Krav på utbildade ridlärare.

B

BeastieBabe

spinoff på min förra tråd. Vad anser du? ska det komma att bli ett krav på att alla som undervisar på lektioner i ridskoleverksamhet ska ha ridlärarutbildning?

Sv: Krav på utbildade ridlärare.

Nej, men åtminstonde någon slags relevant pedagogikutbildning. Ibland spelar det ingen roll hur jätteduktig läraren är, om de inte kan förmedla det de kan.

De borde också skickas på nån slags uppdatering/kurser i ridlära några gånger om året, så de inte bara går i gamla invanda spår "så gjorde vi förr, och det funkade minsann då"

Jag tycker inte att det ska bli KRAV på det, det är väl upp till varje klubb att anställa folk som passar. Själv har jag haft flera olika ridlärare på ridskola och de jag tyckte var bäst var faktiskt de som inte var utbildade!

malu

Ja, jag tycker att på ridskolor anslutna til SvRF ska det finnas något slags minikrav på utbildning för ridlärare. Sedan vet jag för lite om dagens utbildningssystem för att säga vad detta minikrav skulle vara. Att en person har valt att lägga pengar och tid på att gå en lång utbildning, tycker jag tyder på att personen har ett intresse för sitt yrke på ett annat sätt än en självlärd person. Visst kan man läsa in en utbildning på egenhand, men jag skulle inte vilja opererad av läkare som har läst in läkarhögskolan på egen hand. Lika lite skulle jag vilja att läraren i lågstadiet var "duktig på barn" och kunde läsa, så varför skulle jag vilja att ridläraren bara "hade god hand med barn och hästar" samt kan rida själv?

/Soapbubble

Ja, jag tycker att det ska vara utbildade ridlärare på en ridskola. Har ridit många år på ridskola och jag har blivit heligt förbannad när jag upptäckt att de "självlärda" ridlärana inte ens har kunnat lära ut det mest elementära på rätt sätt. Utan man har själv upptäckt saker och ting under årens lopp och med hjälp av utbildade tränare. Man betalar dyra pengar för sina ridlektioner på en ridskola och då ska det finnas utbildad personal. Det finns outbildade "ridlärare" som är duktiga på att lära andra rida, det handlar ju om kunskapöverföring, men alla som är duktiga ryttare (tävlingsryttare oftast) är ju inte duktiga på att lära andra rida. Har man utbildad sig till ridlärare så får man även med den pedagogiska biten.

/Lizzie

Håller med dig :)
Har haft väldigt bra ridlärare som inte haft någon "riktig" utbildning, men som i sin tur tränat för utbildade instruktörer.

Självklart kan det inte vara krav på att ALLA som undervisar på en ridskola ska vara utbildade ridlärare, eftersom det skulle betyda att det blev omöjligt att låta undervisnings-praktik ingå i utbildningen. Däremot tycker jag det är självklart att de som är under utbildning har en kvalificerad handledare och att det finns MINST en med utbildning på varje anläggning. Framför allt tycker jag det är viktigt att orutinerade ryttare har skickliga instruktörer. Om tantgruppen på fredag morgon trivs bättre med outbildade ledaren som inte har några undervisningsambitioner men som fikar med dem efter ridningen ser jag inget problem med det.

Kraven för anslutning till Ridsportförbundet:
All ridning vid den av föreningen drivna eller anlitade ridverksamheten skall ske under anvarig och kunnig ledare, i första hand godkänd ridinstruktör eller auktoriserad ridlärare.
Svenska Ridsportförbundet kan, för fortsatt anslutning, ålägga föreningen att för ridutbildning anlita utbildad ridinstruktör.
Ridundervisningen får i begränsad omfattning ledas av instruktörselever (ridledare). Om de är under 18 år, ska en ansvarig myndig handledare vistas inom anläggningen under lektionstid.
Med undantag av vad som ovan sagts får ridutbildning inte ledas av personer under 18 år.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter ”Jag har stor respekt för er ridlärare”, sade en förälder på ridskolan. ”Nu har jag suttit på läktaren och sett min dotter rida...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
624
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka