Kräksjuka som varar länge - vanligt?

Lickety

Trådstartare
Nu har både maken och jag haft illamående och kräkningar sedan fem dagar. Inget i andra ändan så att säga. Ovanligt tycker vi - är det något virus som går? Vi trodde först det var vanlig magsjuka men det går ju inte över...
 
Vinterkräksjuka kanske.
Fast den brukar ge med sig efter 1-3 dagar, men kanske den kan hänga i längre hos vissa.
 
Min brors familj hade kräksjukan i över en vecka. Måste varit helt galet jobbigt.
Krya på dig!
 
Tack :) skulle behöva äta något så småningom tror jag. Får man inte diarré av vinterkräksjukan? Aldrig haft det tidigare tror jag.
När jag har haft det har jag kräkts och varit illamående samt magsmärtor och allmän sjukdomskänsla. Fick det en gång när det gick på förskolan där jag jobbade just då. Vissa hade diarré men långt ifrån alla.
Har tagit en vecka innan jag känt mig helt återställd även om kräkningarna oftast bara varat i 1-3 dagar.
 
Tack :) skulle behöva äta något så småningom tror jag. Får man inte diarré av vinterkräksjukan? Aldrig haft det tidigare tror jag.
Ja, såklart finns det en gräns för hur länge man kan gå utan att äta något.. viktigt att försöka dricka så mycket som möjligt så man inte blir uttorkad. Och känns det för illa, och inte ger med sig alls efter ytterligare tid så är det kanske klokt att konsultera vården iaf? Det förekommer väl att personer behöver läggas in efter vinterkräksjuka pga vätskebrist etc, även om det i stor utsträckning rör redan sköra (äldre och barn).

När jag var liten så brukade jag nästan alltid bli sjuk med vad som nu gick, och har minnen att av bara ha kräkts av vissa magsjukor/kräksjukor och att andra gånger fått både diarré och kräkningar. Har också minnen av att ha varit dålig i över en vecka, åtminstone någon gång. Det är verkligen bland det värsta som finns, kräksjuka :meh: (hade dock en gymnasiekompis som alltid var avundsjuk när andra fick det.....)
 
Vi hade magsjuka from hell vintern 2020.
Jag var krasslig i 2-3 dagar, maken däckad 5 dagar. Jag hade mest diarré medan han enbart kräktes. (Ursäkta detaljer).

Vi kontaktade vården pga rädda för uttorkning för maken men de var ju lagom intresserade. ;) Tydligen blir de intresserade när det pågått 10 dagar eller längre om man är vuxen och frisk. :crazy:
 
Det verkar gå en massa helvetessjukor nu. Jag är sjuk för säkert femte eller sjätte gången sen i augusti med någon form av förkylning. Folk har magsjuka som håller på i många dagar eller som liksom kommer tillbaka igen efter några dagar.

Fy satan.
 
Vet inte om det har nån betydelse men jag brukar skrubba hemmet med Klorin efter magsjuka. Toaletterna, alla ytor man normalt rör vid (obs handtag och strömbrytare), tvätta lakan osv i 90 grader.

Vet inte om man kan återsmitta sig själv men mardrömmen vore att smitta nån gäst. Läste att vinterkräksjukevirus kan leva upp till en månad på ytor om man inte städar ordentligt. :arghh::meh:
 
Vet inte om det har nån betydelse men jag brukar skrubba hemmet med Klorin efter magsjuka. Toaletterna, alla ytor man normalt rör vid (obs handtag och strömbrytare), tvätta lakan osv i 90 grader.

Vet inte om man kan återsmitta sig själv men mardrömmen vore att smitta nån gäst. Läste att vinterkräksjukevirus kan leva upp till en månad på ytor om man inte städar ordentligt. :arghh::meh:
Yes får göra det sen :)
 
Vi hade magsjuka from hell vintern 2020.
Jag var krasslig i 2-3 dagar, maken däckad 5 dagar. Jag hade mest diarré medan han enbart kräktes. (Ursäkta detaljer).

Vi kontaktade vården pga rädda för uttorkning för maken men de var ju lagom intresserade. ;) Tydligen blir de intresserade när det pågått 10 dagar eller längre om man är vuxen och frisk. :crazy:
Jag blev inlagd en gång, efter 8 dagar med diarré. Kräkningar hade jag bara första dygnet. Fick skäll för att jag inte kommit tidigare då jag var så uttorkad och avmagrad. Men hade ju varit hos läkaren två dagar innan och gjort ultraljud, fick bara recept på hemmagjord vätskeersättning hem. Men den fick jag inte behålla. Så kände inte att jag kunnat gjort annorlunda.
Var inlagd i fem dagar. Så det höll på rejält länge.
 
Jag har just återhämtat mig från en magsjuka som pågick i 6 dagar och funderade också på om det var något annat eftersom det pågick så länge. Själv var jag "akut" sjuk (med kräkningar, feber, frossa) i två dygn. Sedan mådde jag okej i två dygn med endast magont, trötthet och lite diarré. Sen fick jag nån slags återfall dag 5 och mådde uselt på alla sätt och vis i ca 12 timmar, men det tycks ha varit den sista riktigt jobbiga omgången. Dag 6 hade jag ont i magen och diarré och dag 7 mådde jag helt plötsligt ganska bra igen. Idag är det dag 8 och första dagen som jag känner mig 100% återställd på alla sätt.

Jag försökte hjälpa kroppen genom att dricka nyponsoppa, blåbärssoppa och avslagen iskall cola. Även isvatten. Det funkade för mig om jag drack långsamt (vi snackar alltså en klunk var tionde minut eller så). Så småningom kunde jag även börja fasa in skorpor och naturell yoghurt. Det är viktigt att försöka få i sig något, men jag vet alltför väl hur svårt det är.

Krya på er! :heart
 
Jag har just återhämtat mig från en magsjuka som pågick i 6 dagar och funderade också på om det var något annat eftersom det pågick så länge. Själv var jag "akut" sjuk (med kräkningar, feber, frossa) i två dygn. Sedan mådde jag okej i två dygn med endast magont, trötthet och lite diarré. Sen fick jag nån slags återfall dag 5 och mådde uselt på alla sätt och vis i ca 12 timmar, men det tycks ha varit den sista riktigt jobbiga omgången. Dag 6 hade jag ont i magen och diarré och dag 7 mådde jag helt plötsligt ganska bra igen. Idag är det dag 8 och första dagen som jag känner mig 100% återställd på alla sätt.

Jag försökte hjälpa kroppen genom att dricka nyponsoppa, blåbärssoppa och avslagen iskall cola. Även isvatten. Det funkade för mig om jag drack långsamt (vi snackar alltså en klunk var tionde minut eller så). Så småningom kunde jag även börja fasa in skorpor och naturell yoghurt. Det är viktigt att försöka få i sig något, men jag vet alltför väl hur svårt det är.

Krya på er! :heart
Tack, är bättre idag så jag hoppas det håller i sig. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 211
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp