Kaching
Trådstartare
En vän till mig importerade och sålde en 5-åring till kunnig hästmänniska och hennes barn. Hästen var såld redan innan den importerades. Köparna ville inte veterinärbesiktiga hästen. Nu vill köparna lämna tillbaka hästen, alternativt byta mot en annan häst. Anledningen till att de vill lämna tillbaka hästen är att den enligt köparna ska sparkas och bitas. Min vän (säljaren) har sett en video på hur hästen uppför sig. I den videon så vänder hästen på huvudet och lägger öronen bakom mot barnet som borstar och hästen är något motvillig när den blir ombedd att flytta på sig. Köparen hävdar att det är värre än så. Hästen ska även vara ovillig att gå framåt vid ridning på banan.
Hästen stod hos min vän i runt en vecka efter att den anlänt till Sverige. Hon såg då till att både hantera och rida hästen. Hästen kunde sura lite vid fodring men inga sparkar eller bett över huvud taget. Trygg att rida. De har använt sig av Agrias standardkontrakt. Säljaren har sålt hästen som privatperson och försäljningen skedde för snart 2 månader sedan.
Hur ska min vän hantera situationen? Hon vill såklart inte få dåligt rykte men i mina öron så låter det inte som att köparna har tillräckligt god grund för att häva köpet? Vad skulle ni ha gjort?
Hästen stod hos min vän i runt en vecka efter att den anlänt till Sverige. Hon såg då till att både hantera och rida hästen. Hästen kunde sura lite vid fodring men inga sparkar eller bett över huvud taget. Trygg att rida. De har använt sig av Agrias standardkontrakt. Säljaren har sålt hästen som privatperson och försäljningen skedde för snart 2 månader sedan.
Hur ska min vän hantera situationen? Hon vill såklart inte få dåligt rykte men i mina öron så låter det inte som att köparna har tillräckligt god grund för att häva köpet? Vad skulle ni ha gjort?