kraftfoder till unghäst

A

anni0001

Har ett snart tvåårigt hbl-sto som har klarat sig fint på det hö vi har, men nu när det varit så otroligt iskallt under lååååång period så tycker jag att hon kanske börjar tappa lite rundhet över rumpan, man känner inte revbenen och hon har bra överlinje men man känner ju sin häst utan och innan så jag tycker att något ändrats.
Ska jag skjuta till lite lucern eller ska jag ge henne ett kraftfoder som innehåller energi också? Förra vintern hade vi dåligt hö så då fick hon lucern men nu kanske hon behöver energi också? (är väl energi hon bränner i kylan)

Sv: kraftfoder till unghäst

men hur ser värdena ut på höet då? Och hur mycket äter hon? det är alltid bättre att öka upp högivan i första hand om det går, specieltt när det är kallt.De äter för att hålla värmen, så vid låga temperaturer så brukar jag ge mer hö så de kan äta sig varma. Mina lurvar kan nog när det är såhär kallt ( -20) äta upp till 15 kg var om dagen.

Får hon så mycket hö som hon "orkar" äta? Min tvååring får så mycket hö att det finns lite kvar i boxen på morgonen. Om det är slut någon dag får hon ännu med på kvällen. Just för att hon ska äta så mycket hon vill och hon klarar sig på detta. Jag skulle ge lucern efter som är "koncentrerat" grovfoder. Om man ger energifoder kan det påverka växten negativt på en så ung häst har jag fått lära mig av min vet. tex. att de växer för fort.

Om förutsättningen är att värdena på hö't och mängden hon får i sig är bra men att hon helt enkelt inte vill äta mer så hade jag gett lusern och ev olja om du vill komma upp i extra energi (men lusern innehåller också energi).

För mkt energi från kraftfoder kan göra att hästen drar iväg i växten/växer för fort men om hästen börjar tappa pga att behovet ökar (tex pga kyla) så kommer ju energin gå åt till det. :)

exakt så är fallet :) Jag har försökt ge henne mer men i hagen kladdar de bara runt med höet och på natten hinner hon inte äta mer än vad hon gör idag. Hon "ska" klara sig på 11 kg hö per dygn, och det har hon gjort också - tills det blev svinkallt under alldeles för lång tid - då har de ändå haft fri tillgång för att hålla värmen men hon äter inte så mycket mer än 11 kg ändå!

Hon har egentligen inte tappat nu heller, ingen annan än jag märker något ;) Men har köpt en lucernsäck idag för att börja komplettera INNAN hon tappar på riktigt för kylan verkar stanna.

Då låter lusern som ett bra alternativ tycker jag! Bra att du är ute i "god tid"!

ja det är lättare att förebygga avmagring än att försöka få dem att lägga på sig när de väl tappat!

Jag ger unghästarna kraftfoder och hö. Jag har lärt mig av erfarenhet vad som händer om dom inte får sitt enorma näringsbehov tillfredställt. Att det skulle vara farligt med kraftfoder är nys. För att hästen skall hålla i vuxen ålder så är det oerhört viktigt att dom får i sig de proteiner, mineraler och aminosyror dom behöver för att bygga ett starkt skelett och hö räcker inte till såvida man inte har extremt bra proteinvärden på det och det är få som har. Många tror att hästen får vad den behöver för att den i gott hull men det stämmer inte.

Nu är det ju Stor skillnad mellan en fölunge/åring samt sto/hingst och en som blir 2 år nu .

Och min 09 har inte behövt något extra kraftfoder med mitt ensilge (kvot 6,3 sto ),varken på beräknad foderstat eller när man tittar på henne .

Sen får man naturligtsvis utgå från att dom är olika individer också .
Men säga att dom behöver krafftfoder kan jag nog tycka är fel att dra alla över kanten .

Mia

Håller med i det stora hela.

Föl och åringar ger jag alltid kraftfoder, även om grovfodret skulle hålla tillräckliga värden. Främst föl eftersom dom inte har fullt upptag av näringen från grovfoder än. Håller mig på behovet med energin men gärna över på proteinet.

Håller också med om att dom flesta inte har grovfoder som täcker växande hästars behov och att man ofta räknar med för lågt behov på proteinet, själv räknar jag med högre än vad foderstatsprogrammen gör osv. Men det finns grovfoder som faktiskt räcker till, har själv haft sådant. Nu pratar jag om 2-åringar och uppåt. I de fall jag har lagt till något har det i första hand varit extra protein via soja el lusern beroende på det som passar bäst.
När jag har haft sådant grovfoder -vilket jag har haft de senaste tre åren -så har jag helt enkelt inte kunnat ge kraftfoder till 2-åringarna eftersom de legat på mkt högt över behovet även i protein från grovfodret, och därför gått på mindre giva grovfoder än vad jag egentligen velat (vill helst ge fri tillgång) -hade jag lagt till kraftfoder hade grovfodergivan blivit alldeles för liten.

Behoven skiljer väldigt mycket dock på ett föl/åring och en 2-åring.

Men med det sagt så är sådant grovfoder ganska ovanligt och jag håller med om att många fodrar sina föl och unghästar för lite/för dåligt och att okunskapen är stor. Det gäller att fodra rätt och inte så att fölen/unghästarna drar iväg i växten, eller tunnar ur och får för lite, eller får för lite eller fel fast att det inte "syns" -allt detta ger tillväxtproblem och brister som kommer ha påverkan i framtiden.

Ja det är jättesvårt att fodra en unghäst! I fjol, när hon var föling till åring fick hon som sagt 2 kg lucern plus ett halvt kilo soja, mineraler och betfor plus fri tillgång på (ett betydligt sämre) hö.

I år har vi en kvot på 6,5 på höet och "enligt tabell" ska hon klara sig på 11 kg hö plus mineraler såklart. Men nu har det ju som sagt varit extra kallt så då ger jag på lite extra med lucern (och fri tillgång på höet) innan hon tappar något. Betfor får hon alltid för magens skull.

Och till Kenneth - visst ska de ha sitt behov tillfredsställt och då får man ju utgå från sin analys och foderstatsprogram och sen fodra resten med ögat. Och att ge kraftfoder som innehåller energi är en svår balansgång! Vet flera som haft problem med att fölingarna växer på TOK för fort pga högt energiintag och får kotproblem osv osv. Jag tror inte heller att kraftfoder är "farligt", men man ska vara aktsam! Det är ju först och främst proteinet man vill åt för en växande individ och då är det bättre att ge ex lucern som tillhör grovfodren. Eftersom hästen inte är skapt för att käka kraftfoder så anser jag att det är bättre att ge grovfoder så långt man bara kan, även med vuxna hästar. Det ser man ju även bland ex travstallarna här i trakten att de också mer och mer använder sig av bra grovfoder ist för att köra på mer kraftfoder.

En fölunge/unghäst som har gott hull, har bra med muskler och en bra överlinje tror jag får korrekt mängd foder för att kunna växa sig stark - sen är det spårämnen, kalcium och annat som är omöjligt att veta om de får bra eller för lite/för mkt av genom att bara titta på dem och det är nog först och främst dem som jag tror orsakar svagheter i framtiden då brister eller annat skapar problem för leder, fästen, skelett osv i växtfas.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 818
Senast: monster1
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10