Krånglande ex

Jenny1

Trådstartare
Jag separerade från min man i somras. (Jag har andra trådar om separationen och div. krångel.) Jag har träffat en ny man, efter att jag flyttat, och mitt ex gör ALLT för att jävlas med mig. Vi har inga papper på hur hämtningar och lämningar av barnen osv ska se ut. Det var bestämt att de ska bo varannan vecka, men han tjafsar om allt, ringer och säger att jag inte får hämta osv osv. Han vägrar gå till familjerådgivning eller familjerätten. Hur kan jag göra för att få ett papper på hur det ska funka? Tingsrätten antar jag, men kan jag gå dit utan att stämma honom på hela vårdnaden, för jag vill att barnen ska ha både mamma och pappa, att de ska kunna bo varannan vecka om de nu vill det. Vilket de snart inte vill eftersom han beter sig som han gör, barnen är 13 och 11,5 så de förstår ju och får höra massor från honom. Han kan hindra barnen från att prata med mig i telefonen, de vågar inte säga till honom att de vill vara hos mig för då blir han arg osv osv.

Han är totalt fast i bitterheten. Kallar mig för hora och säger att barnen ska inte få bo hos mig alls nu när jag flyttar ihop med min nya man den 1/4 för de ska "inte bo i ett horhus med en massa negrer". (Vilka nu de där negrerna är, det har jag ingen aning om. Det är en helt vanlig Västeråskille jag träffat, exet har aldrig sett honom.) Exet dricker mycket, ringer mig på fyllan och gapar och skriker eller också är han ledsen och säger att han inte vill ha en massa tjafs. Jag har fått nog nu. Vi pratade i morse och han vill absolut hämta dottern mitt i min vecka, vi kom ingenstans och jag la på till sist. Det går inte att avsluta samtal med honom, han bara fortsätter tjafsa om ALLT. Jag skickade ett SMS att jag inte kommer prata mer med honom utan andra närvarande, t ex när vi måste gå till banken för att få över huset på honom, eller hos familjerätten, tingsrätten t ex.

Vad kan jag göra? Måste jag stämma honom på hela vårdnaden eller går det att gå till tingsrätt för att få på papper hur allt ska funka när samarbetet inte fungerar? Han säger att han ska stämma mig på vårdnaden för att barnen inte ska bo hos mig från den 1/4 och det vore egentligen det bästa, att han drar igång det, jag är rädd för vad som händer om jag drar igång det. Men jag tror inte han kommer göra det, han vet inte hur man gör och vet dessutom att jag har större chans än honom att få hela vårdnaden eftersom han både super och beter sig illa när han har barnen.

Långt inlägg, jag hoppas någon orkar läsa...

Sv: Krånglande ex

Jag har inte full koll på hur man ska göra, men kontakta familjerätten där du bor, om inte de kan hjälpa dig kan de iaf berätta vart du ska vända dig. :)

Lycka till!

Det första du ska göra är att ta kontakt med familjerätten där du bor och boka ett samtal med dom. Som även ditt ex ska vara med på. Om han inte kommer så är det upp till honom men om han inte kommer så går du dit själv. Det är bara negativt för hans sida om han inte förljer med om i går upp i rätten. Om det blir så att det blir i tingsrätten så behöver du inte stämma honom på hela vårdnaden. Utan det du vill ha hjälp med och det du vill ha på papper. Dom kan fast ställa att ni ska ha varanna vecka och tid och vilken dag hämtning och lämning ska ske.
För så har jag det med mitt ex, Visst han har krånglat en del efteråt med men det är ju inte för hans fördel precis när jag har tröttnat på hans beteende.

mvh

Tack! Jag har pratat med familjerätten förut och då sa hon bara att jag "sitter i en jävla sits" och inte kan göra mycket annat än att stämma honom på hela vårdnaden. Och det varken vill jag eller har råd med.

Så då ska jag ringa familjerätten igen på onsdag och boka en tid för oss. Bra! Håll tummarna för mig... Eller för barnen närmare bestämt..

Har han inte skärpt sig ännu!! Åh, vad arg jag blir!

Jag tror tyvärr att den enda vägen du kan gå är genom familjerätten. Han ska inte ha hand om barnen alls om han inte kan sköta sig. Barnen ska inte behöva lava med en pappa som super och kallar barnens mamma för hora osv. Han är en olämplig pappa.

Jag förstår att det inte känns bra att du får hela vårdnaden isf, men för barnens skull så är det det bästa. Dom ska inte behöva få höra det alls.

Han kommer inte att dra igång nåt, han ska bara hota och skrämma.

Skickar ett ton kramar och styrka att ge dig den på att han ska få en näsbränna som heter duga. Nu har han träskat färdigt! ;)

Tack mul! Ja, han får verkligen vara färdig nu. NU RÄCKER DET! Jag har sagt det förut, men nu är det verkligen så. Alla runt omkring mig nu säger att jag måste gå vidare. Så får det bli. Tyvärr är det inte på plats på familjerätten idag, men jag ringer på onsdag.

Jag skickade precis ett mail till honom där jag skrev att jag kommer kontakta familjerätten och lite vad det innebär för honom om han inte går dit. Så hoppas jag att han går, för jag har inte råd att stämma honom. Bara att lämna in ansökan kostar 450:-! :eek: Det betalade jag för skilsmässoansökan, men jag kan ju bara tänka mig vad det kostar nu om det sen blir domstol och så... :crazy: Jag har inga pengar över alls, kämpar för att kunna behålla hästen efter skilsmässan. Nu är jag sponsrad av min nya man, hade inte klarat mig ekonomiskt utan honom... :love: Då hade jag fått sälja hästen.

Tingsrätten beslutar både kring vårdnad och umgänge, beroende på vad det är som skall behandlas.
Familjerätten är en rådgivande "samtalsenhet" där föräldrarna ska enas om en lösning.

Jag förstår inte vart du vill komma med det svaret? Menar du att jag inte borde kontakta familjerätten alls, att det ska vara tingsrätten direkt? Förklara! :)

Jag menade att tingsrätten inte bara beslutar om vårdnaden utan om umgänget också (jag tror du frågade efter det i första inlägget). FAst det beror ju på vad målet ska handla om samt om hur situationen ser ut för barnen.

(Familjerätten fungerar bra då föräldrarna kan föra en dialog med varandra och därigenom komma fram till gemensamt beslut kring umgänget. Skriv i sådana fall ner hur/när barnen ska vara hos er och glöm inte storhelger och födelsedagar samt underskrifter.

Familjerätten gör utredning kring barnets situation samt ger rekommendation till beslut till tingsrätten i de fall det kommer dithän.

Ingen kan tvingas att gå till familjerätten, däremot faller det kanske inte i god jord för förälder som nekar till att samtala kring situationen.)

Jag tror att i familjerätten får man "bara" råd om hur man gemensamt ska lösa vårdnaden, de beslutar alltså inget åt er, utan de lyssnar på barnen och vill att ni ska hitta en gemensam lösning.
Om du inte tror att det kommer att räcka är det bäst att gå till tingsrätten direkt. Om man tjänar under 260 000 om året kan man få rättshjälp, tror jag...
Kolla upp det först.

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____3537.aspx

Stämningsansökan kostar nästan 500kr, men det lägger du på kravet på honom sen.

Och skulle det gå till tingsrätt så är det den förlorade parten som på pröjsa. Med det han håller på med så är han inte en lämplig förälder och med stor sannolikhet kommer att förlora sin trovärdighet och vårdnad.

Så börja med familjerätten och hjälper inte det så lämna in en ansökan om egen vårdnad,pga hans olämplighet.

Du har rättsskydd genom din hemförsäkring. Blir iofs en självrisk och en del av det som du får betala.

Gå först till familjerätten. Tingsrätten kan besluta om vårdnad, boende eller umgänge som separata punkter.
Han verkar inte vara en lämplig pappa.
Mitt råd är att se till att han inte får en chans att tjafsa, det är det han vill. Var revlig, var saklig och avsluta samtalet på ett trevligt sätt så fort han börjar tjafsa, hänvisa till att ni får diskutera det med familjerätten.
Ringer han när han är full så säg trevligt att du inte har tid att prata.
Dokumentera det som händer och hur ofta han ringer och kallar dig saker, men focusera på ett avtal som inte ger honom en chans att bråka.

För att förtydliga det du skrivit.

Om föräldrar vid samarbetssamtal på familjerätten lyckas komma överens om hur det ska vara med barnens vårdnad, boende och umgänge så har vi som arbetar på familjerätten rätt att godkänna avtal som har samma rättsvärde som en dom.

Om en förälder har stämt den andra på vårdnad, boende eller umgänge gör familjerätten en utredning på uppdrag av tingsrätten.

Frivilliga samarbetssamtal, alltså där föräldrar själva söker kontakt och inte kommer efter beslut i tingsrätten, får inte registreras eller journalföras så därför kan familjerätten vid en tvist inte ge upplysningar om ifall en förälder vägrat komma. Givetvis kan man själv ta upp det vid förhandlingen men det går inte att få några handlingar från familjerätten som bevisar det.

För att förtydliga det du skrivit.

Om föräldrar vid samarbetssamtal på familjerätten lyckas komma överens om hur det ska vara med barnens vårdnad, boende och umgänge så har vi som arbetar på familjerätten rätt att godkänna avtal som har samma rättsvärde som en dom.

Om en förälder har stämt den andra på vårdnad, boende eller umgänge gör familjerätten en utredning på uppdrag av tingsrätten.

Frivilliga samarbetssamtal, alltså där föräldrar själva söker kontakt och inte kommer efter beslut i tingsrätten, får inte registreras eller journalföras så därför kan familjerätten vid en tvist inte ge upplysningar om ifall en förälder vägrat komma. Givetvis kan man själv ta upp det vid förhandlingen men det går inte att få några handlingar från familjerätten som bevisar det.

Hoppas TS inte har emot att jag flikar in en egen fråga här? :o

Min sambos barn är placerade här av sociala pga mammans alkoholmissbruk. Nu är sambon stämd för egenmäktigt förfarande ,tror jag det stod. Hon anser att han hindrat henne från att ha barnen boende hos henne varannan vecka och påstår att barnen vill detta.
Vi har ett schema socialen gjort efter barnens önskemål på en kväll varannan vecka som sedan ska ökas om det känns bra för dem.
Sambon har fått tid hos familjerätten och nu undrar jag.. Om familjerätten anser att barnens önskemål är att bo hos sin mamma varannan helg, måste det gå vidare till tingsrätten ändå?

Ja det måste ni om barnens mamma inte går med på det frivilligt.
Familjerätten kan inte bestämma, bara göra en bedömning. Sen är det skillnad på familjerätten och socialtjänstens barngrupp vilka har möjlighet att tvångsomhänderta barn vilket familjerätten inte har.

Ja det måste ni om barnens mamma inte går med på det frivilligt.
Familjerätten kan inte bestämma, bara göra en bedömning. Sen är det skillnad på familjerätten och socialtjänstens barngrupp vilka har möjlighet att tvångsomhänderta barn vilket familjerätten inte har.

Ok, tack för svaret :)

*kl

Tusen tack alla för era svar! Det har hänt lite idag faktiskt. Jag skickade ett mail till honom förut att jag tänkte be familjerätten skicka ut en inbjudan till oss båda och om han inte kom dit så skulle det vara negativt för honom när jag då sedan måste gå vidare till tingsrätten. Han ringde upp mig, givetvis, han har aldrig respekterat att jag inte vill prata med honom, från dolt nummer så jag svarade. Sa bara att jag vill inte prata med dig men han sa att han ville reda ut det här nu. Okej, sa jag, om du kan vara lugn och sansad, annars lägger jag på.

Han var skapligt lugn men var envis med att barnen varit mer hos mig än hos honom på jullovet. Han har haft dem hela julveckan och nyårsveckan fram till nyårsdagens kväll. Hur han kan få det till att de varit hos mig övergår mitt förstånd. Men det är ganska mycket i hans resonemang som jag inte fattar. Hissen går inte ända upp så att säga... :angel:

I alla fall, summan av dagen blev att vi faktiskt har skrivit ett eget avtal, han inser väl att han inte har mycket att komma med om jag väljer att gå till tingsrätten, barnen håller på och väljer bort honom mer och mer också eftersom han beter sig illa. Vi har skrivit att vi ska byta på tisdagar, med skolbussen. Dottern ska vara varannan vecka, sonen ska komma till mig på torsdagar de veckorna och åka till pappa igen på måndagen. Om loven skrev vi att då byter vi på onsdagar om vi inte kommer överens om annat.

Så jag är i alla fall glad att avtalet är skrivet och har gjort väldigt klart för honom nu att jag kommer gå vidare till tingsrätt om han krånglar mer sen. Dels om han krånglar med hämtning/lämning av barn och dels om han fortsätter kalla mig hora, luder och allt vad det är samt är full så ofta som han varit nu när han haft barnen. För då är han ingen lämplig förälder och jag kommer stämma honom på vårdnaden.

:bow: Bra jobbat!!

Är det nåt så ring bara!!

Du vet att det är han som strular och du ska inte ha dåligt samvete.

Vad du är stark och duktig!! :love::bow::bump:

Tack vännen!! :love: Det känns väldigt bra faktiskt. Dottern har också börjat sätta ner foten mot honom mer, att hon inte tycker det är okej att bli behandlad som hon blir. BRA!! Idag berättade hon för mig att han sagt att hennes kanin kommer dö när den bor här inne i stan för det är så mycket avgaser. :grin::crazy: Bra att hon sa det till mig i alla fall så jag kunde tala om för henne hur det är så hon inte behöver oroa sig för det.

Dottern sa också nu att hon inte får leka med kompisar när hon är hos pappa, bara den tjejen som bor nära, dit hon kan gå eller cykla själv. Inga andra. Pappa vill aldrig skjutsa och han vill inte ha några andra barn där. Han har väldigt mycket fördomar om barnens kompisar och tycker illa om många av dem som han fått för sig är "knarkare", "Luder", "Damp-ungar" eller annat... (Familjerna då..) Jisses. Så nu när jag inte bor där längre och skjutsar och hämtar eller säger okej till att kompisar kommer hem så får de inte leka med några. Och där tror han att han ska ha barnen jämt??!! Nej, han är verkligen en olämplig förälder på många sätt. Men jag hoppas ändå det här funkar nu och att jag slipper tingsrätten. Och jag är glad ändå för att barnen är så pass stora nu, 11,5 och 13 år, så de hunnit ha en bra uppväxt hittills och att de fortfarande har mig som har normala värderingar och förhållningssätt till saker och ting. Jag skäms när jag tänker på att jag levt med den mannen i 17 år!!! :o:crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
15
· Visningar
724
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar