Sv: kraftfoder till unghäst
Ja det är jättesvårt att fodra en unghäst! I fjol, när hon var föling till åring fick hon som sagt 2 kg lucern plus ett halvt kilo soja, mineraler och betfor plus fri tillgång på (ett betydligt sämre) hö.
I år har vi en kvot på 6,5 på höet och "enligt tabell" ska hon klara sig på 11 kg hö plus mineraler såklart. Men nu har det ju som sagt varit extra kallt så då ger jag på lite extra med lucern (och fri tillgång på höet) innan hon tappar något. Betfor får hon alltid för magens skull.
Och till Kenneth - visst ska de ha sitt behov tillfredsställt och då får man ju utgå från sin analys och foderstatsprogram och sen fodra resten med ögat. Och att ge kraftfoder som innehåller energi är en svår balansgång! Vet flera som haft problem med att fölingarna växer på TOK för fort pga högt energiintag och får kotproblem osv osv. Jag tror inte heller att kraftfoder är "farligt", men man ska vara aktsam! Det är ju först och främst proteinet man vill åt för en växande individ och då är det bättre att ge ex lucern som tillhör grovfodren. Eftersom hästen inte är skapt för att käka kraftfoder så anser jag att det är bättre att ge grovfoder så långt man bara kan, även med vuxna hästar. Det ser man ju även bland ex travstallarna här i trakten att de också mer och mer använder sig av bra grovfoder ist för att köra på mer kraftfoder.
En fölunge/unghäst som har gott hull, har bra med muskler och en bra överlinje tror jag får korrekt mängd foder för att kunna växa sig stark - sen är det spårämnen, kalcium och annat som är omöjligt att veta om de får bra eller för lite/för mkt av genom att bara titta på dem och det är nog först och främst dem som jag tror orsakar svagheter i framtiden då brister eller annat skapar problem för leder, fästen, skelett osv i växtfas.