Sv: Krav på fullblodssto till Anglo-avel
Angloaveln i Sverige är ju ganska "ny" i förhållande till t ex svenska halvblodet. Om man går tillbaka till tiden för dess avelsstart så fanns det inte så mycket material att välja på då heller.
Det där var det sämsta argument jag någonsin hört. Det finns ponyraser i Sverige som kommit in i landet samtidigt som man började med angoavel och som nu producerar renrasiga superponnier som tävlar på högsta internationella nivå.
SAAF grundades 1978 och det är tio år efter dessa två ponnyföreningars grundande men anglon hade redan funnits i Sverige under en tid.
Vi tidpunkten för starten av SAAF fanns hingstar med bra fullblodsblod för användning inom ridsporten att tillgå då de var verksamma inom galoppsporten så det kan knappast rådit någon brist på välstammade xx-ston med bra storlek och gång.
Under denna tid levde även fullblodsaraben Sapphire Crown ox som fortfarande ligger högt i tävlingsstatistiken då det gäller ponny men som jag knappt sett bakom någon anglo förutom bakom Carneol x som knappt användes inom angloaveln.
Utvecklar man detta lite till kan man kolla på Stubin, Shiva De Loup och Phaeton som alla har tävlat på lagom hög nivå. Högst av alla har Stubin tävlat som gått svår hoppning och även tävlat internationell fälttävlan.
Stubin har två avkommor som tävlar/t internationellt i fälttävlan Business och JM Röd Kalle. Gemensamt för dessa halvbröder är att de haft prestationsmöderne.
Den tredje anglon som gjort sig ett namn internationellt under senare år är Alexej med ren fullblodspappa och Phaeton som morfar, Detta gör att Alexej och Business blir ännu mer släkt med varandra eftersom morfar till Business är Phaetons pappa.
Mest intressant är att Stubin föddes 1979 och Business mamma 1983samma år som JM Röd Kalles mamma föddes och Alexejs mamma föddes 1984 Alltså under den period då du anser att avelsmaterialet var obefintligt samt att rasen då var ännu färskare och följdaktligen borde vart sämre enligt ditt resonemang.
I dagens hästsverige finns det även mängder av nya raser som tinker och diverse westernraser som jag vet noll och intet om MEN om man som jag läser i ex. Ridsport under westernsidorna har tom jag noterat att trots att detta är mycket unga och färska raser i Sverige så finns det svenskuppfödda hästar som så att säga "kick ass" med sin konkurrenter på internationella tävlingar. Funkar det för dem så borde det funka även för anglon. Ditt argument om att rasen är förhållandevis ny och därför inte har några framgångar har därmed fallit.
Rasens problem ligger i att avelsmaterialet är för dåligt kunskapen om avel är för dåligt och att man som stoägare inte kritiskt granskar sina ston samt att man inte har kunskap om vilka xx-linjer som är bra att använda sig av inom ridsport och där är inte angloaveln unik på något sätt. Idag hör alla att man ska ha xx-blod i sina hästar och springer ut köper vilket ök som helst från banan. Bara den är märr och går att betäcka så ska det nog ordna sig.
Detta gäller i allra högsta grad även inom svensk halvblodsavel men där spelar det inte så stor roll eftersom dessa märrar lätt försvinner i mängden.
Hingtsmaterialet är obefintligt och har svårt att bli bättre om inget radikalt görs, men till och med de mest penningstarka uppfödarna av denna ras av och ägnar sig åt annat istället, och detta måste ju bero på något!
På den svenska föreningens sida är det dessutom enda gången som jag någonsin sett att man eftersträvar en mkh från 155cm och uppåt, vad sänder det ut för signaler till gemene man ute i landet som halkat in på sidan av misstag. Här föder vi upp små hästar man knappat kan använda till något, för om inte tävlingsryttarna använder sig av anglos så kommer inte vanliga dödliga heller att göra det annat än till promenadridning.