Krasslig kanin - hur göra inatt?

A

Axelle

Min ena hermelin har blivit krasslig.. Han var pigg och alert så sent som i förmiddags, men nu fryser han och verkar snudd på apatisk. Han äter inte, och ligger helst helt stilla i bolådan i buren. Han tackar i vanliga fall aldrig nej till en godbit, och är väldigt livlig och aktiv.

I våras fick han lite magknip, som gick över på en dag, men han beter sig inte alls på samma sätt nu. Då andades han väldigt stötvis och var väldigt stressad. Bytte hela tiden ställning och visste inte alls hur han skulle bete sig för att lindra smärtan. Nu ligger han helt stilla.

Så till frågan; hur ska jag göra med honom inatt? Han och hans kamrat bor ute, och har så gjort under hela sommaren. Jag skulle gärna vilja ta in honom inatt för att kunna ha honom under uppsikt, men vet då inte hur jag ska göra med kompisen. Då jag gärna vill se om han bajsar och kissar som han ska vore det skönt att kunna dela på dem.. Men utsätter jag dem för onödig stress om jag delar på dem? Honan, den friska kompisen, har aldrig varit ensam mer än korta stunder.

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Krasslig kanin - hur göra inatt?

Jag skulle nog inte delat på dem... Men det är svårt att säga.

Hoppas han blir bättre snart!

Har du ringt veterinären? Låter inte bra.

Skulle ta in dem båda men sätta dem med ett galler mellan så att de kan se varandra och lukta på varandra men så att man håller kolla på vem som gör vad.

Jag hade särat på dem, risken finns att det är något smittsamt och då kan man kanske hindra att den andra kaninen blir dålig också genom att sära på dem...

Plus, ring veterinären!
Kaniner döljer att de är dåliga väldigt bra, och när du väl ser på dem att de inte mår bra kan det vara för sent

Skulle du ha särat på dem helt och hållet, alltså lämnat den ena utomhus och tagit in den andra?

Har ringt, men inte fått tag på någon som har jour. >.<

Ja, det skulle jag göra, att ta in den som är dålig gör det ju dessutom lättare att hålla koll på den och se om den blir bättre/sämre =)

Lycka till!

Hur har det gått?
våra kaniner verkar följa varandra när det gäller hälsan! ikväll blev kenny dålig, matvägrar och sitter / ligger helt stilla..
gissar på förstoppning igen så jag flyttade in honom i vinterburen för att kunna ha koll på avföring mm
ska ut om en stund igen och titta till honom...
hoppas han piggnat till igen, var pigg och kry som så sent som vid sju tiden!:crazy:

bara rent allmant sa har det funkat pa mina kaniner att ge dem lite varmt vatten (inte for varmt forstas, utan runt kroppstemp) i vattenskalen/automaten om de verkat forstoppade. Fast det forutsatter att man kan fa dem att vilja dricka lite.

Låter lite som när min fick trumsjuka, han fick åka in akut och få dropp och en massa mediciner. Det var inte billigt :eek: Men han överlevde *phu*

Efter det fick han lov att äta miniform, finns på apoteket åt spädbarn ;) Var tydligen någon reaktion på gräset han åt, trots att han bott där i flera år.

kan prova det nästa gång, men nu när det är såhär varm, blir ju vattnet inte kallt..
han var iaf pigg och kry igen på morgonen och hade bajsat under natten, så det var nog bara lite tillfälligt magont!:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 764
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17