Kraftfoder till unghäst på bete?

L

linabergmer

Ska om några veckor släppa mina hästar på bete.. Har en unghäst, newforest på 1 år och jag undrar om jag ska ge henne något kraftfoder under betes säsongen? Hur gör ni? Hur vet man att dom får i sej allt dom behöver?
 
Sv: Kraftfoder till unghäst på bete?

Det beror nog lite på vad det är för något bete.

Min häst fick inget extra mer än salt förra sommaren och förhoppningsvis kommer han inte behöver annorlunda detta året. Nu ska han inte gå på samma bete så jag vet inte riktigt hur det kommer se ut än.

Jag försökte ge lite mineraler när jag var och hälsade på men det var inte så värst intressant :D.
 
Sv: Kraftfoder till unghäst på bete?

Salt sten ska dom ha i hagen, även mineral sten så kan dom ju slicka om dom vill och behöver. Men någon annat typ havre betfor och sånt? Dom ska gå på ett bete som inte är betat på några år, så det kanske inte så där jätte bra ibörjan..
 
Sv: Kraftfoder till unghäst på bete?

Rätt mig om jag har fel, men betfor ska man väl inte behöva ge när de äter gräs? Har hört massor med gånger att man ska sluta fodra med allt saftfoder så fort man släpper hästarna på betet.

Jag hade mina hästar i en hage som inte betats på många herrans år och dem gick det ingen nöd på. De betade av allt det gamla gula gräset och gav plats åt det nya gröna, så mitt i sommaren ungefär såg det ut som vilken beteshage som helst! Beror självklart på om dina hästar är lättfödda eller inte, och hur vädret blir, men det fungerade för mina pållar i alla fall.
 
Sv: Kraftfoder till unghäst på bete?

Visst kan man ha mineralsten. Jag tycker det räcker med salt/mineralsten och vatten. Sen får man hålla koll på sin häst så den inte magrar av. Man vet oftast om man har en lättfödd eller svårfödd häst. Min häst är lättfödd så jag behöver oftast inte oroa mig.
 
Sv: Kraftfoder till unghäst på bete?

Jag har pratat med en foderrådgivare och den rekommenderade att man ska ge 1½ dl mineraler varje dag till årigen inte ställa ut minerale för då är det inte säkert att de får i sig. Och så saltsten förståss. Hon sa även att under juni behöver de oftast inget kraftfoder men om det blir varmt och torrt i juli kan de behöva det. Så det är väl bara att hålla koll som gäller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
542
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp