Krav på fullblodssto till Anglo-avel

Sv: Krav på fullblodssto till Anglo-avel

Ett gott xx-sto med Business är nog ett bra recept *håller med*. Nu har de väl ändrat sina regler också så en sådan får komma in i A-registret, så var det inte förut.

Jag har också pysslat med anglo litegrann, har haft ett riktigt bra sto + fött upp en som nu är 5 år. Satt också med i SAAF:s styrelse en period men det lämnas utan kommentarer för denna gång (man kan ju bara genom att veta vem som var ordförande dra vissa slutsatser :angel: ).

Som en liten kuriosadetalj var athenas och min egen anglo sveriges hogst bedomda anglos i hoppning respektive gangarter nar de var tre ar unga. Athenas hoppade battre an min :devil: ;) men min rorde sig bast av alla:p
Varken athena eller jag haller langre pa med denna ras....

Vi blev inbjudna att visa vårat xx-sto på angloriks förra året, hon blev dagens högst bedömda häst. Men dom sa att hon måste få dispens för att få registrera eventuell avkomma, så jag tror inte reglerna är ändrade, om jag nu förstod allt rätt vill säga.

Det beror nog på vad det är för stam. Den regel jag syftar till är minst 25 % ox-blod, vilket man inte uppnår med Business på xx-sto. Det är numer 12,5 om jag inte minns fel (samma regelverk som internationellt).

poff skrev:
Vi blev inbjudna att visa vårat xx-sto på angloriks förra året, hon blev dagens högst bedömda häst. Men dom sa att hon måste få dispens för att få registrera eventuell avkomma, så jag tror inte reglerna är ändrade, om jag nu förstod allt rätt vill säga.
Svenska angloföreningen är anmäld till Eu-domstolen då deras regler med A och B register strider mot EU-rätt, för enligt internationella regler så antingen är en häst anglo eller så är den det inte, det finns inga mellanting med A och B register.

Dina inlagg for ju till sa mkt till alla diskussioner.

Amesegenalhu! :bow:

Dehna Hunu!!!!!

Det är jag som är för okunnig, självklart är det så! Det var ju aldrig tal om att betäcka med någon annan hingst än Business.

Hälsa arbetsgivaren, dvs han som betalar din lön att jag uppskattar din positiva framtoning och gladlynta sätt här.:banana: :banana: :banana:

Ett par okunnig frågor till poff: Varför blir man inbjuden till att ställa ut ett xx-sto på Anglo-utställning om den inte ens har en x-avkomma? Grattis till att hon blev högst bedömd men på vilka grunder? Som blivande Anglo-mamma eller som xx-sto eller som vaddå?

Vi har en kille i stan som sitter med i styrelsen och som känner till vårt sto, han frågade oss om vi inte ville visa vårt sto eftersom dom vill ha in fina xx-ston i angloaveln. Vi tyckte mest att det var kul att få en bedömning på henne därför visade vi henne. Själv gillar jag anglo, men letade på 90-talet efter en att ha att rida dressyr på, men jag hittade ingen i vettig storlek, alla var under 160 cm. Är själv lite rädd för att lägga på en anglo, då jag är rädd för att det inte ska gå att sälja avkomman, även om jag har ett bra sto.

Glömde skriva hur hon blev högst bedömd. Hon fick dagens högsta poäng i både hoppning och gångarter men eftersom hon var av "fel" ras kunde hon inte bli BIS. Och den dagen hon får ett angloföl så får hon tillgodo räkna sig sina poäng.

Senast ändrad:

Ahaaa, då är jag med. Förstår ditt resonemang. Visst vill man kunna sälja avkomman. Jag förstår att de var intresserade av att få med ditt sto i anglo-aveln när hon fick såna poäng :d

Jo, det är ju jätteskoj, men det är inte "pudelns kärna"!!! Att "Anglofolk" uppskattar sin egen ras är ju rätt så självklart, men hur ska man "väcka" resten av befolkningen ang rasens fina egenskaper???

Enligt dom uppgifter jag fått så registreras det ca 10 anglos om året och ändå ska det finnas 3 svenska hästar som går internationell fälttävlan, men vem känner till det? Dom här hästarna måste verkligen synas i tävlingssammanhang för att få ett bättre rykte.

Oj, vill du jag skalll försöka mig på ett svar? Jag gissar på att en ras är framgångsrik(dvs går att sälja avkommor till hyfsade priser) av i huvudsak två anledningar: 1. Framgång på tävlingsbanorna. 2.Trend, exklusivitet, ovanliga färger, spektakulära rörelser osv
För mig hör anglon naturligtvis hemma i första kategorin. Men så då får man väl säga att duktiga tävlingryttare skulle vara första målgruppen. Och visst kunde jag tänkta mig att sponsra med häst till rätt person. Men den personen får ju vara jäkligt rätt.:smirk: Och det krävs ju mer än en uppfödare som är villig till detta.
Dessutom skulle ju anglo-föreningen vara den som är drivande på marknadsföra rasen, bidra med stimulanspaket för uppfödare och tävlingsryttare osv osv. Men vad jag har förstått på kommentarerna tidigare så är kanske inte denna rasförening den allra bästa... :crazy:
Det är ju verkligen en jättesvår fråga och det vore intressant om flera här vågade sig på ett svar. Vad tror du själv tex?

jennyjenny skrev:
1. Framgång på tävlingsbanorna. 2.Trend, exklusivitet, ovanliga färger, spektakulära rörelser osv?

Men för att få riktig framgång på tävlingsbanorna, så måste det ju till bra ,och lite fler hästar...
Vad det gäller trend, så tror jag (hoppas) att det kommer hit oxå om några år...det är ju poppis nere på kontinenten med angloblod i hästarna...
jennyjenny skrev:
Och visst kunde jag tänkta mig att sponsra med häst till rätt person. Men den personen får ju vara jäkligt rätt.:smirk: Och det krävs ju mer än en uppfödare som är villig till detta. ?

Precis!!! Och dom ryttarna som är på en hyfsad nivå är inte intresserad av en ancglo, OM den inte är "lite utöver det vanliga"...

jennyjenny skrev:
Dessutom skulle ju anglo-föreningen vara den som är drivande på marknadsföra rasen, bidra med stimulanspaket för uppfödare och tävlingsryttare osv osv.?

Eftersom anglon egentligen har samma "kundkrets" som halvbloden så borde de försöka sig på ett samarbete "över rasklubbs gränserna"!!! Det är svårt för en liten förening(=lite medlemsavgifter)
att få igång en riktig "sponsring". Förvånade mig väldeliga för några år sedan att inte SAAF "hoppade på tåget" när det satsades mer på fälttävlansaveln!:crazy:
Svåra frågor, men kommer det bara in lite friska vindar,nya ideer i föreningen så kankse ddet gick att blåsa liv i sveriges allt mer insomnande angloavael!!!

Får väl "svara mig själv" då...:angel:

Nä, allvarligt. Igår hade Hallans hästavelsförening ett mkt välbesökt möte ang aveln i framtiden, bla med de nya hingstreglerna from 1 nov iår... Föresläsare var K-E Heimdahl...

DÄR kom iallfall diskutionen upp om det inte vore dax att försöka hitta mera typförädlare till våra svenska(?) ston... bla då anglo....

Han talade då om att han under året varit nere i Frankrike och besökt deras unghäst tester och där hamant i diskution med några "högdjur" inom hästaveln därnere...

Enligt dessa så har det i frankrike "alltid" avlats på två grenar inom angloaraberna, en sk "slätlöpsgren" och en hoppgren... Tyvärr har den senare mer eller mindre somnat in, mycket beroende på att Selle France tagit över marknaden "totalt" i frankrike...
Så enligt honom så är det mkt svårt att hitta en riktigt bra anglohingst för hopphästar även nere i frankrike!!!:cry:

Så det är inte bara sveriges anglouppfödare som jobbar i motvind...

Det var verkligen tråkigt att höra att angloaveln inte håller i Frankrike heller. Som du har pratat om tidigare så skulle man behöva någonstans där det går att hämta in bra individer till Sveriges lilla avel.
Hur ställde sig uppfödarna till anglo i halvblodsaveln då? Finns arabblods-rädslan :smirk: ?

jennyjenny skrev:
Hur ställde sig uppfödarna till anglo i halvblodsaveln då? Finns arabblods-rädslan :smirk: ?

Efter att ha haft två anglos till salu så svarar jag ja på den frågan... De blev förvisso sålda båda två, men folk reagerar underligt på arabblod :p.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 667
Senast: HMQ
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: smulan87
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023