Krav på två ut/ingångar i litet stall?

HannaZ

Trådstartare
Har läst i broschyren lantbrukets brandskydd att det måste finnas en extra utrymningsväg.
Gäller det också stallar för ex 2-3 hästar?

Ska bygga 50 m2 (2 boxar) och ha skjutport som är 3 m bred. det finns ju inte jättemkt utrymme för en dörr till.... Kollade tex på nån stall-byggsats på ca 65 m2 och där var bara en dubbeldörr in.
 
Är stallet litet/kort tror jag man klarar sig på en dörr, men vågar inte lova det.
Ska stallet förprövas är två dörrar ett krav.

Ska dörr till gödselstack användas måste den vara tillräckligt stor och det ska vara möjligt att ta ut hästar den vägen (alltså inte typ stupa ner i en container eller något sånt)
 
Jag undrar bara vad som gäller. 2 dörrar på en stallgång på 6 meter är ju rätt mkt.
 
Vad som gäller är oftast upp till inspektören att avgöra... och som sagt ska du förpröva måste du nog ha två dörrar och även där är det upp till handläggaren.
 
Har läst i broschyren lantbrukets brandskydd att det måste finnas en extra utrymningsväg.
Gäller det också stallar för ex 2-3 hästar?

Ska bygga 50 m2 (2 boxar) och ha skjutport som är 3 m bred. det finns ju inte jättemkt utrymme för en dörr till.... Kollade tex på nån stall-byggsats på ca 65 m2 och där var bara en dubbeldörr in.
Kan man inte göra dörrar direkt ut från boxarna? Dvs sammanlagt tre dörrar. En huvuddörr och så en reservutgångsdörr från varje box.
 
Dörrarna är egentligen inte av hänsyn till djuren, utan för att människor snabbt ska kunna ta sig ut. Stänger du in dessa dörrar i en box lär det bli underkänt omedelbart.
 
Dörrarna är egentligen inte av hänsyn till djuren, utan för att människor snabbt ska kunna ta sig ut. Stänger du in dessa dörrar i en box lär det bli underkänt omedelbart.

Nä? Varför måste de vara 1,60 m breda då isf? Där tror jag du har missförstått.
 
Det kommer att bli dörr ut från ena boxen. Skulle ha varit två separata utrymmen egentligen, hel vägg mellan boxarna och skötselplatsen och skjutdörr mellan boxarna.
Med tanke på krav om utrymningsväg så får ju den dörren vara kvar och även om man måste gå igenom den boxen med dörren så kan man ju rent tekniskt komma åt även den andra boxen det hållet (fast det nu inte blir skjutdörr mellan boxarna utan man får gå igenom boxen och ut i stallgången och sen öppna den andra boxen).
 
Nä? Varför måste de vara 1,60 m breda då isf? Där tror jag du har missförstått.
Nej jag har inte missförstått, vi hade nyligen en besiktning, där bl a en utgång gick från en box. Den anses inte tillräcklig genom att den är instängd i en box. Nu så är det inget problem för oss eftersom vi har flera in/utgångar, det handlade bara om den skulle märkas upp eller inte. När det gäller brandhänseende så krävs inte den bredden på dörren.
 
Jag tyckte bara det blev lite märkligt med två dörrar i ett sånt litet stall och dessutom hittade jag byggsats utan utrymningsväg.

Vi behöver fö varken förprövning eller bygglov men man är ju skyldig att följa reglerna ändå.
 
Nej jag har inte missförstått, vi hade nyligen en besiktning, där bl a en utgång gick från en box. Den anses inte tillräcklig genom att den är instängd i en box. Nu så är det inget problem för oss eftersom vi har flera in/utgångar, det handlade bara om den skulle märkas upp eller inte. När det gäller brandhänseende så krävs inte den bredden på dörren.

Den bredden krävs i Värmland iaf. Och min branddörr är ut i en lösdrift, den är definitivt för hästar och inte för människor.
 
Den bredden krävs i Värmland iaf. Och min branddörr är ut i en lösdrift, den är definitivt för hästar och inte för människor.
Det är inget krav utan en rekommendation, om man skulle ha turen att få ut någon/några hästar. Man räknar nämligen kallt med att en sådan evakuering inte är möjlig vid en stallbrand, om ingen upptäcker branden precis vid starten. Känns surt att höra kan jag säga, vi hamnade ändå ganska högt på prio för att brandkåren skulle komma rätt snabbt eftersom det finns andra hus som betingar mycket pengar in brandavstånd. :(
Sedan räcker det tydligen med en in/utgång vid stall färre än fem boxar.
 
Här kan man läsa mer: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

"Enligt allmänna råd till djurskyddsbestämmelserna bör boxdörrar och stalldörrar vara minst 1,2 x 2,2 m (bredd x höjd, fritt mått). Det är en fördel om stallet redan från början är försett med minst två dörrar som direkt eller indirekt leder ut i det fria så att man i händelse av brand kan ta ut hästarna genom någon av dörrarna. För att man ska kunna utrymma två hästar samtidigt genom en dörr behöver den fria dörrbredden vara 1,6 m enligt Lantbrukets Brandskyddskommitté (LBK). Det är alltså positivt om det befintliga stallet är försett med flera och tillräckligt stora ytterdörrar (se vidare avsnittet om brandskydd)"
 
Det är inget krav utan en rekommendation, om man skulle ha turen att få ut någon/några hästar. Man räknar nämligen kallt med att en sådan evakuering inte är möjlig vid en stallbrand, om ingen upptäcker branden precis vid starten. Känns surt att höra kan jag säga, vi hamnade ändå ganska högt på prio för att brandkåren skulle komma rätt snabbt eftersom det finns andra hus som betingar mycket pengar in brandavstånd. :(

Det kan absolut vara ett krav vid förprövning (det är det hos mig).
 
...det står ju i länken jag hänvisade till att "det är till fördel", jag gissar att om du inte behöver förpröva (dvs du har inte sen tidigare hästar på fastigheten) så behöver du inte två dörrar.
 
I'll take My chances... Där kommer ju ändå att rent tekniskt vara två ingångar, dessutom är huvudingången 3 m bred och stallgången invändigt 5,6 m lång så det känns jäkligt overkill m 2 dörrar. Brinner d så man inte kommer ut där så är det rätt kört oavsett.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 145
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp