Anledningen till att jag frågar är att en kalv (ja, inte häst, men på "andra djur" är det bara frågor om fiskar och kaniner..) i stallet dog igår och hade de symptomen. Kalven dog när (den inkompetenta) veterinären till slut hade kommit ut till stallet (när vet höll på och fipplade med termometer). Den var bra kvällen innan och sprang omkring och busade. Igår fm (vid 10) hittade jag kalven så som jag beskrev, den krampade bakåt med huvudet, men benen var alldeles lealösa, den ryckte även till någon gång och hostade (den andades bra och kunde prata med mamman). Stallägaren ringde veterinär direkt, men denne kom inte ut förrän klockan 13 (distriktare). Veterinären hade ingen aning om vad det var, stallägaren gissade på tarmvred eller något eftersom den mådde bra kvällen innan och sen skrek en del när den var dålig. Kalven var väl en vecka eller något, mamman är en väldigt duktig och bra mamma.
Jag tänkte på botulism eftersom de ju har stora gärden att gå på och det kan ha kommit in jordbakterier genom navelsträngen innan den torkade upp och försvann. Men vad jag har läst borde ju inte kalven krampa då? de blir väl bara mer och mer förlamade.
Tack för din hjälp! Du kanske inte vet hur det är med kor dock?