Krav på fullblodssto till Anglo-avel

Sv: Krav på fullblodssto till Anglo-avel

Jag är hur lugn som helst men tycker inte att man använder ett ovårdat språk som den så kallade poloplayern anänder sig av:crazy:

Anglorasen som sådan är suverän och det finns ett flertal briljanta hästar på den internationella arenan som ägnar sig åt hoppning och fälttävlan på hög nivå. I Sverige är dock rasen inte så briljant det finns några få undantag men de är lätt räknade.

Något som jag noterat är dock att så fort anglos kommer upp på tapeten på dessa sidor så har det en tendens att spåra ur direkt om man som jag har "fräckheten" att våga kritisera något som rör föreningen ( än så länge verkar vi ju rörande överens i denna tråden... ) alternativt individer av anglo-ras oftast hingstar.
Så fort något negativt skrivs blir det oftast världens liv på folk.

Att man skrev så om Phaeton x tror jag mer berodde på att han var en anglo än att hans humör inte var rikigt riktigt alla gånger. Hade han vart halvblod så tror jag inte att man skrivit det men TACK vare att man skrev så direkt ut i katalogen så är min teori att man spädde på fördomarna om angloaraber ännu mer än vad de tidigare var. Alla som läst den utgåvan av katalogen kommer ju ihåg och kommer helt plötsligt ihåg att det finns en ras som heter anglo. Anglo = pucko!

Shiva de Loup var ju inte heller någon duvunge då det gällde humöret och ändå är det ingen som kopplar ihop "lynnesfel" med Shivan.......

Fast jag har faktist sett Flyinge kommentera gamle halvblodshingsten Hertigen på ett liknande sätt.

Se där ja, jag kan minnas att jag alltid fått höra om att Hertigen var ett generalpucko han med etc etc, och egentligen har jag aldrig vetat vart det kommit ifrån men det har ju blvit en åsikt som klibbat sig fast i min hjärna och den enda mentalstörda Hertigen häst jag mött IRl blev ju den som slog fast att detta var "vetenskapliga belägg" och inget annat.......

Görel skrev:
Fast jag har faktist sett Flyinge kommentera gamle halvblodshingsten Hertigen på ett liknande sätt.

Precis!!! och en av mina kompisar har "händerna fulla" med sitt sto... med både Hertigen,Phaeton* och palermo i stammen!!! Men snygg är hon, och hoppa kan hon...när hon vill:devil: ;)

Phaeton* är enligt mig, en av de snyggaste hingstar vi hade på den tiden!!! Det är inte där problemet ligger!

vi måste ju kunna diskutera på en vetig nivå!!! tråden gäller ju faktiskt någon som är villig att försöka börja avla på anglo seriöst!!! Så klart att sådant ska uppmuntras!!!

:bow:

Vad angloförening sysslar med är ju en helt annan(sorglig) historia...men det är klart med en liten ras så sliter det hårt på de få aktiva som engagerar sig...

Det är oftast så att de som har mest synpunkter om både det ena och det andra är de som inte vill engagera sig eller ställa upp och hjälpa till. De är ofta väldigt snabba att dömma och fördömma....
*Har man inte lyckats själv skall f-n i mej ingen annan göra det heller*-inställning.
Detta tycker jag är en väldigt tråkig utveckling.
Är det så inom andra raser/föreningar också?
Varför inte istället visa lite positivitet och hjälpa istället för att stjälpa.
Inte konstigt att hästvänner som blivit nyfikna på anglo-rasen börjar undra och "dra öronen åt sig".

Angloaveln i Sverige är ju ganska "ny" i förhållande till t ex svenska halvblodet. Om man går tillbaka till tiden för dess avelsstart så fanns det inte så mycket material att välja på då heller.
Och ser man då på hur många decennier den svenska halvblodsaveln pågått och hur den ser ut idag gentemot den svenska angloaveln så borde man förstå att det gäller att ha tålamod
Det är inte så konstigt att många lägger av med sin avel då de märker att det inte går att få fram "stjärnor" över en natt.
Avel (och definitivt angloaveln) är ett mycket långsiktigt arbete där det oftast "kostar mer än det smakar".
Den som tror att man kan ta "snabba genvägar" är verkligen ute på hal is.
Men är man beredd att lägga ner en jä-a massa jobb och stå ut med en alldeles förfärlig massa skitprat :cry: om anglon (och sin avel) så.....GO FOR IT!:banana:

Jag skulle inte komma på tanken att ge upp min avelsidé bara för att någon annan inte tycker som jag. Har kommit en liten bit på väg men det är låååångt kvar.
Under tiden verkar det ju finnas en marknad även för "små anglokrattor" på 160 - 165 cm :idea:
Alla ryttare verkar inte vilja ha 175 cm-bjässar! Ej heller Grand Prix-kandidater!:angel:

Bäst att springa och gömma sig nu....:eek:

Om man i sin avel har lyckats hålla sina uppfödningar på höjder över 160, då tycker jag man lyckats bra med sin angloavel vad det gäller höjder iallfall!!!
Jag har aldrig menat att de ska upp mot 170 för att vara acceptabla, utan ligga runt 160-165...
Vad vi pratade tidigare i tråden var ju just detta om hur SVÅRT det är att få en bra storlek på avkommorna, när man med jämna mellanrum skall korsa in arab blod.(Vilket ju är nött och tvunget här pga den ,i mitt tycke, totala avsaknandet av en riktigt bra anglohingst!!!.
Om man på ngt vis kunde få ngn att engagera sig, kankse med ngn typ av "transportsemin med franska angloaraber" så skulle ju problemet komma i en helt annan dager, för faktum är att idag finns det ett mkt litet avelsmaterial att använda här i sverige.
Visst önskar jag att ngn importerade en anglohingst, "snygg som Phaeton*, men med Guardians* temperament", men som sagt, ett arbete "över gränserna" med franska hingstägare hade ju givit sååå mkt större förutsättningar här i kalla norden!

roslagen HAR lyckats föda upp en framgångsrik tävlingsanglo...

Angloaveln i Sverige är ju ganska "ny" i förhållande till t ex svenska halvblodet. Om man går tillbaka till tiden för dess avelsstart så fanns det inte så mycket material att välja på då heller.
Det där var det sämsta argument jag någonsin hört. Det finns ponyraser i Sverige som kommit in i landet samtidigt som man började med angoavel och som nu producerar renrasiga superponnier som tävlar på högsta internationella nivå.
SAAF grundades 1978 och det är tio år efter dessa två ponnyföreningars grundande men anglon hade redan funnits i Sverige under en tid.
Vi tidpunkten för starten av SAAF fanns hingstar med bra fullblodsblod för användning inom ridsporten att tillgå då de var verksamma inom galoppsporten så det kan knappast rådit någon brist på välstammade xx-ston med bra storlek och gång.
Under denna tid levde även fullblodsaraben Sapphire Crown ox som fortfarande ligger högt i tävlingsstatistiken då det gäller ponny men som jag knappt sett bakom någon anglo förutom bakom Carneol x som knappt användes inom angloaveln.

Utvecklar man detta lite till kan man kolla på Stubin, Shiva De Loup och Phaeton som alla har tävlat på lagom hög nivå. Högst av alla har Stubin tävlat som gått svår hoppning och även tävlat internationell fälttävlan.
Stubin har två avkommor som tävlar/t internationellt i fälttävlan Business och JM Röd Kalle. Gemensamt för dessa halvbröder är att de haft prestationsmöderne.
Den tredje anglon som gjort sig ett namn internationellt under senare år är Alexej med ren fullblodspappa och Phaeton som morfar, Detta gör att Alexej och Business blir ännu mer släkt med varandra eftersom morfar till Business är Phaetons pappa.
Mest intressant är att Stubin föddes 1979 och Business mamma 1983samma år som JM Röd Kalles mamma föddes och Alexejs mamma föddes 1984 Alltså under den period då du anser att avelsmaterialet var obefintligt samt att rasen då var ännu färskare och följdaktligen borde vart sämre enligt ditt resonemang.

I dagens hästsverige finns det även mängder av nya raser som tinker och diverse westernraser som jag vet noll och intet om MEN om man som jag läser i ex. Ridsport under westernsidorna har tom jag noterat att trots att detta är mycket unga och färska raser i Sverige så finns det svenskuppfödda hästar som så att säga "kick ass" med sin konkurrenter på internationella tävlingar. Funkar det för dem så borde det funka även för anglon. Ditt argument om att rasen är förhållandevis ny och därför inte har några framgångar har därmed fallit.

Rasens problem ligger i att avelsmaterialet är för dåligt kunskapen om avel är för dåligt och att man som stoägare inte kritiskt granskar sina ston samt att man inte har kunskap om vilka xx-linjer som är bra att använda sig av inom ridsport och där är inte angloaveln unik på något sätt. Idag hör alla att man ska ha xx-blod i sina hästar och springer ut köper vilket ök som helst från banan. Bara den är märr och går att betäcka så ska det nog ordna sig.
Detta gäller i allra högsta grad även inom svensk halvblodsavel men där spelar det inte så stor roll eftersom dessa märrar lätt försvinner i mängden.
Hingtsmaterialet är obefintligt och har svårt att bli bättre om inget radikalt görs, men till och med de mest penningstarka uppfödarna av denna ras av och ägnar sig åt annat istället, och detta måste ju bero på något!
På den svenska föreningens sida är det dessutom enda gången som jag någonsin sett att man eftersträvar en mkh från 155cm och uppåt, vad sänder det ut för signaler till gemene man ute i landet som halkat in på sidan av misstag. Här föder vi upp små hästar man knappat kan använda till något, för om inte tävlingsryttarna använder sig av anglos så kommer inte vanliga dödliga heller att göra det annat än till promenadridning.

roslagen skrev:
Rasens problem ligger i att avelsmaterialet är för dåligt kunskapen om avel är för dåligt och att man som stoägare inte kritiskt granskar sina ston samt att man inte har kunskap om vilka xx-linjer som är bra att använda sig av inom ridsport och där är inte angloaveln unik på något sätt. Idag hör alla att man ska ha xx-blod i sina hästar och springer ut köper vilket ök som helst från banan. Bara den är märr och går att betäcka så ska det nog ordna sig.
Men då kanske du kan hjälpa mig med ett svar på min ursprungliga fråga om xx-ston i anglo-aveln?

Visste inte om att jag kastade in en fackla i forumet med min fråga :o , men jag följer era diskussioner med stort intresse.

En liten avel som anglo-aveln är ju mycket känslig för vilka individer som används.
I halvblodsaveln så betäcks även där en massa ston som kanske inte är lämpliga, men de fösvinner i den stora massan.
När et gäller storlekarna så visst tycker jag att de skall ligga över 160, men skulle inte sträva mot 175cm hästar. Jag tycker mig att alla raser skall ha sin särprägel och en av dem för anglon är att de inte skall vara jättehästar utan ädla och smidiga. Sporthästar kan de vara ändå och kompensera de "saknade" centimetrarna med "studs" och smidighet som jag sett som utmärkande för de anglo som jag har blivit så förtjust i.
Modet är ju stooora hästar nu, men jag tror(och kastar in en fackla till :devil: ) att i en framtid kommer normallånga tjejer att tröttna på stora klunsar och vilja ha en mindre och ädlare häst. Svaret på det behöver väl inte vara anglo. Men det är det kanske för mig. och kanske för halvblodsaveln...?

Görel skrev:
roslagen HAR lyckats föda upp en framgångsrik tävlingsanglo...

:bow: :bow: :bump: :banana: bara att gratulera...JAg har också haft lyckan att haft en mkt bra anglo i min ägo, visserligen på 80talet men än då;)

roslagen skrev:
Rasens problem ligger i att avelsmaterialet är för dåligt kunskapen om avel är för dåligt och att man som stoägare inte kritiskt granskar sina ston samt att man inte har kunskap om vilka xx-linjer som är bra att använda sig av inom ridsport och där är inte angloaveln unik på något sätt. Idag hör alla att man ska ha xx-blod i sina hästar och springer ut köper vilket ök som helst från banan. Bara den är märr och går att betäcka så ska det nog ordna sig. .

:bow: :bow: :bow: kunde inte sagt det hela bättre själv!!!
.
roslagen skrev:
Hingtsmaterialet är obefintligt och har svårt att bli bättre om inget radikalt görs, men till och med de mest penningstarka uppfödarna av denna ras av och ägnar sig åt annat istället, och detta måste ju bero på något!
På den svenska föreningens sida är det dessutom enda gången som jag någonsin sett att man eftersträvar en mkh från 155cm och uppåt, vad sänder det ut för signaler till gemene man ute i landet som halkat in på sidan av misstag. Här föder vi upp små hästar man knappat kan använda till något, .

Jag kan bara hålla med dig där med!!! Men fortfarnade håller jag tummarna för att ngn ska våga sig på att ta in en riktigt bra anglohingst till sverige!!! Inte bara för anglons fortsatta avel, utan för att jag tycker våra halvblod behöver en sådan oxå!!

Ett välstammat xx-sto med bra sida gångarter och hoppförmåga tillsammans med Business x är det bästa jag kan föreslå i dagens utarmade :crazy: svenska urarmade angloläge:)

Först o främst :bow: o :o menar du att vi helt plötsligt faktiskt talar samma språk och är överens!?;)

Nu är jag ingen fullblodsavelsexpert men, då jag har ett fullblod så har jag blivit intresserad av vilka fullblodslinjer som ligger bakom de mer framgångsrika fullbloden i ridsporten. Några av de som jag tycker är ofta förekommande i framför allt fälttävlan är, Native Dancer, Owen Tudor, Prince Chevalier, Herold, Never Bend, St Just, Nearco, Teddy och Grey Sovereign

Som en liten hint till dig kan jag direkt säga att du är inne på rätt spår;)

roslagen skrev:
Först o främst :bow: o :o menar du att vi helt plötsligt faktiskt talar samma språk och är överens!?;)

Har vi haft olika åsikt någon gång??:confused: :devil: Nääää:angel: ;) :smirk:

Tack! Känns bra att ha något namna att titta efter. Skall försöka läsa in mig på de hingstarna.

jennyjenny skrev:
Tack! Känns bra att ha något namna att titta efter. Skall försöka läsa in mig på de hingstarna.

Kan bara önska dig lycka till, och att jag håller alla tummar vi har här hemma på att du ska bli den som för angloaveln framåt i sverige...:angel: ;) det behövs nya (och gamla) duktiga entusiaster för att rasen skall överleva!!!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 667
Senast: HMQ
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: smulan87
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023