Sv: Kravprofil för distans
Tips på bra styrkeövningar (både i maskin på gym eller hemma) för att träna upp de muskler som krävs?
Nu är väl inte jag den rätte att ge tips, som lägger av med distansen ett tag och lånar ut min häst till en annan distansryttare. Men mitt morgonprogram på ca.15-20 min ser ut så här. Hela jag har blivit starkare och mer välbalanserad.
1.Stå på ett ben och böja knäet, 5ggr, byta ben.
2.Stå på ett ben svepa med det andra i åttor, 5 ggr, byta.
3. Stå på ett ben och föra benet så långt fram och sedan så långt bak det går, som ett flygplan, 5 ggr, byta.
4. Plankan. Magen mot golvet, armbågar i golvet (matta) och tår. Lyft och helt rak i kroppen. Hålla så länge man kan 30-60 sek. Vila och upprepa
5. Situps 15 st, sedan åt sidorna lyft 10 vardera sida.
6. På magen: Lyft v fot, h arm uppåt, titta ner i golvet. Växla 10 ggr. Sedan fortsätta med att ha händer bakom nacke - titta ner i golvet - och lyfta upp överkropp och ben hålla 10 sek x 3. Tränar ryggen.
7. Armhävningar 10 vila 10 till.
8. Ligga på rygg igen. Händer bakom nacke. Lyfta benen raka från golvet upp i 90 grader. 10 ggr. Speciellt bra för nedre delen av magen.
9. På rygg, axlar mot golvet. Benen i 90 grader från kroppen, knän också 90 grader, lägg dem åt sidan så långt det går. Lyft överkroppen mot höften. Tar på muskler i sidan.
10. I trappan, fothävningar. Stå på framfoten. 6-10 st x2 en fot i taget.
11. Pull-ups (har en i trappan) så många det går. Hur få jag kan vågar jag ej säga.
10. Avslutar med lite armlyftningar med vikter.
Stretcha och klar.
Sedan är det frukost och dusch. Försöker göra detta 3 ggr i veckan.
Hälsning Maja