Krav på två ut/ingångar i litet stall?

Skälet till att två dörrar krävs är om det brinner vid den ena dörren så måste det finnas en annan utrymningsväg.
Vid nybyggnation är det dessutom större krav på mått på dörrar et c jämfört med om ett äldre uthus används.

Det beror också på situationen. En ombyggnation som ska förprövas kan få mycket höga krav.
 
Jag hade velat ha två ingångar även om det bara var ett stall med två boxar. Mitt stall är 6,5*9kvm tre boxar och 2 dörrar, även om en är ca 1*2 kvm i storlek så kommer hästarna igenom utan problem, vilket varit väldigt smidigt då häst dörren varit blockerad (antingen av att ngn ställt traktorn ivägen, står och hugger ved på rampen där eller att det är ishalka. Händer inte ofta men det är som sagt bra med en extra utgång ;).
Och om det vid en brand t ex rasar ned framför en dörr så har man den andra att utrymma från.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 145
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp