Kraftigt höga CK värden??

orcide

Trådstartare
Vad är det för fel på en häst som har kraftigt förhöjda CK-värden men alla andra värden ligger normalt???

Sv: Kraftigt höga CK värden??

Ett förhöjt CK indikerar muskelsönderfall. Det kan röra sig om en kraftig skada, muskelbristning, eller någon sjukdom som korsförlamning.

Fy f*n!
Mitt sto har detta :(
Min vet ska konsultera ulltuna o sen ta muskelbiopsier .....
Detta känns inte muntert , hon har varit spänd i rumpen i 5år o jag har sökt hjälp många ggr ..men ingen har sett detta förut.

Mitt sto hade höga muskelvärden för 3 år sedan, och vi fick diagnosen korsförlamning och rådet att undvika all stärkelse och socker i fodret. Så bort med all havre och betfor. Sedan dess har muskelvärdena varit ok.

Trots att muskelvärdena varit ok sedan dess har hon ändå en viss stelhet i bakkärran, kort steg bak och på senare tid även lite ojämnt. Jag har funderat mycket på varför, och funderade också på EPSM (eller PSSM som det också vanligare kallas). På University of Minnesota (kolla deras sida på nätet) finns mycket information och också ett labb som kan testa om de har genen för sjukdomen genom tagelprov. Jag skickade prov dit, men det visade negativt för min häst.
Kunskapen om denna sjukdom är inte stor i Sverige. På SLU i Uppsala finns ett par forskare som kan lite mer (sök på SLUs hemsida).

Hör av dig om du vill veta mer om tagelprovet, hur man gör och så. Lycka till!

Jag väntar på bio först om detta inte ger nåt då hör jag nog av mej .
Min vet förklarade i går för mej att min häst har som motsvarande träningsvärk fast bara av att leva o gå i hage ,,,
? att hon har fått diagnosen kvickdrag , magsår + ont i den lilla fläskmagen framför juvret av okänd anledning .
Hon är bara 9år .

Det känns inte muntert just nu .
Hon har fått dessa diagnoser trotts att hon går på lösdrift o ända tills nu på bete.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
527
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 814
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III