Krånglig mun

T

Trautur

Min islandshäst är väldigt krånglig i munnen. Jag red för en tränare för någon månad sen och hon sa att jag skulle plocka mycket i honom, vara rörlig i handen. Nu är problemet att han inte lyssnar helt på det. Han går fint i form i skritt. Men i tölt sneddar han och håller på och joxar. Försöker hålla honom rätt på spåret och d går hyfsat, men då är han inte rätt ställd. Om jag lägger på skänkeln för att flytta honom och få han rätt ställd går han upp i galopp istället. Det går något bättre i paddocken än ute på vägarna. Så hur ska jag få honom att gå ställd åt rätt håll i tölt på rätt spår? Någon som har (haft) liknande problem?

Sv: Krånglig mun

När man ställer en häst så sker det genom hela bålen, det du upplever nu är hästen böjer på nacken men skjuter in och tar tag med bogen i hörnan. Väldigt vanligt fenomen, och beror på olika saker. Det mest vanliga skulle jag säga är, hästen har en starkare sida/varv och här är det antagligen mera märkbart än åt andra hållet/varvet.

När man rider hästen, så är eftergiften otrloligt viktig. Javisst du skall vara rörlig i handen, men måste också veta när du skall lämna hästen ifred. Det är här den egentliga eftergiften kommer, och inte utav allt petande och pillande.

Nog om handen, för du som ryttare har även andra delar på sin kropp som du kan använda dig av för att styra och kontrollera din häst. Du har skänkel, ett säte samt hela din egna kropp. För att få hästen böjd genom bålen, måste du hindra den utskjutande bogen. Det kan du göra dels genom att lägga an skänkel genom hörnan, du kan understödja genom att rama in hästen med både skänkel och hand. I hörnan är det viktigt att ge hästen ett bra stöd som den kan lita på, genom ytterhanden och insidan skall gå fri.

Jag tycker kanske att du skall kolla så att din pålle inte har problem med tänder eller annat, ta hjälp om du inte redan fått det för att få ett passande bett.

Som sagt, när du har kollat tänderna hos en riktig hästtandläkare, kan du gå till ridmomentet. En häst med en orolig mun, bör ridas med en mycket stilla och lugn hand. Inte så mycket plockande. Däremot bör handen vara mjuk och följsam.

Låter som ett tandproblem som tidigare nämdes, en vanlig förekomst är "vargtänder" eller foderfickor. Kan även vara annan värk i ben å så vidare, detta är inte ovanligt, flertalet hästar har detta problem.

Tänderna är kollade och raspade.

Så vad ska jag göra nu då? Nått tips när jag rider?

Han är nyligt importerad från island.

Trautur skrev:
Tänderna är kollade och raspade.

Så vad ska jag göra nu då? Nått tips när jag rider?

Han är nyligt importerad från island.

Kollad och raspad kan det vara lite si och så med. Troligen smart att låta en vettig hästtandläkare kolla (här är det nog på sin plats att lämna en liten varning, det finns många klåpare i branschen). Kanske kan du få tag på en vettig på rekomendation.

På Island har jag ridit några hästar som varit väldigt röriga i munnen, troligen inte ridna med en så bra hand.

Du får nog ta det lugnt med din nya häst och lugnt visa honom att han kan lita på din hand. Var extremt noga med eftergiften och att bara bli still när han är fin. Ta inte starka kraftiga tag, utan ge små, fina hjälper. Du kan kanske försöka vibrera på handen eller bara leka med fingrarna.

Du får nog ge det tid, och berömma minsta förbättring.

Lycka till!

OA

Har träffat många hästar med detta problem. Håller med om att det är viktigt att kolla tänderna men ofta bottnar problemet i att hästen helt enkelt inte förstår hjälperna, alltså inte är tillräckligt väl utbildad för det du jobbar med. Är hästen nyimporterad kanske den bara töltats "rakt fram i naturen", många har aldrig tränats på böjt spår eller ridits i form i tölten. De sänker ryggen och pinnar iväg med huvudet högt och ju mer ryttaren kräver desto mer springer de...

Har du markarbetat din häst och lärt den använda baken/ryggen in i eftergiften eller knäcker den bara av i nacken? Att arbeta hästen i form från marken och där lära den sidförande hjälper, böjning och ställning både rakt fram o på volt i både skritt och tölt. Sen jobbar man med samma sak i skritt uppsuttet och därefter i tölt. Eftergift och följsamma mjuka händer naturligtvis samt låt det ta tid, stressa inte. Kan ta veckor att befästa och göra hästen trygg... Och tänk efter om du själv är sned i kroppen så du kanske sitter snett på hästen. Kan få den mest välutbildade häst att "tappa balansen". Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 628
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden