Krav på ligghall när inte gräset växer

the_connemara

Trådstartare
Hur funkar det i en grusad hage resp en helt helt söndertrampad hage med enbart lera året om?

Gäller fortfarande att hästen får hållas ute dygnet runt i en hage utan minsta tillstymmelse till grässtrå/rot utan skydd/ligghall så länge gräset växer runt omkring?

Dvs är lagen tidsbestämd eller faktiskt bestämd utifrån hästens förutsättningar i hagen?

Sv: Krav på ligghall när inte gräset växer

Hästen får gå ute dygnet runt så länge betestillväxt sker oavsett om den har bete i hagen eller inte. Däremot får den inte, oavsett årstid och temperatur, stå i en liten hage modell lerpöl, eftersom det även står i lagen att "markytor som är hårt belastade av hästarna ska vara dränerade eller naturligt ha motsvarande egenskaper".

Mao har kravet på ligghall egentligen ingenting med hästens välbefinnande att göra?

Det om leran visste jag men hade aldrig funderat över kopplingen till betestillväxten kontra ligghall. Men tack ändå :)

Kravet på betestillväxt handlar egentligen om temperatur, vid dygnsmedeltemperatur under +4 grader ska hästarna ha ligghall, så det kan väl anses handla om välbefinnande även om det inte handlar om utfodring. Åtminstone våra hästar uppskattar lä och tak över huvudet när det är underkylt regn eller snöstorm, tom. den som annars tycker stall är en onödig uppfinning ;).

Är du 100 på det?

Jag menar att det kan vara kallt men torrt.

Nog 17 måste det som connemara skriver bero på om den kan lägga sig i gräs eller lera. Det är luddigt formulerat o visst kan det vara svårt att sätta en viss dygnstemp. nederbörd, luftfuktighetsfaktor osv- för komplext.

tycker synd om vuxna hästar som måste lägga sig i leran av ren utmattning.

mina hästar skulle aldrig lägga sig ute när de är uppstallade. Ligger de ner- ja då är de sjuka.
De kliver upp först när man öppnar stalldörren på morgonen- som regel.
På betet lägger de sig oxå när det blir mörkt. ja jag vet att det är lite udda- trygga hästar. Har kollat till dem. Förr la de sig i gryningen.

att unghästar blir tröttare är ju en sak o de har alltid passat på lösdrift- kan lägga sig torrt när som....

Ja, kravet på ligghall är kopplat till temperaturen, inte till grästillgången i hagen, hade nog blivit krångligt med gränsdragningar annars (skulle fånghästar kräva ligghall året om då?). Sen kan jag hålla med om att det finns dagar med höstrusk då skyddet egentligen hade behövts bättre än soliga vinterdagar, men precis som du skriver så blir det ju svårt att ta hänsyn till för många faktorer. Dock borde ju hästarna slippa ligga i leran ändå, det var det där med väl dränerade. (Sen är det ju en annan sak när min lillplutt, som har tillgång till stora grästäckta ytor, envisas med leta upp en geggig hörna för sin dagliga lerinpackning (spa-behandling?:grin:)).

Men hur är det rent konkrent, måste man ha ligghall nu? När det växlar mellan å va "svinkallt" å runt 10 plus. För vid oss går det tre hästar i en ganska stor hage, kanske runt 1 ha, de går ute dygnet runt utan att någon kollar till dem, vad jag vet, en dag var hästarna borta. Skönt tänkte jag, men dom kom tillbaka, då hade en täcke på sig, men det är numera bortplockat. Det är ingen som ryktar eller kollar till dem vad jag vet. Dom står hos surgubben i byn så jag har ingen lust att gå å fråga om dem. Men får dom gå ute dygnet runt nu, det finns ju inte mycket att äta för dem, dem är inte speciellt magra, men jag har inte kollat jättenoga på dem..

Men hur är det rent konkrent, måste man ha ligghall nu? När det växlar mellan å va "svinkallt" å runt 10 plus. För vid oss går det tre hästar i en ganska stor hage, kanske runt 1 ha, de går ute dygnet runt utan att någon kollar till dem, vad jag vet, en dag var hästarna borta. Skönt tänkte jag, men dom kom tillbaka, då hade en täcke på sig, men det är numera bortplockat. Det är ingen som ryktar eller kollar till dem vad jag vet. Dom står hos surgubben i byn så jag har ingen lust att gå å fråga om dem. Men får dom gå ute dygnet runt nu, det finns ju inte mycket att äta för dem, dem är inte speciellt magra, men jag har inte kollat jättenoga på dem..
Vad är dygnsmedeltemperaturen hos er då? Är det t ex, 5 plus på dagen och 5 minus på natten så är dygnsmedeltemperaturen under 4 = krav på ligghall.

Är det inte typ 1 vecka också eller något som brukar räknas allmänt? Ett dygn med medeltemp under +4 ger väl inte "höst" men en sammanhängande period anses ge det typ?

Gud vad kass jag är på att formulera mig idag :p

Jadu, det är nog inte helt klart hur man räknar där, gräset kan ju växa även om det varit kallare något dygn, men lär inte börja växa för att det kommer en varm dag mitt i vintern. Som SMHI säger: "För ett enskilt år med stora temperatursvängningar från dag till dag, kan det vara mycket svårt att ange en exakt tidpunkt när dygnsmedeltemperaturen varaktigt överstiger ett visst värde."

(Höst däremot är väldefinierat: Dygnsmedeltemperatur under 10°C 5 dygn i följd. Dock fortsätter ju vegetationsperioden en bit in på hösten...)

Juste :D Känner igen båda dina kommentarer :)

Personligen hade jag röstat för krav på skydd året runt...

Just nu varierar det rätt bra, kanske mellan 5 - 10 grader på dagen å ofta frost på morgonen, så det är ganska kallt på natten..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
T
Hästmänniskan Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra. Någon har kommit på att lägga...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 463
Senast: nocki
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 554
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv