Krävs veterinärvård oftare för häst än för hund/katt?

Nepeta

Trådstartare
Följer med i alla era berättelser kring sjuka hästar ofta medtragiska slut och jag beundrar er att ni orkar! Har inte själv häst utan är medryttare samt har ridit på ridskola men har haft hund/katt i större delen av mitt liv. Är det så att våra älskade hästar behöver veterinärvård i större omfattning än hund/katt? Hur är din erfarenhet? Räknar då inte in vanlig vaccination o tandunderhåll...låt höra!

Det där är nog helt individuellt. Jag har en 11-årig hund som behövt veterinärvård 3 gånger i livet. Sen har jag en 2.5-årig hund som redan varit hos veterinären ca 10 gånger.

Det är väl samma med hästar. Det finns hästar som i stort sett aldrig behövt veterinärvård och det finns hästar som alltid tycks dra på sig skador/sjukdomar. Så generellt går det ju inte att säga. Det man kan säga är väl att veterinärvård för häst nästan alltid blir dyrare än för mindre djur.

Följer med i alla era berättelser kring sjuka hästar ofta medtragiska slut och jag beundrar er att ni orkar! Har inte själv häst utan är medryttare samt har ridit på ridskola men har haft hund/katt i större delen av mitt liv. Är det så att våra älskade hästar behöver veterinärvård i större omfattning än hund/katt? Hur är din erfarenhet? Räknar då inte in vanlig vaccination o tandunderhåll...låt höra!

Gud ja!
Jag har två hundar, två katter och en häst, hundarna har aldrig varit hos veterinär utöver vaccination, höftledsröntgen etc, katterna går ut och in som de vill och har haft ett benbrott och ett par ormbett, men inget som inte fixat sig med maximalt ett återbesök.
Hästen däremot, och de hästar jag har haft innan...
Hovbensfraktur, hovböld av den sorten som behöver skäras upp ordentligt, lymfangit, djupa sår som behöver sys och ultraljudas, pålagringar o lösa benbitar som upptäckts i samband med röntgen vid relativt små rörelsestörningar, senskada uppkommen då häst rullat fast i boxen.... Dels används ju hästar till nåt om man jämför, dels är ju både katt o hund jagande djur med visst förstånd jämför med ett flyktdjur som häst som reagerar på små saker och skadar sig under flykten, så det kan ju förklaras rätt enkelt.

Ja hästar har en betydligt större tendens och förmåga att ta hål på sig själva än smådjuren. Det finns ju en anledning till att försäkringarna kostar det de gör i jämförelse mellan djurslagen. Faktumet utöver det, att hästar är djur som belastas av människan via ridning vilket de inte är gjorda för, bidrar det också i ekvationen.

edit: ser nu att @Freeride redan skrivit det jag nu skrev i princip. Men jag håller därmed med ;)

Här är det lika mellan hundar och hästar när det kommer till vet räkningar, katterna har alla inte varit i närheten.
Men det beror troligen på att hästar och hundar jobbas men inte katterna.

Här är det lika mellan hundar och hästar när det kommer till vet räkningar, katterna har alla inte varit i närheten.
Men det beror troligen på att hästar och hundar jobbas men inte katterna.

fast fortfarande så en hundförsäkring kommer aldrig ens i närheten av en hästförsäkring och det beror ju på konkreta utfall. jag har haft jobbade hundar hela mitt liv och inte särskilt skadedrabbade hästar lika länge, men hästarna är helt klart en HELT annan grej i jämförelse. oavsett om nu det skiljer på ngn enskild invidivid osv, vilket det ju självklart gör men tråden handlar ju om helhetsstatistiken.

fast fortfarande så en hundförsäkring kommer aldrig ens i närheten av en hästförsäkring och det beror ju på konkreta utfall. jag har haft jobbade hundar hela mitt liv och inte särskilt skadedrabbade hästar lika länge, men hästarna är helt klart en HELT annan grej i jämförelse. oavsett om nu det skiljer på ngn enskild invidivid osv, vilket det ju självklart gör men tråden handlar ju om helhetsstatistiken.

Fast det måste ju också ha att göra med att det är dyrare att behandla en häst än en hund för samma sak. Inte bara för att de inte skadar sig lika mycket.

Fast det måste ju också ha att göra med att det är dyrare att behandla en häst än en hund för samma sak. Inte bara för att de inte skadar sig lika mycket.

Tror jag inte. varför skulle det vara dyrare att ultraljuda ett ligament på en hund jmf med en häst som exempel?

självklart har försäkringspriserna att göra med statistik kostnadsmässigt, så är det gällande alla typer av försäkringar. det är ju av samma orsak som alla hästförsäkringar skiljer sig i premie beroende på vilken ras och användningsområde det handlar om på hästarna dessutom.

Hundarnas försäkring är dyrare än vad mina hästars hade varit (rid ponny) vilket mycket är vildsvinens förtjänst (jakthundar).

Vet inte hur stor skillnad det är på sällskaps hund och sällskaps häst.

Hundarnas försäkring är dyrare än vad mina hästars hade varit (rid ponny) vilket mycket är vildsvinens förtjänst (jakthundar).

Vet inte hur stor skillnad det är på sällskaps hund och sällskaps häst.

ja då kvarstår ju faktumet som sagt att premien är beroende av riskanalysen rent statistiskt vilket bekräftar det jag skrivit om tidigare.....
begreppet sällskapshäst/hund finns ju inte i sig öht f-bolagsmässigt, men det finns helt klart som säkert du avser med det begreppet, olika kategorier hur man klassar djuret i användning osv. Det var lite av min poäng också utifrån det jag skrivit tidigare i sammanhanget.

Fast den mesta veterinärvården blir ju dyrare med häst. Mängden sedering skiljer, förbrukningsmaterial som förband osv skiljer, dosering av medicin skiljer. Det är småsaker, men många småsaker blir till slut stora saker. Att ha häst på klinik, mot att ha katt på klinik är ju stor skillnad i mängden dropp, kostnad för mat, för hästen tillkommer kostnad för spån osv. Sånt kanske man inte tänker på.

Inget konstigt att hästar i regel behöver veterinär oftare än hund och katt. Vi arbetar hästar, rider och jobbar med dom. Det sliter och ökar skaderisken!
Men skulle vilja säga att hundar är nog minst lika vanligt hos veterinären som häst! En hund kostar ca 2000-4500 att försäkra. Min häst kostar 3500 och då är en häst ofta dyrare i vårdkostnader. Men ändå skiljer det sig inte mkt? Då har jag livvärde och samma vetvård och avtal som med min hund (som inte har liv) som kostar 4000 i samma bolag! Hunden är alltså dyrare att försäkra än hästen = fb utnyttjas lika ofta hos hundägare som hästägare?

En katt går runt i skogen eller bor inne i en lägenhet. Väldigt liten skaderisk om de inte blir påkörd (där många dör) eller hamnar i kattslagsmål. Men klart det finns vanliga sjukdomar som njursvikt och snuva, åldersrelaterade sjukdomar etc. Många katter går oförsäkrade.

Min 5.5 åriga hund har åkt in till veterinären en gång för diskbråck. 15000 har han kostat i vård.

Katten en gång för infektion av ett sår pga slagsmål och en gång för njursvikt och då togs han bort. Han var då ca 9? Aldrig haft försäkring på honom. Tror han kosta oss ca 1000 kr i vård.

Min häst har jag haft 1.5 år och han har haft hälta båda bak två gånger. Vet även att han var halt båda bak en gång ca 4 år före jag köpte honom också. Han är 16. Bara hos mig har han kostat 20000 i veterinärvård.

Senast ändrad:
Fast just när det gäller försäkringskostnader för hund/katt VS häst, varierar det ju hiskeligt mycket beroende på ras. Min kompis ragdoll (katt) och min häst (fjordhäst) kostar ungefär lika mycket per år i försäkring - båda har både liv. och veterinärvårdsförsäkring. Min egen katt (huskatt) kostar 700-800:-/år (ingen livförsäkring), dvs en eller ett par hundringar mindre än min hästs veterinärvårdsförsäkring kostar per år. Kattens försäkring = 50k, hästens = 60k.

Min mors ena hankatt fick mycket urinsten och fick penis amputerad då urinröret till slut tog så mycket stryk. Det kostade ca 15k, för sisådär 20år sedan (kan tänka mig att det skulle dra iväg några tusenlappar till idag). Min personliga erfarenhet är att hund och katt ofta är ungefär lika dyra i veterinärvård, när de väl ska in till veterinären.

Jag har haft tur med mina hästar - de har inte behövt något klippkort hos veterinären. Nuvarande har tyvärr haft ett olyckligt år, men då är det också första gången han ådragit sig skada under sina 16år. Tamråttorna däremot, där blev det mycket veterinärbesök... De kostade faktiskt mer i veterinärvård än mina hästar kostat mig totalt, även då jag räknar bort avlivningskostnader.
Å andra sidan känner jag flera som haft flera hästar som de i princip kunnat rida nån gång emellanåt, eftersom de haft så mycket problem med skador etc att det nästan bara varit konvalescens hela tiden...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka