Sv: Krav på utbildade ridlärare.
Självklart kan det inte vara krav på att ALLA som undervisar på en ridskola ska vara utbildade ridlärare, eftersom det skulle betyda att det blev omöjligt att låta undervisnings-praktik ingå i utbildningen. Däremot tycker jag det är självklart att de som är under utbildning har en kvalificerad handledare och att det finns MINST en med utbildning på varje anläggning. Framför allt tycker jag det är viktigt att orutinerade ryttare har skickliga instruktörer. Om tantgruppen på fredag morgon trivs bättre med outbildade ledaren som inte har några undervisningsambitioner men som fikar med dem efter ridningen ser jag inget problem med det.
Kraven för anslutning till Ridsportförbundet:
All ridning vid den av föreningen drivna eller anlitade ridverksamheten skall ske under anvarig och kunnig ledare, i första hand godkänd ridinstruktör eller auktoriserad ridlärare.
Svenska Ridsportförbundet kan, för fortsatt anslutning, ålägga föreningen att för ridutbildning anlita utbildad ridinstruktör.
Ridundervisningen får i begränsad omfattning ledas av instruktörselever (ridledare). Om de är under 18 år, ska en ansvarig myndig handledare vistas inom anläggningen under lektionstid.
Med undantag av vad som ovan sagts får ridutbildning inte ledas av personer under 18 år.