Kratsa hovar

T

Triax

Min häst vägrar att lyfta sina framhovar.. Jag har endast haft henne i två månader och i början fick jag lyfta frambenen, men hon kunde vara lite tråkig med bakbenen. Men nu sedan ca två veckor tillbaks vägrar hon att lyfta frambenen, men lyfter väldigt snällt på bakbenen.
Lite tips på hur jag ska göra?

Sv: Kratsa hovar

Det var samma med min förra medryttarhäst. Hon vägrade lyfta både fram och bakhovarna. Det enda jag kunde göra var att vara envis. Det tog mig kanske 5min om inte mer, att få upp en hov. Hon blev sur och kickade (bakhovarna). Hon saknade respekt för mig. Jag hade dock bara varit medryttar på henne i en månad. Så vi kände varann inte så bra. Och hon kunde testa sina skötare. Är inte medryttare på henne längre men jag sköter henne 3 dagar i veckan så nu går det galant att lyfta hennes hovar.

Jag säger bara...ge dig aldrig!! För varje gång hon vinner kommer det bara att bli svårare att vinna själv...
Så, låt det ta tid, men kämpa på tills du vinner, om så bara för en sekund...och upprepa ofta.. Så länge hon inte har några skador på benen som gör att hon inte vill lyfta så beror det snarare på en bekvämlighets grej från hennes sida...jobbigare att stå på 3 än på 4...
Hästar e smartare än man tror o många testar människan till det yttersta...

Tack för svaren båda två, då är det bara att kämpa vidare.
Har inga skador vad jag vet ialla fall, hon har ren gång och kan mycket gärna stå och skrapa med framhovarna när hon är lite otålig i stallet. När jag väl har lyckats lyfta en hov så står hon så snällt och inte tynger på mig. Så jag tror det är lite test ifrån hennes sida.
Men hur gör ni? Försöker ni dra upp hoven, trycka hela er tyngd på hästen, flytta på hästen och haffa benet i rörelse, eller hur ska man gå till väga?

låter som min egen häst det där :) hon måste ha nått att testa mig på, o nu har hon märkt att ja inte mer bryr mig i hennes fjanterier vid sadlingen, vi flytta till nytt stall, o plötsligt är det hovarna hon fjantar med.

när man skall lyfta framhovarna (bak är ok) så börjar hon backa, hoppa åt sidan, gå framåt, allt så att man inte får tag i eller orkar hålla hovarna. brukar "jaga" hennes ben, tills jag lyckas fånga det, o hålla kvar det. då går det galant. men som de har skrivit tidigare, ge inte upp. låt heldre bli att kratsa en att börja på o sen inte avsluta

Jag brukar trycka min rumpa och mina ben mot det ben jag vill lyfta, samtidigt som jag sätter/trycker min armbåge i böjleden på benet, brukar resultera i att hästen tappar lite av balansen o då lägger tyngden på andra sidan eller försöker ta ett steg så jag kan fånga upp hoven...Kan inte säga att det fungerar på alla men det har fungerat för mig på dom hästar som jag varit tvungen att kämpa med...

Min häst vägrar att lyfta sina framhovar.. Jag har endast haft henne i två månader och i början fick jag lyfta frambenen, men hon kunde vara lite tråkig med bakbenen. Men nu sedan ca två veckor tillbaks vägrar hon att lyfta frambenen, men lyfter väldigt snällt på bakbenen.
Lite tips på hur jag ska göra?

pappa lärde mig att man kan nypa i kastanjen,
lite lätt till och början med men om hästen inte lyssnar så kan man nypa lite hårdare.
Men om det inte funkar så ska man inte överdriva med att nypa gätte hårt det är bara onödigt!
men min häst har lärt sig att om hon inte lyfter benner första gången jag ber om det så kommer jag där och nyper henne lite lätt i kastanjen,då brukar hon lyssna och så får hon beröm.
men jag vet dock inte hur dom skulle reagera om man gjorde det samma där bak...men som dom andra sa var envis.

Min höll på med detta när jag köpte henne, nu är det ju olika men att luta sig mot henne gjorde allting mycket värre. Då tryckte hon bara emot. Du kan banka med kratsen på hoven eller om du har en hård borste så gnugga med den på benet, det brukar dom tycka är otäckt och då lyfta benet för at komma undan så då kan du ta tag i det. Om det är ett extremt beteende kan du ju kolla upp ryggen men ofta är det bara hästen som vill ha maktövertaget.

Träna med godis. Kanske inte det mest ultimata, men med lite godis kan man lära en häst nästan vad som helst. Min sköthäst lyfter hoven självmant om jag håller handen bredvid benet, detta har jag lärt honom med godis. Räcker med en liten munsbit, och var noga med att beröma mycket så fort hästen gör rätt, även om det bara är pyttelite rätt.

Lycka till!

Jag brukar trycka min rumpa och mina ben mot det ben jag vill lyfta, samtidigt som jag sätter/trycker min armbåge i böjleden på benet, brukar resultera i att hästen tappar lite av balansen o då lägger tyngden på andra sidan eller försöker ta ett steg så jag kan fånga upp hoven...Kan inte säga att det fungerar på alla men det har fungerat för mig på dom hästar som jag varit tvungen att kämpa med...

jag brukar också göra så och det har funkat för mej och om hästen bara lägger all tyngd emot så ni står där i ett "dödläge" där ingen ger sig så testa att "gunga lite" alltså lägga tyngd emot och sen ge efter, lägga tyngd osv
har funkat för mej :)

Prova att "picka" med hovkratsen emot kotan. Hästen kommer garanterat till slut att rycka upp benet, då gäller det bara att ta tag i det. MKT bättre än att stå och luta sig, putta, mata med godis osv. Enkelt, snabbt och funkar varje gång! Lyssnar den inte i början så picka bara hårdare, hästar är smarta djur och lär sig efter bara ett par ggr..

pappa lärde mig att man kan nypa i kastanjen,
lite lätt till och början med men om hästen inte lyssnar så kan man nypa lite hårdare.
Men om det inte funkar så ska man inte överdriva med att nypa gätte hårt det är bara onödigt!
men min häst har lärt sig att om hon inte lyfter benner första gången jag ber om det så kommer jag där och nyper henne lite lätt i kastanjen,då brukar hon lyssna och så får hon beröm.
men jag vet dock inte hur dom skulle reagera om man gjorde det samma där bak...men som dom andra sa var envis.

Jättebra tips!!:idea::idea:

Om hästarna inte lyfter på fötterna brukar jag ge dom en knuff i sidan samtidigt som jag försöker få upp hoven, då rubbas deras balans en aning och oftast lyfter dom fossingarna då :) Det behövs ingen hård knuff, bara så dom blir lite obalanserade.

Prova att "picka" med hovkratsen emot kotan. Hästen kommer garanterat till slut att rycka upp benet, då gäller det bara att ta tag i det. MKT bättre än att stå och luta sig, putta, mata med godis osv. Enkelt, snabbt och funkar varje gång! Lyssnar den inte i början så picka bara hårdare, hästar är smarta djur och lär sig efter bara ett par ggr..

Så gör jag också. Funkar varje gång. :D

Testa att vrida kastanjen, håll och vänta en stund o se vad som händer. Luta dig ej mot hästen. (funkar endast på fram)

Luta dej mot henne när du försöker få upp hoven. Till slut blir hon nästan tvungen. Annars kan du backa henne lite först och sen smackar du så att hon går framåt lite försiktigt och fångar benet (:

Håller med de andra. Ge dig aldrig! Det är tidernas nederlag om hästen får vinna. Min ene var hopplös när han kom. Fick också redan på i efterhand att det aldrig fungerat riktigt att kratsa hovarna på honom. Hans förra matte hade tydligen gett upp. Han är fruktansvärt envis så jag har fått bli ordentligt arg ett antal gånger på honom. Numera åker fötterna snällt upp när jag ber.

Min hovslagare gav tipset att antingen dra i hovskägget eller knacka med hovkratsen mot kotan. Av dessa tips fungerar knackningarna bäst.

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
445
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 559
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka