Fast just när det gäller försäkringskostnader för hund/katt VS häst, varierar det ju hiskeligt mycket beroende på ras. Min kompis ragdoll (katt) och min häst (fjordhäst) kostar ungefär lika mycket per år i försäkring - båda har både liv. och veterinärvårdsförsäkring. Min egen katt (huskatt) kostar 700-800:-/år (ingen livförsäkring), dvs en eller ett par hundringar mindre än min hästs veterinärvårdsförsäkring kostar per år. Kattens försäkring = 50k, hästens = 60k.
Min mors ena hankatt fick mycket urinsten och fick penis amputerad då urinröret till slut tog så mycket stryk. Det kostade ca 15k, för sisådär 20år sedan (kan tänka mig att det skulle dra iväg några tusenlappar till idag). Min personliga erfarenhet är att hund och katt ofta är ungefär lika dyra i veterinärvård, när de väl ska in till veterinären.
Jag har haft tur med mina hästar - de har inte behövt något klippkort hos veterinären. Nuvarande har tyvärr haft ett olyckligt år, men då är det också första gången han ådragit sig skada under sina 16år. Tamråttorna däremot, där blev det mycket veterinärbesök... De kostade faktiskt mer i veterinärvård än mina hästar kostat mig totalt, även då jag räknar bort avlivningskostnader.
Å andra sidan känner jag flera som haft flera hästar som de i princip kunnat rida nån gång emellanåt, eftersom de haft så mycket problem med skador etc att det nästan bara varit konvalescens hela tiden...