de vill ha för att göra det jobbet.

Man ska ha klart för sig att om man över huvudtaget har ett försäkringsbolag som försäkrar ens gamle häst, så är det väldigt få som bekostar avlivning och destruktion från första början.
Hade själv Folksam och jag fick stå för alla de kostnaderna själv :mad:
Ska man sedan stå för ytterligare kostnader på förbränningsstationen, blir det dyrt. Jag håller med det tidigare inlägget om att hellre lägga pengarna på en ny häst. Det hade jag själv gjort. Alternativet är att lägga pengarna på att ens häst får ett bra slut i livet genom god kvalité på foder utrustning och skötsel.
Men jag är nog väldigt praktisk i det här avseendet

Apo

När min ena häst blev avlivad 1999 så frågade jag på djursjukhuset hur det låg till med kremering av enskild häst.

Då sa dom att man bara kunde göra det någonstans vid Stockholm och att det kom att kosta runt 60.000 pix. Om detta stämmer har jag absolut ingen aning om, men det var vad jag fick höra i alla fall. Samt att man ju själv fick frakta liket till krematoriet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka