Kravprofil för distans

K

Krasux

Har fått i uppgift att hitta eller skriva en kravprofil för ridning i allmänhet, men distans i synnerhet. Med det menas att jag ska finna vad för slags styrka en distansryttare behöver, exemplevis om man behöver vara stark i ben, bål, eller annat, och varför, samt hur min styrka ska vara: uthållig, explosiv osv.och varför. Ja, ni förstår poängen.

Tar tacksamt emot tips till detta :)

Sv: Kravprofil för distans

Uthållig fysiskt - för att man rider så länge.
Uthållig mentalt - för att man annars rider fel.;)
Lyhörd - för att kunna tolka hästens signaler.
Inte för tävlingsinriktad - för att man då riskerar att se placeringar som viktigare än hästens hälsa.
Ha lite kunskap om kost och vätska - för om man inte äter/dricker rätt under en långritt orkar man inte rida klokt.
Positiv - för annars smittar det dåliga humöret av sig på både häst och medhjälpare.

Finns mycket mer, men detta var vad jag kom på sådär direkt.:)

Tack, men om man tänker mer ur fysiskt perspektiv. Vilka muskelgrupper krävs det mer av osv?

Tack, men om man tänker mer ur fysiskt perspektiv. Vilka muskelgrupper krävs det mer av osv?

Jag tror att distansryttaren behöver stärka sig på ett liknande sätt som en långlöpare behöver. Starka ben, då inte bara löptränade ben, utan även styrketränade ben för att undvika ensidig förslitning.

Liksom löptränaren behöver man även stärka bål (mage/rygg) och armar genom styrketräning med. Då orkar man hålla sin kropp uppe många långa timmar. Att ha en kropp som är genomgående stark och uthållig är oerhört viktig för att orka länge.

Jag tror dock (kanske har jag fel) att inte så många distansryttare faktiskt kombinerar sitt ridande med löpträning och styrketräning.

Så prova det och förbluffas hur lätt det då blir att rida länge. Själv varken styrketränade eller löptränade jag när jag red långa distanser. Nu har jag börjat göra det med och tycker att långturer är lekande lätta trots att jag inte ägnar så mycket tid i sadeln längre.

Hälsning Maja

Bålen/torson!
De stabiliserande musklerna i kroppen får jobba hårt.

Det är även viktigt att musklerna runt om knäna fungerar bra, lätt att få ont där annars.

Jag håller med dig.
Jag håller på med mycket löpning, styrketräning och cykling. Har extrem nytta av allt det i ridningen!

Någon nämnde styrka i armar, varför? Utveckla gärna.
Håller med om en genomstark kropp, men berätta gärna också precis varför och hur de rätta musklerna används och behövs.

Tack för svaren!:bump:

Jag håller med dig.
Jag håller på med mycket löpning, styrketräning och cykling. Har extrem nytta av allt det i ridningen!

Någon nämnde styrka i armar, varför? Utveckla gärna.
Håller med om en genomstark kropp, men berätta gärna också precis varför och hur de rätta musklerna används och behövs.

Tack för svaren!:bump:

Skälet till att de stabiliserande musklerna i kroppen får jobba hårt är ju bla för att du inte sitter ner många minuter under en distansritt. (Oftast i alla fall, det finns en del som sitter ner i galoppen iofs.) Antingen rider man lätt eller så står man upp i galoppen. Ju tröttare man blir desto mer faller man framåt dessutom så man jobbar dessutom för att bibehålla den lodräta sitsen.

Armarna var det visserligen inte jag som skrev, men på en del hästar blir man väldigt trött i armarna! Hästar som aldrig pullar hemma ligger på som 17 när det väl är tävling. Att orka hålla emot, att orka jobba med fingrarna i "plockande" syfte osv känns efter ett par timmar!

Ja fy ja, armarna blir man trött i och med det också mellan skulderbladen eftersom man drar bak axlar och skulderblad när man försöker hålla i sin überpigga häst. ;) Har jag för korta stigläder (typ en cm bara) och får lyfta lite för mycket på rumpan i traven så blir lårmusklerna totalt mörbultade, men det märker man ju inte förrän efteråt... Vaderna kan få sig en rejäl duvning också!

Det är en sak jag funderat lite på som visserligen inte har med just detta att göra. Men! Vad har ni för längd på lädrena? Jag tycker det är svårt att komma tillräta med den rätta längden, känns antingen för kort eller för långt...:(

Det är en sak jag funderat lite på som visserligen inte har med just detta att göra. Men! Vad har ni för längd på lädrena? Jag tycker det är svårt att komma tillräta med den rätta längden, känns antingen för kort eller för långt...:(

Jag rider i så långa läder jag kan för att slippa resa mig så högt i lättridningen. (Underlättas i en del sadlar där manredan sitter så rakt med benen att "lyftet" blir minimalt.) När man börjar bli trött känns läderna ofta lite för långa, dvs musklerna har börjat dra ihop sig så att man inte riktigt når ner. Stretcha! Eller dra upp läderna ett hål under en slinga så att musklerna får jobba lite annorlunda, det hjälper också i viss mån mot muskeltrötthet.

Ja du, det där med stigläderlängden.... :confused: Jag är den största krångelmajan som finns när det gäller det! Det blir ALDRIG bra helt enkelt. När jag tror att jag hittat det optimala läget så känns det ena lädret för kort eller för långt en stund senare. När jag ridit en stund och "kommit ner i sadeln" så känns benen längre och mer avslappnade så då måste jag länga lädren för att inte få kramp i knäna. Men största problemet är att jag alltid tycker att de är ojämna oavsett vilket hål jag har. Mina stigläder är helt perforerade av nya hål för att jag ska kunna korta ena eller andra sidan med ett halvt hål eller tom mindre än det. Minsta lilla skillnad (ja jag har nog ett längre ben..) får jag kramp i benet där lädret känns något kortare.
MEN, överlag så är det bekvämast med låånga stigläder och det funkar bra när man har breda distansstigbyglar så foten har lite mer att vila på än i vanliga stigbyglar. Det beror lite på vad man har för sadel också såklart.

Ja rider med ojämna läder. Då jag har olika långa ben. Plus att sadeln glider (bomlös) annars. Skulle läderna vara jämna så måste jag "trampa ner" ena sidan vilket resulterar i superont i ena benet. ( det högra) Innan jag kom på att det var därför jag hade tokont i högra efter en tävling... Ganska korta läder. Rider jag med för långa får jag ont i knäna mm.

Senast ändrad:

Ja, det är knepigt med det där. Själv så hamnar jag liksom i fel läge med vänster ben väldigt lätt, vilket gör att lättridningen på något konstigt sätt blir helt ojämn. Vänsterben flaxar bara hit å dit, fram och tillbaka. Blev ännu värre när jag provade westernsadel. Misstänker att jag också har olika långa ben...Men att man ändå envisas med att lädrena bör vara lika långa:P

Var kan man köpa distansstigbyglar?

Ja, det är knepigt med det där. Själv så hamnar jag liksom i fel läge med vänster ben väldigt lätt, vilket gör att lättridningen på något konstigt sätt blir helt ojämn. Vänsterben flaxar bara hit å dit, fram och tillbaka. Blev ännu värre när jag provade westernsadel. Misstänker att jag också har olika långa ben...Men att man ändå envisas med att lädrena bör vara lika långa:P

Var kan man köpa distansstigbyglar?

Gå gärna in på vår hemsida och titta på länkar, så hittar du utrustning. www.nerikesdistansryttare.org

Till alla med problem med stiglädern. Jag har själv haft problem med det här med längd på stigläder. Red med riktigt långa läder en hel del, men insåg att höja något hål är bättre för både knän, balans och orken.

Sedan så kändes ofta inte lädern lika långa. Jag experimenterade dock ej med olika längd, utan var noga med att mäta lädern mot varandra när de var av sadeln och se till att något inte töjts ut och att de var exakt lika långa. Har man inget fel på sin kropp så skall man ju inte, ha olika längd, bara för att ens kropp tror att det är fel.

För kroppen kan lura en rätt bra. Man kan vara lite oliksidigt musklad, precis som en häst kan vara, och därmed känns det bekvämare att vrida sig lite snett och då kan ena lädret kännas längre än det andra. Så viktigt är med annan träning där man ser till att stärka sina muskler, framförallt i bålen, axlar och armar, på ett liksidigt sätt. Annars så förstärker man bara sin ojämna muskling genom sin ridning.

Med två sidor som är lika starka och absolut jämna läder, så kan man träna sin kropp till att bli mer rak och fötterna att trampa ner jämnt, då upplevs även lädern jämna. Man kan behöva få hjälp med det här av en centrerad ridningsinstruktör, för att komma på hur man vrider sig fel.

Fast första steget om man inte vet att man är helt rak och har jämna ben är klart en kiropraktor.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Misstänker att jag också har olika långa ben...Men att man ändå envisas med att lädrena bör vara lika långa:P

Redan när jag red på ridskola hade jag ojämna läder. Komisarna sa alltid att det var olika långa när man skulle ha hjälp att kolla längden.

Nu "struntar" jag i det, eftersom min kiropraktor har sagt att de är olika långa. Så nu rider jag där det känns bra!

Jag har faktisk alltid ett halvt håls skillnad och jag tjatar på alla som rider bakom mig att kolla om jag är sned, men de hävdar att jag sitter helt rakt och mitt över hästen när det känns bra för mig också. Så då litar jag på det helt enkelt! Jag har inga problem med kroppen som jag känner av och känner mig lika stark och jämn i båda varven.

Har fått i uppgift att hitta eller skriva en kravprofil för ridning i allmänhet, men distans i synnerhet. Med det menas att jag ska finna vad för slags styrka en distansryttare behöver, exemplevis om man behöver vara stark i ben, bål, eller annat, och varför, samt hur min styrka ska vara: uthållig, explosiv osv.och varför. Ja, ni förstår poängen.

Tar tacksamt emot tips till detta :)

Tänkte tipsa er om en hemsida där man kan se hur man genomför en Coopertest för att testa sin egen kondition. Som distansryttare borde man ju ha en god sådan. Här får man svart på vitt om så är fallet. Enjoy :D

http://web.telia.com/~u92023942/Coopertest.htm

Hälsning Maja

Tänkte tipsa er om en hemsida där man kan se hur man genomför en Coopertest för att testa sin egen kondition. Som distansryttare borde man ju ha en god sådan. Här får man svart på vitt om så är fallet. Enjoy :D

http://web.telia.com/~u92023942/Coopertest.htm

Hälsning Maja

Verkar vara i ropet det här med ryttarens fysik. Hur vältränad man är. I nya numret av Häst och ryttare finns det ju flera sidor som berör det hela.

De som tas in till Hippologprogrammet testas på många vis och fick även springa 2,5 km på tid och till min förbluffan så tog det hela 16 min för den som var först över mållinjen, och 19 för den som tog längst tid på sig. 16 min, den snabbaste tiden, var på Coopertestet EJ BRA för en 20-30 åring (på distansen 2,4km).

Kan aldrig tänka mig att det står lika illa till med distansryttare. Vore intressant att få veta, var t.ex. elitryttare inom distans hamnar och var den som rider 50 ritter hamnar. Vågar ni prova och PM´a mig, så skall jag lägga upp lite siffror helt anonymt såklart. :D

Hälsning Maja

Tips på bra styrkeövningar (både i maskin på gym eller hemma) för att träna upp de muskler som krävs?

Tips på bra styrkeövningar (både i maskin på gym eller hemma) för att träna upp de muskler som krävs?

Nu är väl inte jag den rätte att ge tips, som lägger av med distansen ett tag och lånar ut min häst till en annan distansryttare. Men mitt morgonprogram på ca.15-20 min ser ut så här. Hela jag har blivit starkare och mer välbalanserad.

1.Stå på ett ben och böja knäet, 5ggr, byta ben.
2.Stå på ett ben svepa med det andra i åttor, 5 ggr, byta.
3. Stå på ett ben och föra benet så långt fram och sedan så långt bak det går, som ett flygplan, 5 ggr, byta.
4. Plankan. Magen mot golvet, armbågar i golvet (matta) och tår. Lyft och helt rak i kroppen. Hålla så länge man kan 30-60 sek. Vila och upprepa
5. Situps 15 st, sedan åt sidorna lyft 10 vardera sida.
6. På magen: Lyft v fot, h arm uppåt, titta ner i golvet. Växla 10 ggr. Sedan fortsätta med att ha händer bakom nacke - titta ner i golvet - och lyfta upp överkropp och ben hålla 10 sek x 3. Tränar ryggen.
7. Armhävningar 10 vila 10 till.
8. Ligga på rygg igen. Händer bakom nacke. Lyfta benen raka från golvet upp i 90 grader. 10 ggr. Speciellt bra för nedre delen av magen.
9. På rygg, axlar mot golvet. Benen i 90 grader från kroppen, knän också 90 grader, lägg dem åt sidan så långt det går. Lyft överkroppen mot höften. Tar på muskler i sidan.
10. I trappan, fothävningar. Stå på framfoten. 6-10 st x2 en fot i taget.
11. Pull-ups (har en i trappan) så många det går. Hur få jag kan vågar jag ej säga.
10. Avslutar med lite armlyftningar med vikter.
Stretcha och klar.
Sedan är det frukost och dusch. Försöker göra detta 3 ggr i veckan.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 978
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 287
Senast: Crossline
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 262
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar